Hoofdstuk 13:
'Freelance nadelen: de schaduwkant'
Een minder leuk hoofdstuk met onaangename kantjes van een freelance carrière. En - geheel toevallig – ook het 13e hoofdstuk van dit lesprogramma.
Wil je als zelfstandige werken in de creatieve industrie? Er zijn natuurlijk voor- én nadelen aan freelance werken. De voordelen, zoals vrijheid en een hoger uurtarief, kun je hier vinden. In dit hoofdstuk duiken we in de nadelen van werken als freelancer.
Klein Freelancers Onderzoek
Bij 48% van de zelfstandigen is onzekerheid het grootste nadeel. Hoe kom ik aan opdrachten??
​
De papieren rompslomp – zoals administratief gedoe – is bij 9% een nadeeltje. Zorg dat je op tijd je belasting betaalt!
​
Andere dingen die door een enkele zzp'er worden genoemd zijn ‘veel concurrentie', ‘de noodzaak om actief te blijven', ‘de noodzaak om jezelf te blijven ontwikkelen', ‘het vervolgtraject missen van je project' en ‘eenzaamheid'. 5% ziet trouwens geen enkel nadeel aan het werken als freelancer.

De donkere schaduwzijden van freelancen in de creatieve sector in Nederland
Werken als freelancer in de creatieve industrie klinkt als een droom. Vrijheid! Flexibiliteit! Diversiteit!
​
Heerlijk; je eigen baas zijn, je eigen opdrachtgevers en opdrachten kiezen en werken wanneer het jou uitkomt. Maar voor je het weet, zit je als freelancer in je pyjama achter je laptop en slaat de realiteit toe.
​
Want geen loondienst, betekent ook geen vast salaris meer en geen sociale vangnetten meer. Dus voordat je aan de slag gaat als eigen baas, eerst maar eens de andere kant van de freelance-medaille bekijken!
Onvoorspelbaar inkomen: de achtbaan van freelance werken
Ja, werken als freelancer brengt onzekere inkomsten met zich mee. Vergeet de zekerheid van dat gewaarborgd maandloon waarmee je je huur kon betalen. Je freelance carrière is een emotionele achtbaan en de stress om de nieuwe opdrachten te bemachtigen is geen uitzondering. Als freelancer heb je ook geen perks zoals secundaire arbeidsvoorwaarden, betaald verlof of vakantiegeld. Het freelance werk vergt dus een ijzeren administratie en een slim plan om door de magere maanden te komen.
Zeg maar dag tegen de extralegale voordelen van een vaste baan
Leuk! Je betaalt geen sociale bijdragen. De keerzijde is dat je ook geen ziektekostenverzekering, geen pensioenopbouw of betaald verlof hebt. Freelancers werken keihard voor hun inkomen zonder vangnet van een werkgever.
​
Werknemers in loondienst hebben vaak mooie voordelen, maar als zelfstandig ondernemer? Dat wordt elke bonnetje bewaren in je administratie en hopen dat je een beetje financieel uitkomt.
Administratief gedoe voor de freelancer
Je bent ook je eigen boekhouder! Boekhouding en belastingaangiftes voelen soms als hogere wiskunde. Belastingdienst aan de lijn? Dat wil je niet. Voor een zelfstandige freelancer kan administratie een fulltime job op zich lijken. En dan hebben we het nog niet eens over facturatie, contracten opstellen en onderhandelen met verschillende opdrachtgevers.
Werkzekerheid? Wat is dat voor de freelancer?
Kun jij continu freelance opdrachten binnenharken? Eén maand heb je opdrachten in overvloed en de volgende maand komt er niets binnen. Als freelancer krijg je geen vast contract, dus werkzekerheid is een luxe. De freelancer moeten ervoor zorgen dat hij of zij altijd nieuwe opdrachten heeft om genoeg centjes te verdienen. Je moet constant zorgen dat er voldoende opdrachtgevers zijn die aan jou denken.
Structuur? Wat betekent dat voor een freelancer?
