Hoofdstuk 7:
'Freelance zelfpromotie'
Een hoofdstuk over hoe je jezelf verkoopt.
Elk jaar worden er duizenden nieuwe vrije vogels geboren in de creatieve industrie. Het is dan ook belangrijk dat je er een beetje tussenuit springt. Zorg dat je opvalt. Werk aan je eigen merk. En positioneer jezelf als unieke zelfstandig professional.
Schaamteloze zelfpromotie
Zelfpromotie. Handig - en vooral noodzakelijk - om je netwerk aan leuke klanten uit te breiden. Je kunt er je creatieve ei in kwijt, je zet jezelf weer even op de kaart en je kunt op een leuke manier je klanten verrassen, verwennen of bedanken. En het leuke is, bij zelfpromotieklussen ben je je eigen opdracht-gever. Je maakt zelf de briefing en je bepaalt zelf of het leuk genoeg is om uit te voeren of niet. En je bepaalt ook zelf of het goed genoeg is om in te sturen naar een of ander prijzenfestivalletje.
​
Door specifieke strategieën toe te passen, kun je je zelfpromotie naar een hoger niveau tillen. Er zijn – grofweg - twee verschillende manieren van zelfpromotie. Bij de eerste zet je jezelf centraal. En bij de tweede zet je je talent centraal.
Persoonspromotie
Deze vorm van zelfpromotie is zeer direct. Met mailings, kerstacties of online grappen zet je steeds jezelf centraal. Je gebruikt hierbij je creatieve talent om jezelf op een verrassende manier onder de aandacht te brengen. De boodschap is hierbij eigenlijk vaak hetzelfde: bel me!
​
Een 3D geprinte kerstbal met je eigen gezicht. Een paasei gevuld met jouw visitekaartjes. Fortune cookies met je eigen contactgegevens.
​
Het nadeel van deze vorm van zelfpromotie is dat veel mensen - zowel opdrachtgevers als collega’s - denken dat je geen reet te doen hebt. Ze zien deze acties vaak als een verkapte manier om te bedelen naar werk. En dat is natuurlijk niet het gewenste effect van je zelfpromotie.
Talentpromotie
"Act, don't ad"
Het is slimmer om niet jezelf, maar je talent centraal te zetten. Deze vorm van opvallerij is eigenlijk indirecte-zelfpromotie. Laat je creativiteit de vrije loop. En start dingetjes on the side om je creatieve hart sneller laat kloppen. Schrijf een boek, geef een dichtbundel uit, ga schilderen, maak een fotoboek of een leuk filmpje….
​
Het zijn projecten die ogenschijnlijk niets te maken hebben met je dagelijkse werkzaamheden. Er zit niets commercieels achter. Je verdient er geen geld mee en je probeert het creatief werkje ook niet te verkopen aan een of andere klant. De projecten lijken dan ook niets te maken te hebben met zelfpromotie. Het is eigenlijk vrije kunst.
Zorg er vervolgens wel voor dat al die creatieve uitspattingen onder de ogen komen van je klanten, je relaties en je collega’s. Zorg dat je creatieve pareltjes via persberichten, social media, nieuwsbrieven en vakbladen aan de opper-vlakte komen drijven. Met elk grapje, pareltje of filmpje zet je talent weer even op de kaart.
​
Het is een simpele en o zo voor de hand liggende manier van zelfpromotie. Waarbij je nooit het verwijt kunt krijgen dat je aan het bedelen bent om werk. Het enige commentaar dat je kunt krijgen is dat je een geweldige creatief bent. Omdat je zelfs in je vrije tijd een uitlaatklep zoekt voor je creativiteit.
Strategische promotie
Je kunt zelfpromotie ook gebruiken om je werkgebied te verbreden. Stel, je bent fotograaf. En je komt om in de portretopdrachten. Maar een leuke modeklus komt helaas nooit voorbij. Zet dan in je eigen tijd een vrij modeproject op. Maak er een glimmend fotoboek van en regel een expositie. Stuur het boek naar bloggers, tijdschriften en nodig potentiële klanten uit voor de opening van de expositie.
​
Je hoeft nu niet meer te roepen dat je ook geschikt bent als modefotograaf. Je hebt jezelf nu bewezen als modefotograaf.
Klant-name dropping
Namen delen van andere mensen - zoals die van klanten - kan helpen om je geloofwaardigheid en zichtbaarheid te vergroten. Het is dan wel essentieel om het slim aan te pakken.
