Hoofdstuk 12:
'Freelance tarief bepalen'
Een kostbaar hoofdstuk over je freelance uurtarief.
Klein Freelancers Onderzoek
Slechts 43% van de ondervraagden hanteert nog een vast freelance uurtarief. De andere freelancers in de branche hebben een flexibel tarief voor grote of kleine bureaus of voor leuke of minder leuke klussen. Waarbij ze dan een marge hanteren van ongeveer tien euro. Dus de ene keer zakken ze tien euro en de andere keer gooien ze er tien eurootjes bovenop.

"Je bent geruststellend duur"
Tarieven. Altijd een heikel punt. Voor een goede boterham heb je geen hoog freelance uurtarief nodig. Maar als het te laag is, nemen klanten je niet serieus. Als je de geschikte freelancer bent, mag daar best een prijskaartje aan hangen.
Een hoger tarief rekenen kan ook een strategische keuze zijn om jezelf te positioneren als premium dienstverlener in je vakgebied. Maar als je teveel vraagt, kun je weer arrogant overkomen en prijs je jezelf misschien uit de markt.
Dus hoe moet het nou met die freelance uurtarieven? Wat moet nou je uiteindelijke uurtarief worden?
Eigenlijk zou je voor elke klant een ander passend uurtarief moeten hanteren. Elke klant is namelijk anders. Je hebt grote internationale bureaus die gewend zijn aan grote internationale tarieven en waar je dus best een grote factuur naar kunt sturen.
Er zijn ook leuke kleine start-ups die nog maar weinig vet op de huid hebben. Ze kunnen je niet veel betalen, maar aan de andere kant bieden soms wel een leuke opdracht.
Voor elk bureau een ander uurtarief hanteren wordt een ramp. Chaos in the making. Zowel voor je klanten als voor je eigen administratie.
Je kunt beter kiezen voor een vast hoger uurtarief. Dit wordt je startpunt in de onderhandelingen. En al je klanten kunnen vervolgens een bepaalde korting verdienen. Hoe leuker de klus, hoe meer korting. Hoe meer werk je van ze krijgt, hoe meer korting.
Het kan dus gebeuren dat je bij Klant A een folder schrijft voor een hoge uurprijs en bij Klant B een idee voor een goed doel bedenkt voor veel minder. Of dat je bij Klant A op maandag een ontwerpje maakt tegen een grote vergoeding en op dinsdag - bij diezelfde klant - meewerkt aan een pitch voor een piepklein vergoedinkje.
En ja, ook dit kan onoverzichtelijk worden in je administratie. Zorg er daarom voor dat je elke korting goed noteert in je agenda. Zodat je geen fouten maakt in je factuur. Met een online agenda – zoals Google Calendar – kun je met de zoekfunctie snel achterhalen wat voor vergoeding je twee jaar geleden vroeg bij een bepaalde klant.
Met die verschillende kortingen kun je dus elke keer opnieuw de onderhandelingen in. Je zet eerst hoog in. En daarna kijk je - per klant en per project - hoeveel water je bij de wijn wilt doen voor die leuke klus.
Voor wat hoort wat
Als je korting geeft, vraag er dan iets voor terug. Bijvoorbeeld dat je factuur een maandje eerder wordt betaald. Of dat je deze maand nog een klus krijgt die iets beter betaalt. Of dat je niet alleen bij het begin van het project betrokken bent, maar ook een grote rol krijgt bij de uitwerking. Of dat je zeggenschap krijgt over wat er wel of niet wordt gepresenteerd aan de klant.
Klein Opdrachtgevers Onderzoek
Het tegeltje ‘Voor wat, hoort wat’ hangt gelukkig bij veel klanten aan de muur. Want als ze aan zzp'ers vragen om wat aan hun uurtarief te doen – bijvoorbeeld voor een goed doel of voor een pitch – dan stellen ze daar vaak wat tegenover:
47% belooft dat een freelancer dan ook het vervolg of de uitwerking van de klus mag doen. 28% geeft de freelancer na de vriendenprijsklus meteen een opdracht voor een normaal uurtarief. 6% belooft in ruil voor korting sneller te betalen en 3% belooft de zzp'er wat extra te betalen als de pitch is gewonnen.
8% van de klant stelt – teleurstellend – niets tegenover een lager uurtarief. 5% zegt dit soms te doen. En bij 3% is een dergelijke situatie nog nooit voorgevallen.

Klein Freelancers Onderzoek
Hoe gaat een freelancer om met pitches? Waarbij een bureau aan de freelancer vraagt om een beetje mee te investeren qua tarief. 41% weigert iets aan z’n uurtarief te doen; het is immers het bureau dat in de pitch stapt en niet de freelancer.