De flexibiliteit die door de freelancer zo geliefd is, kan ook een valkuil zijn. Kun je wel je eigen werkplanning te maken? Zelfstandigen werken vaak zonder duidelijke scheiding tussen werk en privé, wat kan leiden tot lange werkuren en weinig vrije tijd.

Constant op scherp in het freelance leven.
Klanten verwachten het summum van creativiteit en perfectie, de druk ligt dus volledig op jouw schouders. Foutje? Doei opdrachten! Deze constante prestatie druk maakt dat vrije vogels werken onder stressvolle omstandigheden. Je moet als eigen baas je expertise altijd up-to-date houden en klaar zijn om alle opdrachten aan te pakken.
Eenzaam als een heremietkreeft
Met niemand om je koffie mee te delen, kan socialisatie een uitdaging worden. De meeste freelancers missen de gezelligheid van collega's. Networking events en co-working spaces kunnen een oplossing bieden, maar het voelt toch anders.

Concurrentie overload: de strijd om freelance opdrachten
Heel veel vissen in die kleine creatieve vijver. Dat zorgt zowel voor heftige concurrentiedruk als voor slapeloze nachten. De freelancer werkt in een competitieve markt waar je altijd jezelf moet blijven ontwikkelen om relevant te blijven. Trendjager zijn én je vaardigheden onderhouden is cruciaal.
Minder doorgroeimogelijkheden voor zelfstandigen
Je moet zelf investeren in je groei en ontwikkeling om niet achter te blijven. De meeste freelancers moeten elke opleiding combineren met hun werkdruk om nieuwe mogelijkheden te creëren.
Moeizame financieringen voor vrije vogels
Hypotheek of een lening? Financiële instellingen zien zelfstandige professionals met hun instabiele inkomen vaak als een risico, waardoor het krijgen van financiering een uitdaging is.
Conclusie
Freelance werk klinkt als een droom, maar het is niet allemaal glitter en glamour. Of je nu interim werkt of als zzp'er je diensten aanbiedt, onthoud dat freelancen zowel voor- als nadelen heeft. Tuurlijk, je hebt de vrijheid en flexibiliteit, maar wees bewust van de schaduwkanten en bereid je voor op de uitdagingen die het freelancen met zich meebrengt.
De freelancer als economische barometer
Als het goed gaat met de economie heeft de freelancer het druk. En als het slecht gaat met de economie heeft de freelancer het ook druk. Het zijn juist de overgangsmomentjes tussen goed en slecht die zorgen voor lege agenda's bij de freelancer.
​
Ter verduidelijking…
​
Als het goed gaat met de economie, kunnen adverteerders en bureaus het werk niet aan. Dan hebben ze de zzp'er hard nodig om die piek aan te kunnen. In die periode kun je dus bij verschillende opdrachtgevers lekker wat centjes verdienen.
​
Als het slecht gaat met de economie durven opdrachtgevers geen dure bureaus in te schakelen en durven bureaus tegelijkertijd ook geen personeel aan te nemen. Het meeste werk wordt dan verzet door – je raadt het al – de freelancer. Dus zowel tijdens de piek als tijdens het dieptepunt van de conjunctuur zitten we als freelancer gebakken.
Zodra het wat minder gaat met de economie – dus na de piek- zijn de freelancers de eersten die het voelen. De freelance opdrachten drogen op. De bezuinigingen bij elk bedrijf, of het nou een adverteerder of een bureau is, beginnen altijd met een freelancestop. Een tijdelijke periode waarin het bedrijf geen externe krachten meer inhuurt. Zo'n freelancestop is voor veel bedrijven vaak slechts het begin. Meestal volgt er nog een ontslagronde of twee en - als het echt tegenzit - een faillissement.
​
Zodra het weer wat beter gaat met de economie zijn de vrije vogels ook de eersten die het voelen. Want als de omzet bij bedrijven weer een beetje stijgt, durft de werkgever eindelijk weer vast personeel aan te nemen. En dan komen er de eerste maanden geen freelancers over de vloer.