​
Veel vrije vogels laten dagelijks zien waar ze op dat moment aan het werk zijn. Door foto’s te delen op social media van hun te gekke klus op hun te gekke locatie met die te gekke creatief voor dat te gekke merk.
​
De meningen lopen hierover uiteen.
​
Nuchtere zelfstandige professionals houden het liever simpel. Ze zetten keurig op LinkedIn waar ze in het verleden hebben gewerkt en op hun portfolio staat een lijstje met a-klanten. Zodat potentiële klanten een referentie hebben en een indruk krijgen van hun achtergrond. Deze bescheiden vrije vogels hoeven niet constant aan de goegemeente te vertellen waar ze wat met wie zitten te doen. Het gaat niemand wat aan. En ze willen voorkomen dat andere opdrachtgevers jaloers worden als ze wél de naam van een groot bureau uit Amsterdam delen op Facebook maar niet die van een klein bureau uit Groningen. Al hun klanten zijn even belangrijk. En ze voelen er niets voor om het uitbundig te vieren op social media als ze een keertje bij de crème de la crème aan het werk zijn.
​
Uitbundige zelfstandigen kiezen liever voor de bombastische aanpak. Ze geloven heilig in het massive name droppen. Het is natuurlijk geweldige advertising voor jezelf. Je laat constant zien dat je werkt voor top notch bedrijven en adverteerders en dat je altijd in de eredivisie speelt.
Klein Opdrachtgevers Onderzoek
Beste klant, een freelancer van je zet op social media dat ie leuk aan het klussen bij een concurrent. Hij doet dit echter nooit als ie bij jou zit te werken. Wat vind je daarvan?
​
24% vind dit behoorlijk irritant.
Voor 52% is dit juist een teken dat ze geweldige freelancers inhuren die op geweldige plekken komen.
De overige 24% heeft er geen mening over.
De cruciale portfolio
Onmisbaar als freelance creatief. Ontdek waarom je een online portfolio moet hebben, welke tools en social platformen je daarvoor kunt gebruiken en aan welke dingen je absoluut moet denken.
Een online portfolio is essentieel voor je personal branding. Het helpt je om jezelf professioneel te presenteren en je unieke verhaal te vertellen aan je doelgroep.
Klein Freelancers Onderzoek
De meeste vrije vogels vinden dat je zowel een online portfolio als een fijne Linked-In-pagina moet hebben. Van die twee vinden ze de online portfolio net iets belangrijker. Slechts een paar zelfstandigen geloven niet in een online portfolio of een Linked-In-pagina. Ze denken dat good old mond-tot-mond nog steeds de beste netwerktool is.
Wat is een personal brand?
Een personal brand is niet zomaar een marketingterm – het is jouw verhaal, jouw essentie. Het is de manier waarop jij als freelancer jouw unieke identiteit naar buiten brengt, inclusief je waarden, dromen en expertise. Een sterk personal brand zorgt ervoor dat je opvalt in je vakgebied, dat potentiële klanten weten wie je bent en waarom ze met jou willen werken.
​
Als freelancer is het opbouwen van een personal brand meer dan handig, het is essentieel. Je kunt er een professionele uitstraling mee creëren. Het is datgene wat potentiële klanten prikkelt om met jou in zee te gaan, datgene wat je onderscheidt. Zie het als je persoonlijke handtekening – een duidelijk verhaal over wie je bent, wat je doet, en waarom jij die ene persoon bent die ze nodig hebben.
​
Een goed ontwikkeld personal brand opent deuren die anders misschien gesloten blijven. Het maakt van jou meer dan alleen een professional; het maakt je een herkenbaar gezicht, een expert in jouw vakgebied. Door consequent te communiceren via je website, sociale media en andere kanalen, bouw je aan een reputatie die vertrouwen en herkenning oproept.
Acquisitie
Bellen, mailen, pakketjes verzenden... het heeft allemaal geen zin als je je toekomstige klanten niet face to face hebt ontmoet. Dus prop die voet tussen de deur. Regel koffiedates met trafficers, art buyers en creatieven. Afhankelijk van de grootte en opzet van een bureau moet je even strategisch bepalen wie je persoonlijk wilt spreken: de creatief directeur die graag met jou wil werken of de art buyer die jou graag wil inhuren.