Een aantal – 29% - hanteert een verlies/winst uurtarief. Bij het verliezen van de pitch brengen ze 50% in rekening, en bij winst 100% tot soms wel 200%. Er zijn gelukkig weinig zelfstandigen – slechts 5% - die op no cure no pay basis meedoen met een pitch. Een enkeling – 10% - rekent voor een pitch een apart, lager uurtarief.
Je cv de juiste kant opsturen met een flexibel tarief
Een flexibel uurtarief kan erg handig zijn voor je eigen winkeltje. Je kunt er saaie en vervelende klussen mee afstoten en je kunt er leuke en interessante klussen en potentiële klanten mee aantrekken.
In principe dien je ervan uit te gaan dat elke klus je iets moet opleveren:
Een klus om van te leren.
Een klus om creatief te spetteren.
Of een klus om flink geld mee te verdienen.
De mooiste klussen voldoen aan al deze criteria.
Maar die komen helaas weinig voor.
Klussen die aan geen enkel criteria voldoen moet je sowieso niet aannemen. Je moet bij elk project een stukje rijker worden: in je hoofd, in je portfolio of in je portemonnee.
Zo zullen er wel ‘ns opdrachten voorbijkomen die niet echt creatief zijn. En waar je ook niets van kunt leren. Die moet je dan beschouwen als opdrachten voor de portemonnee. Daar kun je dus beter geen korting op geven. Zorg er natuurlijk wel voor dat de klus perfect wordt geklaard. En doe het zonder mokken. Want hoe saai ze ook zijn, deze klussen spekken wel je buffer. En hoe gezonder je buffer, hoe vaker je ‘ja’ kunt zeggen tegen een leuke klus die iets minder pecunia oplevert.
Anekdote:
Een freelancer werkte een keertje een middag voor nop. Omdat hij de kans kreeg om samen met een tv-coryfee te brainstormen over een programmaformat. Er kwam helaas helemaal niets uit de sessie. De freelancer leerde echter wel hoe het eraan toegaat bij de publieke omroep. En dat was zijn winst voor die dag.
Een afschrikkend hoog tarief
Met een hoger uurtarief kun je mensen afschrikken waar je liever niet mee wilt werken. Overal zitten eikels. Dus ook in het reclamebos. Als je geen zin hebt in discussies met zo'n eikel, gooi er dan gewoon een absurd hoog uurtarief tegenaan. Meestal pakt dat goed uit. Maar het is misschien beter om gewoon eerlijk te zijn tegen zo'n persoon. Zeg gewoon dat je liever niet met 'm wilt werken.

Verschillende disciplines met verschillende tarieven
Zoals in elke branche bestaat ook de wereld van marketing en communicatie uit vele verschillende soorten projecten. Advertenties, tv-commercials, radio-commercials, banners, foldertjes, brochures, pre-rolls, winkelvloermateriaal, brievenbusreclame, personeelswerving, enzovoorts...
Van oudsher gaat de grootste taartpunt van de totale kosten naar tv-campagnes en printcampagnes. De iets kleinere taartpunt gaat naar direct marketing en sales promotion. De derde - en dus nog kleinere - taartpunt gaat naar online en mobile. En het allerkleinste stukje budget gaat naar personeelswerving.
Om je kennis te verbreden, zul je dan ook bereid moeten zijn om je freelance uurtarieven te verlagen of om een flinke korting te geven. Dat geldt zeker voor zelfstandigen die alleen tv-campagnes en printcampagnes hebben ontwikkeld en zich willen verdiepen in andere disciplines. Zo zul je een drupje water bij de wijn moeten doen voor sales promotion, een scheutje water bij de wijn voor online klussen en een flinke slok water bij de wijn voor personeelswerving. Dat is de enige manier om een voet tussen de deur te krijgen bij al die verschillende bureaus met elk hun eigen specialisme.
Gratis maar niet voor niets
Om zo'n deur op een kier te zetten kun je ook overwegen om gratis te werken. De klant neemt namelijk een risico om jou in te huren aangezien je nauwelijks ervaring hebt met zijn specialisme. Met 'no cure no pay' neem je dat risico voor 'm weg. Is de klant aan het eind van de dag niet tevreden, dan betaalt ie niet. En is ie wel tevreden dat betaalt ie het volle bedrag. Bovendien laat je met zo'n aanbod zien dat je ongelofelijk eager bent. En klanten houden van zelfstandigen die alles willen geven voor een klus.