De grote stilte van 2024
​
In het tweede halfjaar van 2024 kregen veel freelancers het steeds rustiger. Elke maand leek er minder werk te zijn. Sommige freelancers kozen noodgedwongen weer voor een vaste baan. Waar ze dan genoegen moesten nemen met een halfjaarcontractje voor een habbekrats.
​
Doordat vrije vogels meer met elkaar praten dan vroeger, viel het op dat de Grote Stilte niet een of twee freelancers trof, maar hele volksstammen. Waarschijnlijk – en hopelijk – heeft dit alles te maken met de theorie hierboven. Overal zie je dat de economie weer over z'n griepje heen is. Opdrachtgevers hebben kennelijk weer voldoende werk en inkomsten om mensen vast aan te nemen. En daardoor heeft de zzp'er het even wat rustiger.

Freelancers en faillissementen
Op www.zzp-nederland.nl is veel informatie te vinden over wat te doen bij een faillissement van een opdrachtgever. Een paar tips:
​
Als zzp'er is het helaas zo dat je achteraan in de rij staat om betaald te krijgen. Vaak is er sowieso al niet veel meer te verdelen. Allereerst worden de zogeheten preferente crediteuren betaald. Deze crediteuren krijgen voorrang. Dat zijn onder meer de Belastingdienst, het UWV Werkbedrijf, banken en de pensioenfondsen. Vervolgens zijn de eventuele personeelsleden van het failliete bedrijf aan de beurt. Als laatste in de rij staan de ‘gewone' crediteuren, waaronder dus ook de zzp'ers.
​
Voelt oneerlijk, maar zo werkt het nou eenmaal...
Meld je direct als crediteur bij de curator nadat een faillissement is uitgesproken. Doe je dat niet, dan kun je helemaal toedeledokie zeggen tegen je geld.
​
En vergeet niet om de Belastingdienst in te lichten over de vorderingen die je nog hebt liggen bij een curator. Als je facturen niet - of slechts deels - betaald worden, dan hoef je over het niet-betaalde bedrag geen inkomstenbelasting of omzetbelasting (btw) te betalen. Bron: ZZP Nederland.

-
Wat is een freelance copywriter?Een zelfstandig woordtovenaar die rechtstreeks werkt voor opdrachtgevers. Het is dus een schrijver die niet in vaste dienst zit, maar als freelancer klussen oppakt. Zo'n freelancer heeft zich gespecialiseerd in het maken van knallende content voor elke opdracht en elk doel dat je maar kunt bedenken. Deze freelancers zijn mensen die door opdrachtgevers ingehuurd worden op projectbasis of voor specifieke opdrachten door marketingbureaus of andere organisaties. Veel freelance copypro's zijn ook SEO-experts. Ze schrijven teksten voor hun opdrachtgevers die zoekmachines verleiden, zodat de online zichtbaarheid van landingspagina's een boost krijgt. De juiste freelancer kan zich aanpassen aan de huisstijl en tone of voice van verschillende merken of organisaties.
