top of page

Hoofdstuk 11:
'De gouden agenda'

Een nuttig hoofdstuk over het belang van een agenda.

De agenda is het meest waardevolle bezit van de freelancer. Als je niet goed met een agenda om kunt gaan, kun je maar beter niet proberen om freelancer te worden. Die agenda moet je altijd bij je hebben. Zodat je precies weet of je tijd hebt voor een klus, zodat je precies weet wanneer je de klus af kunt hebben en zodat je precies weet of je de deadline van de opdrachtgever wel kunt halen. 

Online agenda’s – zoals Google Calendar – zijn perfect. Je hebt ‘m altijd bij je: op je smartphone, desktop of tablet. Je kunt er alerts in zetten, bijvoorbeeld als een herinnering om de belastingen te doen of om een hoe-staat-het-er-nou-mailtje te versturen. Verder kun je er alle details in kwijt: je aantal uren, je afgesproken vergoeding, adresgegevens van je klant, enzovoorts. 
 

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

Het verschil tussen een optie en een boeking

Bijna elke klus begint met een optie. Met een optie reserveert een opdracht-gever een plekje in je agenda. Het reserveren van zo'n plekje kost niets. Dus als een opdrachtgever de optie intrekt, hoeft hij je niets te betalen. Ook niet als de opdrachtgever op het allerallerlaatste moment de optie annuleert. 

Vergelijk het met het huren van een kamer in een hotel.

 

Reserveren kost niets. En als je de reservering intrekt, krijg je geen rekening voor je kiezen. Dat geldt ook voor je opdrachtgever. Als hij de optie intrekt, kun je hier geen factuur voor sturen. 
 

Als de klus definitief doorgaat, dan verandert de optie in een boeking. En dat betekent dat er sowieso betaald moet worden. Ook als de boeking - om wat voor reden dan ook - wordt geannuleerd. Laten we de hotelvergelijking er nog 'ns bij pakken: als je de kamer definitief hebt geboekt, volgt er altijd een rekening. Want ook bij het cancelen van je vakantie dien je nog steeds de annuleringskosten te betalen. Als zelfstandig ondernemer dien je zelf de hoogte van deze annuleringskosten te bepalen. 

“Ik zet in mijn offertes dat boekingen die korter dan 24 uur voor de start-tijd worden afgezegd in rekening worden gebracht.” Freelance copywriter.
 

Eerste, tweede, derde, vierde, vijfde optie

Een optie nemen betekent voor de opdrachtgever dat hij bij jou vooraan in de rij staat als de klus doorgaat. Als andere opdrachtgevers je voor datzelfde plekje in je agenda ook willen reserveren, krijgen zij een tweede optie op je. Pas als de eerste opdrachtgever z'n klus - en dus de optie - intrekt, komt deze tweede opdrachtgever bij jou vooraan te staan. Als het enorm druk is, kan het zomaar gebeuren dat je drie of vier opties op één dag hebt. 

 

Illustratie van zakenmannen en zakenvrouwen die in de rij staan om samen te werken met een designer.

De belvolgorde

Stel, Bureau A (een zeer populair bureau in dit boek trouwens) heeft een optie geplaatst in je agenda. Vervolgens belt Bureau B voor exact hetzelfde tijdvak. Als dit tweede bureau zekerheid wil, dan kunnen ze eigenlijk maar een ding doen: je boeken. Vervolgens dien je zelf Bureau A te bellen. Met de vraag of ze asap kunnen beslissen of hun optie een boeking wordt of niet. Geef ze daarbij ook een duidelijk ultimatum. Geef ze een paar uur de tijd - afhankelijk van de bloedspoed van Bureau B - om te beslissen. Pas als Bureau A de optie intrekt, kun je de boeking definitief aan Bureau B geven. Als Bureau A na het verstrijken van het ultimatum nog steeds niet heeft besloten, is het jammer maar helaas voor Bureau A. De boeking gaat dan naar Bureau B. 

Dit geregel betekent vaak veel telefoontjes over en weer. Als je bij een agent zit, kun je het belverkeer door hem laten regelen. Of je hebt - net als de schrijver van dit boek - een ontzettend lieve en ondersteunende vrouw die dit voor je doet. 
 

Als je deze hulp allemaal niet hebt, kan het wel 'ns gebeuren dat je enorm druk zit te bellen onder de klant z'n tijd. Leg je klant even duidelijk uit waarom je dit doet. En wees zo tof om een half uurtje van de factuur af te halen. Of werk een half uurtje langer door om de beltijd in te halen. 

"We hebben wel 'ns een freelancer gehad die de hele tijd buiten stond te bellen. Maar aan de andere kant gaat ie dan wel langer door en zorgt ie dat de klus klaar is." Robert van der Lans, Creatief Directeur The Oddshop. 