Kies dit soort deuren wel zorgvuldig uit. En klop alleen aan als je overtuigd bent van jezelf. Als je bij voorbaat al denkt dat je nooit betaald gaat worden voor de klus, dan kun je het beter niet doen. Je moet zo zeker zijn van je eigen inbreng dat je altijd zal worden betaald.
Tarieven onder druk in 2012
In 2012 kwamen de tarieven in marketing en communicatie flink onder druk te staan. Adverteerders wilden niet meer de hoofdprijs betalen voor hun bureaus. En daardoor begonnen de bureaus op hun beurt eisen te stellen aan de tarieven van zelfstandigen. Met als gevolg dat zelfstandigen hun tarieven met 20% - tot soms wel 40% - zagen kelderen. En dat was helemaal niet erg. De tarieven voor 2012 waren namelijk krankzinnig hoog.
Het uurtarief
Freelance uurtarief.... Uurtje, factuurtje. Urenvreters. Het klassieke model van het uurtarief krijgt veel kritiek. Want hang je aan een mooie creatief werkje nou een prijskaartje of een ureninschatting? Voor veel klanten maakt het niet uit of je dat pareltje nou in drie uur, drie dagen of drie weken ontwikkelt, ze hebben een bepaald budget. En daar moet je het voor doen. Of niet.
Veel klanten gruwelen van urenschrijvers. Deze zelfstandigen weten dat ze voor acht uur geboekt zijn en profiteren daarvan. Ook als het klusje in vier uur is geklaard, valt er toch een factuur van acht uur op de mat. En oh wee als de klok één over zes slaat. Want dan komt er weer een overuurtje factuurtje bij.
De projectprijs
Het alternatief voor het uurtarief. Maar ook dat heeft zo z’n nadelen. Er bestaat helaas geen ideaal vergoedingssysteem voor de freelancer. Het is dus goed om van elk systeem de pros en cons te weten.
Klein Freelancers Onderzoek
Dit is een beetje vragen naar de bekende weg. Een overgrote meerderheid (71%) wil een uurtarief. Een enkeling prefereert een dagprijs of projectprijzen. En dan zijn er natuurlijk ook nog een paar zzp'ers bij wie het helemaal niks uitmaakt.
Voor veel zelfstandigen is de projectprijs een levensgevaarlijk begrip. En voor veel opdrachtgevers is het een buitenkansje.
Met een projectprijsje spreek je een vast bedrag af voor het hele project. Daarbij heeft de klant dus het recht om je pas te betalen als hij helemaal tevreden is. En als je een beetje pech hebt, kan dat heel lang duren. Een klant heeft met projectprijzen de macht om eindeloos correcties te eisen en eindeloos te zeuren over het resultaat. En ondertussen zit jij steeds te zwoegen voor dat nietige projectprijsje.
Als een klant een projectprijsje met je wil afspreken, zorg er dan voor dat je jezelf indekt. Om te voorkomen dat je eindeloos zit te knutselen voor een waardeloze vergoeding.
Omrekenen
Ben je nog niet vertrouwd met het maken van projectprijzen? Maak dan een berekening via je uurtarief.
Begin met het maken van een reële inschatting van de tijd die je denkt bezig te zijn met de klus. Laten we zeggen; twee dagen. Vervolgens verdubbel je deze tijd. In dit geval dus naar vier dagen. Op die manier heb je jezelf ruimschoots ingedekt voor een correctieronde.
Als we uitgaan van een uurtarief van 50 euro, bied je in de offerte dus een projectprijs aan van 1600 euro. Vermeld er heel duidelijk bij dat deze projectprijs inclusief één correctieronde is. Niet twee, drie of vier correctierondes, maar maximaal één.
En als er na deze ene correctieronde nog meer aanpassingen komen, dan ga je opnieuw de onderhandelingen in. Wil de klant een prijs met meerdere correctierondes? Dan gaat je prijs automatisch ook weer omhoog. Omrekenen met je uurtarief is een veilige manier om een projectprijs af te spreken.
Klein Opdrachtgevers Onderzoek
Hier zie je dat zelfstandigen en klanten niet op één lijn zitten. Zelfstandig professionals willen werken met een uurtarief. En dit is slechts bij 10% van de klanten de favoriete manier van factureren. 59% van de klanten wil liever een projectprijs afspreken. 22% ziet een dagprijs ook wel zitten. Slechts 9% heeft (gelukkig) de voorkeur voor no cure no pay.