​
En als je direct voor opdrachtgevers wilt werken, probeer dan op LinkedIn erachter te komen wie het hoofd communicatie of marketing is.
​
Gooi vervolgens al je creativiteit in de strijd om binnen te komen. Misschien is alleen je werk laten zien niet genoeg om een afspraak af te dwingen. En moet je dus met zwaarder geschut komen. Zoals een dikke presentatie over de totstandkoming van een megaproject. Of een inspiratiesessie voor meerdere mensen van het bureau over een specialisme waar jij toevallig de koning in bent.
Of stap met vier of vijf freelancers tegelijk het pand binnen - na het maken van een afspraak natuurlijk - om een groepspresentatie te houden.
Noodzaak tot acquisitie
Het is niet voor iedere freelancer noodzakelijk om te acquireren. Het hangt een beetje af van je leeftijd, je ervaring en hoe dik je financiële buffer is. Jonge freelancers moeten hun reputatie nog vestigen in het vak en hebben dus dringend naamsbekendheid nodig. Bellen, afspraken maken en je werk laten zien dus. Acquireer de hell out of it!
​
Dat geldt ook voor creatieven die al langer meedraaien en nog maar net zijn begonnen met freelancen. Ook voor hen is het verstandig om lekker om zich heen te bellen. Veel mensen kennen je misschien, ze weten echter niet dat je freelancer bent en hoe je je werkwijze ziet als freelancer. Welk tarief ga je hanteren? Met welke andere freelancers wil je graag samenwerken? Wat is je specialiteit? Wat voor soort klussen zoek je? Bellen, afspraken maken en je werk laten zien dus.
​
Als je inmiddels een aardige klantenkring hebt opgebouwd en een gezond spaarpotje, dan hoef je niet al je vrije dagen te spenderen aan acquisitie. Behalve misschien als je je werkveld wilt verbreden en nieuwe bureaus met nieuwe vakspecialisaties wilt leren kennen.
Anders is het zonde van je tijd.
​
Je kunt op die vrije dagen namelijk ook andere leuke dingen doen. Zoals lunchen met bestaande klanten, je portfolio updaten, zelfpromotie doen of gewoon lekker niks doen.
​
Er zijn helaas ook veel freelancers die een mager buffertje hebben. Soms zijn ze daar deels zelf verantwoordelijk voor. Door een te hoge hypotheek, een scheiding links en rechts of gewoon door op te grote voet te leven. Maar vaak is dat mager buffertje buiten hun schuld om ontstaan. Bijvoorbeeld omdat een grote opdrachtgever failliet ging en niet kon uitbetalen.
​
Deze mensen moeten over een zware drempel heen om te acquireren. Iedereen kent ze, iedereen weet dat ze freelance zijn, maar toch moeten ze langs de deur. Veel van hen zijn de 40 of misschien al de 50 gepasseerd. Voor deze freelancers is het vreselijk moeilijk om wéér met hun mapje langs bureaus te gaan. Waar creatief directeuren tegenover je zitten die twee decennia na jou zijn geboren.
Het voelt misschien raar om langs de deur te gaan met je portfolio op dat punt in je loopbaan, maar je hebt geen keuze. Bellen, afspraken maken en je werk laten zien dus.
​
Bovendien moet je geen probleem maken van die leeftijdsblokkade. Je hebt als freelancer immers gekozen voor een leveranciersbestaan. En niet voor een leidinggevend bestaan binnen een bureau. Voor leveranciers in alle andere branches - van aannemers tot kledingontwerpers - is het niet meer dan logisch dat je opdrachtgevers vaak tientallen jaren jonger zijn dan jij. En zo moet je de leveranciersrol van de freelancer ook zien in marketing en communicatie.
​
Dus pak je rollator en ga de deur uit! Strompel naar de bureaus om die pubers je werk te laten zien. Er zijn namelijk nog genoeg opdrachtgevers die jou nog niet kennen.
​
Heb je na deze peptalk nog steeds schroom om als 40-plusser weer te zeulen met je map? Probeer dan binnen te komen bij potentiële opdrachtgevers met een overtuigende smoes. Geef een gratis les tekstschrijven aan het bureau. Ga wat vertellen over de roman die je hebt geschreven. Of laat die film zien die je in eigen beheer hebt geproduceerd. Of ga creatief directeuren interviewen voor het boek met tips voor freelancers dat je aan het schrijven bent.