“Openheid. Zeg tegen optie 2 dat optie 1 bedenktijd heeft gevraagd. En leg ze uit dat als het andersom was geweest, je het bij hen ook zou respecteren. Sympa-kudos aan beide kanten en de kans om daarna gewoon de leukste, mooiste klus van de twee te kiezen.” Freelance copywriter.
 
 

Zet het zwart op wit

Een optie is zeer vrijblijvend. Dus die kun je gewoon telefonisch aannemen en in je agenda zetten. Een boeking gaat over centjes. En is dus een tikkie belangrijker. Zorg er dan ook voor dat de opdrachtgever de boeking zwart op wit bevestigt. Een mailtje is voldoende. Als de opdrachtgever dan eventueel terug wil krabbelen, heb je iets op papier staan. 

Een boeking annuleren

Met een boeking in je agenda kun je voor dat specifieke tijdvak geen andere klussen meer aannemen. Logisch. Dus als de boeking niet doorgaat, dan is het niet meer dan vanzelfsprekend dat je 100% in rekening brengt. Omdat je anders inkomsten misloopt. 

In de praktijk loopt het vaak net even anders. Als freelancer wil je liever geen conflicten met je klanten. Als een boeking wordt geannuleerd, kijk dan goed naar de verschillende omstandigheden en probeer er zo goed mogelijk uit te komen met je klant. 

Als een kleine start-up net te horen heeft gekregen dat die grote klus niet doorgaat, dan kun je de hele boeking nog wel 'ns door de vingers zien. Maar bij een groter bureau mag je rustig 50% of meer in rekening bij het annuleren van een klus. 
 

Moest je opdrachten van andere opdrachtgevers aan je neus voorbij laten gaan omdat je was geboekt? Dan moet je zeker op je strepen gaan staan. Een vergoeding eisen voor het annuleren van een boeking is dan niet meer dan redelijk.

 

Sommige freelancers lossen het op door met 'tegoedbonnen' te werken. Ze zien het annuleren van de boeking door de vingers. In ruil daarvoor willen ze wel binnen een maand alsnog voor dezelfde tijdsduur worden ingehuurd. 

Elke freelancer is een unieke ondernemer. En je moet dus voor jezelf bepalen hoe streng je wilt zijn bij het annuleren van een boeking. Maar laat niet over je heenlopen. Als je eenmaal een incident door de vingers ziet, verwachten ze dat je de volgende keer weer zo flexibel bent. Pas op dus. Want je hebt waarschijnlijk ook een hypotheek en een gezin om voor te zorgen. 

Anekdote: 

Een aantal jaar geleden was er een groot bureau die het presteerde om keer op keer op de allerlaatste minuut een boeking te cancelen. Ze weigerden bovendien een cancelationfee te betalen. Een freelancer pikte dit niet meer. Hij heeft het bureau toen een jaar lang in de ban gedaan. Hij weigerde een jaar lang voor ze te werken omdat ze nu eenmaal een risico waren voor zijn inkomsten. 

Toen ze na dat sabbatical jaar het opnieuw wilden probeerden heeft de freelancer het bureau een document laten ondertekenen. Zowel door de art buyer als door de creatief directeur. Waarin duidelijk staat omschreven dat ze bij het annuleren van een boeking 100% van de rekening dienen te betalen. Ongeacht de oorzaak van het annuleren. 

Opdrachtgevers over het annuleren van een boeking 

“Je kunt er als freelancer geen regel voor bepalen. Eigenlijk moet je het per project bekijken. Samen praten en samen naar een oplossing zoeken.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.

“Wij hebben een goede onderlinge band met onze freelancers. The Outsiders zijn groter en rijker dan de losse freelancers. Dus wij hebben de plicht om de freelancer te beschermen tegen geldverlies. Onze opdrachtgevers betalen ons na twee of soms drie maanden, maar wij betalen de freelancer op de dag zelf. Ik vind dat fair vanuit het perspectief van de freelancer en vanuit ons saldo. Het creëert een loyaliteit en commitment. En vanuit wederkerigheid doen freelancers dan ook niet moeilijk bij het cancelen van een opdracht. Maar als freelancers voorwerk hebben gedaan, dan overleggen we of we een bepaalde vergoeding kunnen afspreken. Dan vraag ik hen wat ze eerlijk vinden; vaak zetten ze dan wat lager in en geef ik ze alsnog meer. Een soort omgekeerde handjeklap. We hebben wel freelancers gehad die er anders inzaten. Dat mag, maar dat is niet de wereld zoals ik ‘m graag zie, dus die mensen heb ik netjes betaald en vervolgens tot ziens gezegd.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
 

 “Wij werken in principe alleen maar op projectbasis. Dat impliceert dat de klant een offerte accordeert voordat het project start en voordat de freelancers worden ingehuurd. Dus als de klus geannuleerd wordt, dan kijken we welke uren er al zijn gemaakt. En die betaalt de klant in principe gewoon – en wij dus ook. De uren die nog niet zijn gemaakt - maar die wel al zijn geoffreerd - krijgen de freelancers niet betaald.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.