Anekdote:
Een freelancer zat een keer een maand zonder klus. En hij was ervan overtuigd dat er een complot tegen 'm was gesmeed. Volgens hem ging er een geheim memo langs al zijn klanten met de tekst: 'don't hire this guy'. Hij belde in paniek z'n freelancevrienden op om z'n angst te ventileren. Die konden 'm gelukkig geruststellen dat er geen complot was. En dat iedere freelancer wel 'ns dergelijke gedachten heeft.
Bij de meeste zelfstandigen verdwijnen deze paniekaanvallen binnen een jaar. Pas na die gewenningsperiode wordt vrije tijd ook echt vrij. Je hebt geen negatieve gedachten meer, je kunt nu echt genieten van de mini-sabbaticals die je opeens krijgt toegeworpen. Je bent nu in de fase aangekomen dat je niet alleen dikke boterhammen verdient voor je gezin, maar ook tijd hebt om die boterhammen een keertje te smeren voor je kinderen.
De dagprijs
Laten we dit stukje begin met een anekdote.
Freelancer Jannie en de Mondelinge Afspraak
Jannie had een keer lelijk haar mooie vingertjes gebrand aan een dagprijs. Ze was bij een bureau aan het onderhandelen over haar uurtarief. De eenpitster was in de ogen van het bureau veel te duur en daarom kwamen ze op een middenweg uit van laten we zeggen 50 euro per uur. Waarop het bureau antwoordde: 'Dus als je hier een hele dag werkt, dan komt dat neer op 400 euro?' Zonder het beseffen had Jannie - door 'ja' te zeggen op deze vraag - zich aan een dagprijs gecommitteerd. Tikje naïef misschien. Maar creatieven zijn vaak slecht met geld. En ze praten soms voordat ze nadenken.
Het bleek een pittige klus te zijn. Waarbij Jannie zelfs een dag tot twee uur 's nachts moest doorwerken. Bij het versturen van de factuur barstte de bom. Jannie had namelijk elk gewerkt uur - uurtje factuurtje - in rekening gebracht. Het bureau was echter uitgegaan van een dagprijs van 400 euro. En ze weigerden dan ook om meer dan 400 euro per dag te betalen. Jannie kon 20 gewerkte uren niet in rekening brengen. 20 uren die ze eigenlijk voor nop heeft gewerkt.
Een dagprijs komt dicht in de buurt van werken in loondienst. De ene dag heb je zes uur lang niks te doen en de andere dag moet je tot diep in de nacht doorwerken. Maar uiteindelijk krijg je steeds hetzelfde bedrag.
Als je een dagprijs afspreekt, let dan goed op - beter dan Jannie – wat je klant precies bedoelt. En zet de afspraak zwart op wit. Een simpel mailtje is vaak al voldoende.

Langlopende dagprijzen
Als je voor langere tijd geboekt bent door een klant - laten we zeggen drie tot zes maanden - dan kun je prima een dagprijs overwegen. Over zo'n lange periode heffen de meeruren en de minderuren elkaar op. Zo moet je de ene dag misschien een uurtje langer door, terwijl je de dag daarna misschien een uurtje eerder naar de piepers kunt omdat het werk erop zit.
Ook hier: zet de voorwaarden duidelijk zwart op wit. Voorkom dat je weken van 70 uur maakt en slechts 40 uur betaald krijgt.
Staffel
Oftewel twee halen één betalen. Hoe meer declarabele uren de klant bij je afneemt, hoe meer korting je geeft tijdens het factureren. De staffel is een gebruikelijke - en redelijk veilige - manier om een prijsafspraak te maken als een klant je voor langere tijd boekt.
Hoe bereken je zo'n staffel? Dat bepaal je helemaal zelf. Bij hoeveel uren ga je al omlaag met je prijs? Bij twee dagen? Of zak je pas vanaf twee weken? Het is verstandig om niet te snel met je prijs te zakken. Als je al na twee dagen korting geeft, schept dat bij je klant verwachtingen voor de dagen, weken en maanden daarna.
Reken ook goed uit hoe je die staffel opbouwt. Want als je een hele maand kunt vullen door bij tien verschillende klanten te werken voor 60 euro per uur zou je wel gek zijn om vanaf drie weken je uurtarief al te verlagen naar 40 euro per uur.
Bij een staffel is het de bedoeling dat je korting geeft over álle uren die je hebt gewerkt bij de klanten. Dus niet alleen over de extra uren.