​
Het begint allemaal met een telefoontje naar de juiste persoon. Struin het web - en met name Linked-In - af om precies de juiste contactpersonen te vinden. Als je mazzel hebt, vind je op het web ook het 06 nummer en heb je een direct lijntje met je prospect. Gebruik dat dan ook en ga niet passief zitten mailen.
Stel je freelancesprong een half jaartje uit
Als je de kans krijgt, probeer dan je grote avontuur een maandje of zes uit te stellen. Voor de broodnodige voorbereiding. Zoals een portfolio maken en visitekaartjes bestellen. Want zodra je eenmaal aan het vrijvogelen bent, komt daar vaak niets meer van terecht van.
​
Een goede voorbereiding is essentieel. Hier zijn enkele praktische tips om je op weg te helpen: regel mooie visitekaartjes, regel je belastingshit, regel al je financiële zaakjes, maak een online portfolio, pimp je LinkedIn, lees dit lesprogramma, ga netwerken met collega freelancers, ga lunchen met toekomstige klanten en lees dit lesprogramma nog een keer.
​
De meeste freelancers raken op dag één al zo verslaafd aan hun freelanceleven, dat ze non-stop gaan werken. Met als gevolg dat ze geen visitekaartjes hebben, geen online portfolio en geen flauw idee hebben hoe de financiële kant nou precies werkt.
​
En dat is in het begin misschien niet zo erg. Maar vroeg of laat gaan deze gebreken je in de ass bijten.
De relatie met je klanten warm houden
Hier volgt een aardige collectie tips om regelmatig contact te onderhouden met je netwerk als je het een beetje rustig hebt. Er zijn een heleboel logische dingen die je kunt doen om je opdrachtgevers te laten weten dat je nog leeft. Maar wat je ook doet, maak er geen smeekbede van! Zeg niet dat je droog brood eet en bijna verzuipt in je hypotheek. Dat interesseert je opdrachtgever niet. Hij wil werken met succesvolle freelancers. En succesvolle freelancers bedelen niet om werk.
De projectmatige interesse
Je kunt je klanten een keertje bellen of mailen. Met de vraag hoe het gaat met de projecten waar je op hebt gewerkt. En of je al iets kunt zien van de uitvoering van het project. Zodat je gratis advies kunt geven over de uitwerking.
​
De persoonlijke interesse
Je kunt je klanten ook persoonlijker aanspreken. En vragen hoe het nou gaat met hun kinderen, hun zieke opa of met die zwangere hond.
​
Strategisch borrelen
Als je een goede band hebt met je klant, kun je ‘m ook uitnodigen voor een biertje. Ga echter nooit te vroeg pimpelen! Spreek pas om een uurtje of zes af. Zodat het lijkt alsof je het druk hebt en net uit je werk komt. Een stukje storytelling voor je eigen merk. Laat je opdrachtgevers voelen dat je een drukbezet baasje bent.
​
Strategisch lunchen
Lunchen kan ook. Maar hou het kort! En zet de lunch strak tussen half 1 en half 2 in je agenda. Met de mededeling dat je echt - maar dan ook echt - om half 2 weer weg moet om te gaan werken. Zelfs al heb je geen reet te doen. Zelfs al zit je met smart op een klus te wachten. Die little white lie is nodig. Zodat je tijdens de lunch niet alleen het contact met je klant maar ook je imago versterkt.
En vergeet niet te trakteren op die lunch. Ook al zit je wat krapper bij kas. De fiscus betaalt voor een groot gedeelte mee als je de bonnetjes keurig inlevert bij je boekhouder.
Het gespreksonderwerp​
Probeer het gesprek bij een lunch, etentje of borrel weg te houden van werk. Ga koetjesenkalven over het weer, voetbal of over de opmars van de Japanse hoornaar in Zuid-Europa. Maar ga niet uitweiden over klussen en klanten of het gebrek daaraan.
Opdrachtgevers waarderen het enorm als je om andere reden dan werk contact met ze opneemt. 1% talent, 99% klik. Je bouwt een band met je klant op en je geeft je klant een reden om je de volgende keer weer in te huren; je bent namelijk een toffe freelancepeer.
​
En ondanks dat zo’n rendez-vous niets te maken heeft met werk, draagt het bij aan je eigen freelancemerk. Je bent namelijk weer even top of mind bij je opdrachtgever. En dat is een belangrijk plekje in het hoofd van de klant. Want als hij opeens paniek heeft en dringend een freelancer nodig heeft, dan belt hij altijd de vogel op die het hoogst in zijn top op mind lijstje staat.