-
Hoe start je als copywriter?Heb je affiniteit met taal en wil je starten als copywritertje? Ik heb een 8 stappenplan hieronder voor je klaarliggen. Wil je meer weten? Kijk dan naar alles wat ik ooit heb getikt over het vak van copywriting. Wat begon als boek, staat nu als lesprogramma gratis voor je klaar op onder 'Kennis''. Wat voor soort teksten je ook wilt gaan tikken, met dit lesprogramma heb je het sneller onder de knie. 1. Scherp je pen Regelmatig schrijven: pak elke dag je pen op en schrijf! Blogposts tikken, artikelen publiceren of een stukje fictie maken. Dagelijks tikken is een goede manier om je skills te verbeteren. Verken ook diverse teksten: van webcopy tot e-mailmarketing en SEO-teksten. Ontdek wat bij jou als schrijver past en master de technieken. 2. Volg een cursus of opleiding Of je nu online jezelf een copywriting-crashcourse gunt of een marketing workshop volgt, het helpt je om de basis als tekstschrijver beter te snappen. Boeken zijn je beste vrienden. Start met klassiekers van de groten zoals David Ogilvy. 3. Bouw je portfolio Laat je talent zien aan je potentiële klanten. Schrijf desnoods teksten voor vrienden, familie of collega's en vraag ze om feedback. 4. Vind je niche als tekstschrijver Een brede horizon is mooi, maar focussen op bijvoorbeeld e-commerce maakt je uniek als tekstschrijver. En verdiep je dan ook in de sector waar je voor wilt schrijven. 5. Bouw je online aanwezigheid Zet je portfolio en diensten als tekstschrijver zo duidelijk mogelijk neer. Laat je persoonlijkheid schitteren. En gebruik LinkedIn om jezelf te promoten als tekstschrijver en te connecten. 6. Vind je eerste klanten Netwerken, baby. Vertel iedereen dat je als contentwriter beschikbaar bent voor je eerste opdracht. Bied je schrijftalent aan bij bedrijven in de buurt. Elke kleine vis is een stap richting grote klanten. 7. Leer bedrijfsvoering Leer de business basics: offertes maken, factureren, belastingzaken. Start met een competitief tarief en bouw op naarmate je meer ervaren wordt. 8. Blijf leren en groeien Vraag suggesties en feedback van je klanten. En blijf bijscholen met webinars, workshops, en literatuur.
-
Wat verdient een freelance copywriter?Het inkomen van een freelance copywriter hangt af van je ervaring, specialisatie, locatie en de projecten die je aanneemt. 1. Ervaring en vaardigheden Ben je net gestart? Dan kun je tussen de €20 en €50 per uur verdienen. Dit hangt een beetje af van je skills en de moeilijkheidsgraad van je taken. Na een paar jaar freelance zit je op een hoger niveau en schieten ook je tarieven omhoog. Denk aan €50 tot €100 per uur. Jouw woorden worden goud waard. Ben je een meester in SEO of technische copywriting? Dan kun je in deze branche gemakkelijk €100 per uur vragen. De beste freelancers zitten al snel boven de €80 of zelfs €120 per uur. 2. Projectgebaseerde tarieven Heb je een klus waarbij je een korte webpagina, productbeschrijving of een simpel blogje moet schrijven? Reken dan op een bedrag tussen de €100 en €500 per project. Halve websites herschrijven, uitgebreide marketingcampagnes of whitepapers? Dat kan aardig oplopen! Denk aan enkele honderden tot duizenden euro's. 3. Dag- en maandtarieven Sommige copytikkers werken liever per dag. Expect anything between €300 en €800 per dag. Voor langdurige projecten of retainer deals (denk: freelance copywriter die een X aantal uren per maand klaarstaat voor een bedrijf) varieert de maandelijkse vergoeding van €2.000 tot €10.000. 4. Gemiddeld jaarsalaris Het inkomen van een freelance copywriter varieert. Een succesvolle copywriter ziet jaarlijks tussen de €30.000 en €80.000. De beste freelancers in de branche schieten door de €100.000 heen. De inkomsten van een freelance copywriter gaan met pieken en dalen. Veel hangt af van hoeveel werk je binnenhaalt. En vergeet niet, als freelancer moet je ook zelf zorgen voor je verzekeringen, pensioen en andere bedrijfskosten.
-
Welke klanten en projecten heeft Pascal al opgepakt?Ik werk voor een bonte mix van opdrachtgevers. Elke klus zie ik als een frisse uitdaging om met creatieve teksten te komen die precies aansluiten bij wat jij zoekt en bij je tone of voice. Van brochures voor je producten tot persberichten. En van het afnemen van interviews tot het vinden van de juiste woorden voor vacatures.
-
Ben je wel thuis in SEO en online content?Ik mix mijn creatieve superkrachten met next-gen AI-tools om webteksten te maken die niet alleen jouw publiek boeien, maar ook liefde krijgen van zoekmachines.