Een voorbeeldje ter verduidelijking…
Als je klant in een maand 80 uren bij je afneemt, bereken je over al die uren een tarief van 50 euro. Zodra de klant in een maand tussen de 80 en 120 uren bij je afneemt, bereken je over al die gewerkte uren een tarief van laten we zeggen 45 euro. En als de klant meer dan 120 uren bij je afneemt in een maand, bereken je bijvoorbeeld een tarief van 40 euro over al deze uren.
Uitbetalen in aandelen
Bonnie Brown is waarschijnlijk de rijkste masseuse ter wereld. In 1999 zat deze spierkneedster echter zwaar aan de grond. Ze had net een nare vecht-scheiding achter de rug en was tijdelijk bij haar zusje ingetrokken.
Om te overleven had ze dringend een baantje nodig. Ze besloot te gaan werken als bedrijfsmasseuse bij een leuke nieuwe start-up in Silicon Valley: Google. Het bedrijfje – een of andere zoekmachine - bestond toen uit 40 medewerkers. Deze internetgeeks konden wel wat lichamelijk ontspanning gebruiken tijdens hun spannende opstartfase. Veel geld hadden ze helaas nog niet. Daarom kreeg Bonnie – naast $450 per week – een bundeltje aandelen van haar nieuwe werkgever.
Na vijf jaar rugjes kneden en nekjes kraken besloot ze het merendeel van haar aandelen te cashen. Dat leverde haar miljoenen dollars op. En de rest van haar aandelen zorgt tot op de dag van vandaag nog steeds voor een gigantische geldstroom.
Voor de zelfstandig ondernemer zijn aandelen een interessante vorm van beloning. Want ons urensysteem is toch een beetje beperkt. We kunnen onze uren namelijk maar een keer verkopen. De een heeft misschien een wat hoger uurtarief dan de ander, maar uiteindelijk zit er een plafond aan onze inkomsten. En met aandelen kunnen we dit plafond doorbreken.
Net als de lawine van zelfstandigen is de tsunami van start-ups niet meer te stoppen. Waarschijnlijk is dit voor een groot deel te danken aan de schaalverkleining waar we het al eerder over hadden in dit lesprogramma. Al die piepjonge bedrijfjes hebben natuurlijk communicatie nodig: een huisstijl, een website of een campagne. Maar als pasgeboren ondernemertjes hebben ze vaak geen cent te makken. En dat is voor zelfstandigen een mooie kans om met aandelen een lange termijn relatie op te bouwen met de opdrachtgever.
Het principe is simpel; je verlaagt je uurtarief in ruil voor aandelen. Daardoor zijn beide partijen meteen zeer toegewijd naar elkaar. De freelancer gaat een tikkie harder rennen voor zijn opdrachtgever. En de opdrachtgever legt meer klusjes neer bij zijn businesspartner slash freelancer.
Eenvoudig is het overigens niet. Zo moet je namelijk voor elke aandelen-overdracht opnieuw naar de notaris. En als je meer dan 5% van de aandelen krijgt, heb je een probleem. Want dan ben je – volgens de Wet op de Loonbelasting – in loondienst bij de desbetreffende BV. En ben je dus geen zzp’er meer.
Dus als je overweegt om je uit te laten betalen in aandelen, stel dan een duidelijk contract op met je klant en leg dit contract voor aan de Belastingdienst ter controle.
Verder moet je natuurlijk voor jezelf inschatten of je het risico van de aandelen wilt nemen. Geloof je in de start-up? Of denk je dat die Strandstofzuiger of Zeebevochtiger geen kans van slagen heeft? Blijf dan lekker bij je reguliere uurtje-factuurtje.

Het pitchtarief
Een pitch is een competitie die een adverteerder uitschrijft onder bureaus en/of zelfstandigen. Op basis van de voorstellen van de deelnemende partijen kiest de adverteerder een nieuwe leverancier van creatief werk.
Reclamebureaus - en steeds vaker ook adverteerders - benaderen zelfstandigen met de meest oneerbare pitch samenwerkingen. Laten we er even een paar met je doornemen.
1. No cure no pay.
Met andere woorden, je krijgt pas betaald als je de pitch wint. Nooit aan meedoen. Ten eerste omdat de kans om te verliezen veel groter is dan de kans om te winnen. Dat is een statistisch feit: er doen soms tien partijen mee aan een pitch. Dus de kans dat je wint is sowieso al klein.
En als je eenmaal een no cure no pay aanbod hebt aangenomen, zul je zien dat je klanten hier misbruik van gaan maken. Ze zullen je steeds vaker op die manier inhuren. En vroeg of laat ontdekken ook andere bureaus dat je een makkelijke prooi bent om voordelig creatief werk te ontwikkelen.