​
Hoe-staat-het-er-nou-mailtjes
Of je het nou rustig hebt of niet, trek een keer in de maand een paar uurtjes uit voor hoe-staat-het-er-nou-mailtjes. Stuur naar je klanten - een voor een natuurlijk - een kort mailtje. Zeker als je het wat rustiger hebt, zul je blij zijn als er nog een extra klusje uit zo’n mailrondje druppelt.
Klein Freelancers Onderzoek
Je netwerk met klanten warmhouden is heel belangrijk. Toch zijn er weinig die hier heel actief mee bezig zijn. De meesten weten dat goed werk afleveren eigenlijk de beste reclame is. De uitslag van een klein onderzoekje:
​
34% doet he-le-maal niet aan netwerkonderhoud.
41% gaat regelmatig naar borrels.
62% zet social media in (Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest) om in de spotlight van klanten te blijven staan.
25% pleegt regelmatig een belletje.
50% gooit er regelmatig een mailtje uit.
7% houdt het bij een sms’sje of een appje.
​
Slechts een handjevol freelancers – 16% - doet iets bijzonders rond de feestdagen voor haar klanten.
​
Merk je dat het optelsommetje van percentages niet klopt? Logisch, veel freelancers doen namelijk én-én.
Ik bel je zo terug
Het voelt misschien niet fijn om te liegen tegen je klant, maar een beetje voor-de-gek-houderij is voor beide partijen gunstig. Stel, je klant belt en vraagt of je morgen tijd hebt voor een klus.
​
De oprechte freelancer in je zou misschien antwoorden met:
"He he, eindelijk.... ik heb geen hol te doen, dus kom maar door."
​
Ten eerste geef je hiermee het signaal af dat je werkt voor het geld. En dat het dus helemaal niet belangrijk is wat voor soort klus het is; als het maar betaalt. En ten tweede geef je hiermee een loser-signaal af aan je klant. Niemand wil eten in een leeg restaurant, want dan zal het wel niet veel soeps zijn. Klanten vinden het fantastisch als hun favoriete freelancer non-stop volgeboekt is. Want dan hebben ze het idee dat ze de juiste keuze hebben gemaakt; ze werken met de allerbeste!
​
De ondernemende freelancer in je zou moeten antwoorden met:
"Dan hebben we allebei ontzettend mazzel, want er is toevallig net een klusje uitgevallen."
​
Of nog beter:
"Leuk! Maar ik moet even kijken in mijn agenda of ik wel een gaatje voor je heb. Ik bel je zo terug."
En natuurlijk heb je een gaatje. Sterker nog, je hele agenda is een groot gaatje. Maar dat hoeft je klant niet te weten. Wacht een minuutje of vijf en bel 'm dan terug. En probeer de klus niet à la minute in je agenda te zetten.
​
"Hmmm... morgen wordt moeilijk. Kan het ook een dagje later?"
De spanning stijgt bij je klant. Hij is erg blij dat zijn favoriete freelancer zo ontzettend gewild is. En er bestaat een kansje dat hij tijd heeft! Heeft de klus echter bloedspoed en moet het zo snel mogelijk worden geklaard? Hang dan de telefoon weer op na de mededeling:
​
"Ok, dan moet ik even kijken of ik dat andere schijfklusje van morgen kan verschuiven. Ik bel je over een uurtje terug."
​
En na dat uur - tuinieren, lezen, douchen of netflixen - bel je je klant op met het goede nieuws! Het is gelukt! Wonder boven wonder kon je dat andere klusje verschuiven. Zodat je nu tijd hebt voor je favoriete klant.
​
Jij blij: want je hebt weer een leuke klus bij een leuke klant.
Klant blij: want hij heeft kennelijk een van de allerbeste freelancers weten te bemachtigen. En ondertussen is hij in de veronderstelling dat je hemel en aarde hebt bewogen om de klus voor hem te doen. Hij zal je dan ook eeuwig dankbaar zijn.
Het dilemma van de lege agenda
Dit is een van de meest netelige vraagstukken van een freelancer:
Aan de ene kant wil je op social media roepen dat je tijd hebt voor een klus. Maar aan de andere kant wil je niet overkomen als een freelancer die bungelt boven de afgrond.