Vrij vogels die in de no cure no pay val trappen, werken elk jaar vele weken voor de kat z'n kut. Zonde. In die tijd had je ook kunnen werken aan je eerste roman of lekker op het strand kunnen liggen.
Een tweede reden om no cure no pay met een grote boog te vermijden is omdat je invloed op het winnen van de pitch kleiner is dan je denkt. Zeker als je via een bureau werkt. Het is hun strategie, hun concept, hun factuur, hun creatief directeur... en al die elementen kunnen roet gooien in jouw briljante output. Je kunt nog zo goed creatief werk opleveren, als het bureau opeens een verkeerde strategische afslag neemt, kun je daar niets tegen beginnen.
En dan is er nog een derde reden om niet mee te werken aan no cure no pay: er duiken steeds meer sneaky bureaus op. Bureaus die je eigenlijk niet kunt vertrouwen.
Anno 2000 had je ongeveer 10 grote gerenommeerde reclamebureaus. Anno 2024 zijn er honderden kleine reclamebureaus. Met zoveel spelers in de markt, is de kans groot dat er altijd wel een rot ei tussen zit. En die boeven verzinnen altijd wel een manier om onder je factuur uit te komen.
"Hoera! We hebben de pitch gewonnen! Maar helaas niet met jouw input. Dus daarom kunnen we je factuur helaas niet betalen."
"De klant wil dat we nog een paar weken gratis doorwerken. Ze zijn namelijk nog niet helemaal tevreden."
“We hebben ons vergist in het budget. Kan gebeuren bij een klein bureau als de onze toch? Dus bedankt voor je werk, maar we kunnen maar de helft betalen.”
Gratis meewerken aan een pitch is zonde van je tijd. Gratis werken is, hoe je het ook wendt of keert, een vorm van vrijwilligerswerk. En als je dan zo nodig vrijwilligerswerk wilt doen, dan zijn er nuttigere tijdsbestedingen te vinden. Ga lekker op bezoek bij je oma. Ga naar Artis met je kinderen. Wat je ook doet: ga niet gratis werken voor een of ander reclamemerkje.
2. 50/50
Bij deze constructie krijg je sowieso de helft van je gewerkte uren betaald. De andere helft krijg je alleen als de pitch is gewonnen. Klinkt interessant. Maar ook dit moet je niet doen. De verhouding 50/50 klopt namelijk niet.
Aangezien de kans op het winnen van een pitch klein is, zou de constructie eigenlijk 90/10 moeten zijn. Waarbij je 90% sowieso krijgt uitbetaald en de overige 10% bij het winnen van de pitch.
3. Het pitchpercentage
De beste manier om een pitchafspraak te maken, is door een pitchpercentage af te spreken met je klant. Wat je tijdens het pitchproject als korting geeft, krijg je bij het winnen van de pitch als winst terug.
Zo kun je je klant 10% korting geven om mee te werken aan een pitch. En als je de competitie wint, dan krijg je 110% uitbetaald.
Wil je klant liever een hogere korting? Bijvoorbeeld 50%? Prima, maar dan krijg je bij een overwinning ook 50% extra op je bankrekening gestort.
Hoe bepaal je je eigen tarief?
Hoe hoog of laag moet jouw tarief zijn? Simpel. Neem contact op met je concurrenten (collega’s) om een gemiddelde uurtarief vast te stellen. Praat met zoveel mogelijk concurrenten die hetzelfde werk doen als jij.
Collega’s die ongeveer net zo goed, leuk en aardig zijn als jij.
Collega’s die beter zijn dan jij. En collega’s die minder goed zijn dan jij.
Vraag aan al deze personen wat voor tarieven zij hanteren. Op basis daarvan krijg je een prima indicatie van wat jij zou kunnen vragen. Als je vervolgens gaat onderhandelen met een bureau over je tarief pas je de volgende strategie toe:
Leg eerst het tarief op tafel dat die hele goeie collega ook zou vragen. Als de klant dan wil zakken, ga dan in ieder geval nooit lager dan het tarief van die collega die minder goed is dan jij. Op die manier kun je prima je eigen prijs-waarde verhouding bepalen.
“Bij starters is opvallend dat zij doorgaans een te hoog uurtarief kiezen, want deze daalt na het eerste jaar (-3,9%)” Bron: ZZP Barometer.

Charity: werken voor goede doelen
Af en toe kan er een klus voorbijkomen die je aan het hart gaat. Natuurlijk kun je dan extra korting geven op je werkzaamheden. Of het zelfs helemaal gratis doen. Doe het niet te vaak. Je bent namelijk ook verantwoordelijk voor je eigen goede doel: je gezin, je hypotheek en je pensioenpotje. Probeer dus een balans te vinden. Zo zijn er vrije vogels die elk kwartaal een charitatief klusje helemaal gratis doen. Niet meer, maar ook niet minder.
Helaas zijn er enkele charity organisaties die misbruik maken van je hart. Ze beloven je - na een klus te hebben gedaan voor een laag tarief - dat er daarna nog vele andere superleuke creatieve klussen zullen komen waar je wél een hoger tariefje voor kunt vragen. Bij sommige charityboefjes komen die klussen niet. Dat volgende project hebben ze alweer bij een ander bureau of freelanceteam neergelegd. Waar ze hetzelfde mooie praatje houden.
Wees dus alert bij charity. En probeer goededoelenklussen te benaderen zoals je alle andere klussen ook zou moeten benaderen: je moet er altijd op vooruit gaan. In je portemonnee, in je portfolio of door er iets van te leren.
Als geen van deze drie elementen te vinden zijn in de klus, dan kun je het beter niet doen. Wil je toch je karmahart laten kloppen voor een goed doel? Los het dan op door bijvoorbeeld al het geld dat je op een dag – of een week - hebt verdiend over te maken naar Giro 555.
Proefopdracht
Vragen om een gratis proefopdracht is de grootste belediging voor zelfstandig professionals. En iedere freelancer hoort die vraag op jaarbasis toch een paar keer vallen. Met een proefopdracht wil een opdrachtgever eerst een klus gratis met je doen voordat hij besluit om meerdere klussen bij je neer te leggen.
Dat is net zo idioot als vragen of je gratis mag overnachten in het Amstel hotel om eventueel daarna nog een paar nachtjes betaald te blijven.
Vrij vogels hoeven zich niet meer te bewijzen. Je hebt een portfolio, je hebt een cv, je hebt ervaring. Het is nergens voor nodig om eerst iets gratis te doen om jezelf te bewijzen.
Weiger dus om een gratis proefopdracht te doen. Niet alleen voor jezelf, ook voor alle andere freelance creatieven. Want als jij ermee akkoord gaat, dan gaan ze ook een keer je vrienden ermee lastigvallen.

Reiskosten
Dat brengt een freelancer niet in rekening. Punt. Maar zoals eerder gezegd kun je het natuurlijk wel verwerken in je tarief. Zonder dat de klant dit in de gaten heeft natuurlijk. Dus als een klant belt met heel wat snelweg- of ov-uurtjes, geef 'm dan een wat hoger tarief door. Maar zadel ‘m nooit op met reiskosten.

Avondtarief / weekendtarief
Sommige zelfstandigen hanteren hogere tarieven na zes uur of in het weekend. Het staat je natuurlijk vrij om het wel of niet te doen. Er zijn zelfstandig ondernemers die zo’n drukke agenda hebben, dat ze hun workload proberen te verlichten door overwerk- en weekendtarieven in te voeren. Tot hun verbazing vonden hun opdrachtgevers het hoge tarief geen enkel probleem. Ze hebben het dus nog steeds druk en verdienden er bovendien nog een extra centje mee.
De meeste vrije vogels hanteren overigens geen avond- of weekendtarieven. Als ze niet in het weekend of in de avonduren willen werken, dan nemen ze die klussen gewoon niet aan.

-
Wat is een freelance copywriter?Een zelfstandig woordtovenaar die rechtstreeks werkt voor opdrachtgevers. Het is dus een schrijver die niet in vaste dienst zit, maar als freelancer klussen oppakt. Zo'n freelancer heeft zich gespecialiseerd in het maken van knallende content voor elke opdracht en elk doel dat je maar kunt bedenken. Deze freelancers zijn mensen die door opdrachtgevers ingehuurd worden op projectbasis of voor specifieke opdrachten door marketingbureaus of andere organisaties. Veel freelance copypro's zijn ook SEO-experts. Ze schrijven teksten voor hun opdrachtgevers die zoekmachines verleiden, zodat de online zichtbaarheid van landingspagina's een boost krijgt. De juiste freelancer kan zich aanpassen aan de huisstijl en tone of voice van verschillende merken of organisaties.