​
Natuurlijk kun je af en toe op LinkedIn zeggen dat je weer een gaatje hebt. Maar doe het spaarzaam. Niet dagelijks, niet wekelijks, hooguit een keer per maand. Want hoe vaker je het roept, hoe meer je overkomt als een wanhopige zzp'er.
​
En als je dan een keer zo'n berichtje deelt met de wereld, doe het dan als een winnaar:
​
"Er valt opeens een grote internationale klus weg. Wat zal ik 'ns gaan doen vandaag?"
​
"Net een maand gigantisch gebuffeld. Ik ben blij dat mijn agenda weer even kan ademen."
"Project afgerond. Factuur de deur uit. Heeft iemand nog een tip voor een goed boek?"
Verras je klant
Het is geven en nemen in een relatie. Dus ook in de relatie met je klant. Veel opdrachtgevers zijn echter teleurgesteld in de vrije vogels. Ze vinden dat freelancers vooral veel nemen en weinig geven. Bij een klus staan de vrije vogels te trappelen om aan het werk te gaan. En om meteen daarna een factuur te sturen. Maar als er geen klus ligt, hoor je de freelancer niet.
​
Is je klant op zoek naar een nieuw pand en kom je toevallig iets tegen? Deel het met 'm!
​
Heb je een leuk idee bedacht wat jouw klant enorm zou kunnen helpen? Deel het!
​
Zag je net een geweldige techniek, film of presentatie waar je klant bij van kan worden? Deel het!
​
Geeft je klant een borrel of een feestje? Ga erheen. Met een flesje wijn. Hij wil je niet alleen zien onder werktijden. Hij wil een band met je opbouwen.
Klein Opdrachtgevers Onderzoek
Als je het aan onze opdrachtgevers vraagt, mogen we wel wat pro-actiever zijn. Dus spontaan zelf tips, ideetjes of kansen aandragen zonder een factuur te vragen of zonder daarbij te bedelen voor een klus.
​
In het onderzoek werd de vraag gesteld:
Komen freelancers wel ‘ns proactief met tips, ideetjes, kansen?
Dus buiten een klus om?
​
Bij slechts 11% van de opdrachtgevers gebeurde dit vaak.
Bij 54% gebeurde dit soms. En bij 35% zelfs nooit.
Blijf groeien
Constant blijven leren. Constant blijven groeien. Constant nieuwe skills onder de knie krijgen. Persoonlijke ontwikkeling is voor een freelancer in marketing en communicatie van levensbelang. Want die branche verandert momenteel als een dolle. En als je niet mee verandert, heb je straks een heel groot probleem.
​
“Welcome to Advertising Land!”
​
Onlangs vergeleek iemand werken in marketing en communicatie met werken in een attractiepark.
​
Je hebt AboveTheLineLand met de TV-Commercial Attractie, de Abri Ride, en de Radiocommercial Hall.
​
Daarnaast ligt InteractiveLand, met de Mobile Show, Banner Mountain, de Pre-Roll-ercoaster en het Social Media Theatre.
​
En verder heb je nog BelowTheLineLand met Sales Promotion Parade, Direct Marketing Island en Point Of Sale Point.
​
Elk jaar komen er in dit magic kingdom nieuwe attracties bij. Zoals de VR en AR Game Arcades en het AI Circus bijvoorbeeld.
De meeste mensen die in Advertising Land werken, kiezen er gek genoeg voor om de hele dag bij dezelfde attractie te gaan staan. Dag in dag uit. Ze zien steeds dezelfde karretjes en horen steeds dezelfde geluidjes. Soms 30 jaar lang. Ze hebben geen idee hoe de attractie naast hen eruitziet. En ze hebben dus ook geen idee wat voor bezoekers die andere rides aantrekken. En het gekke is; het interesseert ze ook niet.
​
Gelukkig zijn er ook gepassioneerde freelancers. Die werken – en genieten – in dit pretpark zoals de bezoekers dat ook doen: ze helpen bij de Abri Ride, ze weten hoe Banner Mountain werkt en staan te popelen om even te mogen assisteren bij de nieuwe VR Game Arcade.
​
Als freelancer heb je de unieke kans om elke dag iets nieuws te leren. Grijp die kans. Het maakt je werk niet alleen leuker, het is ook een investering in je toekomst. Want als de oude attracties op den duur worden opgeheven, dan kun jij zonder problemen ook bij de nieuwe rides gaan staan.