-
Hoe start je als copywriter?Heb je affiniteit met taal en wil je starten als copywritertje? Ik heb een 8 stappenplan hieronder voor je klaarliggen. Wil je meer weten? Kijk dan naar alles wat ik ooit heb getikt over het vak van copywriting. Wat begon als boek, staat nu als lesprogramma gratis voor je klaar op onder 'Kennis''. Wat voor soort teksten je ook wilt gaan tikken, met dit lesprogramma heb je het sneller onder de knie. 1. Scherp je pen Regelmatig schrijven: pak elke dag je pen op en schrijf! Blogposts tikken, artikelen publiceren of een stukje fictie maken. Dagelijks tikken is een goede manier om je skills te verbeteren. Verken ook diverse teksten: van webcopy tot e-mailmarketing en SEO-teksten. Ontdek wat bij jou als schrijver past en master de technieken. 2. Volg een cursus of opleiding Of je nu online jezelf een copywriting-crashcourse gunt of een marketing workshop volgt, het helpt je om de basis als tekstschrijver beter te snappen. Boeken zijn je beste vrienden. Start met klassiekers van de groten zoals David Ogilvy. 3. Bouw je portfolio Laat je talent zien aan je potentiële klanten. Schrijf desnoods teksten voor vrienden, familie of collega's en vraag ze om feedback. 4. Vind je niche als tekstschrijver Een brede horizon is mooi, maar focussen op bijvoorbeeld e-commerce maakt je uniek als tekstschrijver. En verdiep je dan ook in de sector waar je voor wilt schrijven. 5. Bouw je online aanwezigheid Zet je portfolio en diensten als tekstschrijver zo duidelijk mogelijk neer. Laat je persoonlijkheid schitteren. En gebruik LinkedIn om jezelf te promoten als tekstschrijver en te connecten. 6. Vind je eerste klanten Netwerken, baby. Vertel iedereen dat je als contentwriter beschikbaar bent voor je eerste opdracht. Bied je schrijftalent aan bij bedrijven in de buurt. Elke kleine vis is een stap richting grote klanten. 7. Leer bedrijfsvoering Leer de business basics: offertes maken, factureren, belastingzaken. Start met een competitief tarief en bouw op naarmate je meer ervaren wordt. 8. Blijf leren en groeien Vraag suggesties en feedback van je klanten. En blijf bijscholen met webinars, workshops, en literatuur.
-
Wat verdient een freelance copywriter?Het inkomen van een freelance copywriter hangt af van je ervaring, specialisatie, locatie en de projecten die je aanneemt. 1. Ervaring en vaardigheden Ben je net gestart? Dan kun je tussen de €20 en €50 per uur verdienen. Dit hangt een beetje af van je skills en de moeilijkheidsgraad van je taken. Na een paar jaar freelance zit je op een hoger niveau en schieten ook je tarieven omhoog. Denk aan €50 tot €100 per uur. Jouw woorden worden goud waard. Ben je een meester in SEO of technische copywriting? Dan kun je in deze branche gemakkelijk €100 per uur vragen. De beste freelancers zitten al snel boven de €80 of zelfs €120 per uur. 2. Projectgebaseerde tarieven Heb je een klus waarbij je een korte webpagina, productbeschrijving of een simpel blogje moet schrijven? Reken dan op een bedrag tussen de €100 en €500 per project. Halve websites herschrijven, uitgebreide marketingcampagnes of whitepapers? Dat kan aardig oplopen! Denk aan enkele honderden tot duizenden euro's. 3. Dag- en maandtarieven Sommige copytikkers werken liever per dag. Expect anything between €300 en €800 per dag. Voor langdurige projecten of retainer deals (denk: freelance copywriter die een X aantal uren per maand klaarstaat voor een bedrijf) varieert de maandelijkse vergoeding van €2.000 tot €10.000. 4. Gemiddeld jaarsalaris Het inkomen van een freelance copywriter varieert. Een succesvolle copywriter ziet jaarlijks tussen de €30.000 en €80.000. De beste freelancers in de branche schieten door de €100.000 heen. De inkomsten van een freelance copywriter gaan met pieken en dalen. Veel hangt af van hoeveel werk je binnenhaalt. En vergeet niet, als freelancer moet je ook zelf zorgen voor je verzekeringen, pensioen en andere bedrijfskosten.
-
Welke klanten en projecten heeft Pascal al opgepakt?Ik werk voor een bonte mix van opdrachtgevers. Elke klus zie ik als een frisse uitdaging om met creatieve teksten te komen die precies aansluiten bij wat jij zoekt en bij je tone of voice. Van brochures voor je producten tot persberichten. En van het afnemen van interviews tot het vinden van de juiste woorden voor vacatures.
-
Ben je wel thuis in SEO en online content?Ik mix mijn creatieve superkrachten met next-gen AI-tools om webteksten te maken die niet alleen jouw publiek boeien, maar ook liefde krijgen van zoekmachines.