“Als je iemand hebt geboekt voor de volgende dag en het gaat niet door, dan kom je er als agency niet mee weg door niet te betalen.” Hesling Reidinga, ‎creative partner Khanna \ Reidinga.

“Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een freelancer een factuur stuurde nadat een boeking opeens niet doorging.” Aad van Hoven, creative director en partner Bureau Kellerman.
 

Klein Opdrachtgevers Onderzoek

Goed nieuws. We hebben allemaal lieve opdrachtgevers. Want als een klus op het allerlaatste moment wordt gecanceld dan willen ze ons wel tegemoetkomen. 52% belooft binnen een maand een nieuwe klus aan te bieden voor hetzelfde aantal uren. 8% betaalt gewoon meteen het volle pond, 11% betaalt in ieder geval de helft. 7% bekijkt het per situatie en per freelancer. En voor 22% was deze vraag niet van toepassing omdat het gelukkig nog nooit was voorgevallen. 

Klein Freelancers Onderzoek

Vrije vogels zijn niet echt principieel. Als op het allerlaatste moment een boeking wordt geannuleerd, reageren ze daar vrij coulant op. Met name om de relatie op de lange termijn goed te houden. Een enkeling heeft algemene voorwaarden opgenomen in de offerte of eist 50% betaling bij het annuleren van een boeking. Fotografen hebben vaak wel het principe dat ze pas een klus aannemen als eerst de helft van het geld al wordt gestort; zij moeten immers veel investeringen doen. En met een voorschot lopen ze minder risico.

Een boeking is een boeking

Respecteer een boeking. Stel; Klant A heeft je voor twee dagen geboekt. En even later komt Klant B met een megaproject van twee weken. Door die twee daagjes bij A kun je de klus bij B niet aannemen. Dat is pech. Niets aan te doen. Jammer voor je. Die eerste boeking staat in marmer gebeiteld. En die kun je niet zomaar annuleren. Behalve bij een noodgeval zoals een aardbeving of een invasie van zombies. 

Je kunt natuurlijk wel vragen aan Klant A om samen te zoeken naar een op-lossing. Vanuit jezelf cancelen is een no go. Dan ben je Klant A definitief kwijt. En blijven er nog slechts 25 klanten over in je klantenalfabet. 
 

Klein Freelancers Onderzoek

"We hadden een keer een freelancer voor een week ingehuurd. Dus al geboekt! Uiteindelijk heeft hij ons afgebeld omdat hij elders een betere deal kon krijgen. Een klus voor drie weken." Jerry van den Broeke, co-owner DaybreakContent.

“We hebben het wel een paar keer omgekeerd meegemaakt. Dat we een freelancer in optie hadden gezet – of zelfs al hadden geboekt – en die dan op het allerlaatste moment cancelt omdat ie ergens een andere opdracht heeft.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
 

Pencil it down

In Groot-Brittannië kennen ze het begrip 'option' niet. Als zij een freelancer in optie nemen, dan zetten ze het 'in potlood' in de agenda. 'Can I pencil you down?' En als de optie wordt omgezet in een boeking dan wordt de klus 'confirmed'. Handy to know right? 

Illustratie van een potlood en een agenda

De strategie van de tweede optie

Dit idee is bedacht door de vrouw van de schrijver van dit boek. Het is een strategie die je aan de ene kant enorm veel vrijheid geeft in het kiezen van je klanten en aan de andere kant je klanten tevreden houdt.

De strategie van de tweede optie werkt als volgt:

 

Klant A neemt een optie op je. Dat is de eerste optie. 
Vervolgens belt Klant B. Zij willen nog niet boeken, dus moeten genoegen nemen met een tweede optie.

Als het heel erg druk is, kan het zomaar gebeuren dat klanten C, D en E ook bellen. Tegen hen zeg je dat ze allemaal tweede optie zijn. Dus Klant C heeft tweede optie, Klant D heeft tweede optie en Klant E heeft een tweede optie. Een klein leugentje om bestwil.
 

Ten eerste geef je hiermee elke klant een goed gevoel. Ze denken allemaal dat ze nog een goede kans hebben om je te bemachtigen. Klanten die horen dat ze nummer drie of vier in de rij zijn, weten dat ze geen schijn van kans meer hebben op je. Ze laten dan meestal hun beurt voorbijgaan. Maar met het leugentje van een tweede optie geef je ze nog hoop. Bovendien hoeven die andere klanten niet te weten dat er nog vijf klanten voor hen in de rij staan.

Als Klant A vervolgens besluit je te boeken, dan hebben de andere klanten helaas pech. Maar als A de optie laat vallen, dan is het kermis!

Je hoeft dan namelijk niet keurig het rijtje af te bellen: van Klant B naar Klant E. Nee, je kiest gewoon de allerleukste klant met de allerleukste klus. 

En tegen alle andere klanten zeg je dat de eerste optie helaas een boeking is geworden. Gouden tip!
 

Virtuele opties en boekingen om jezelf te beschermen

“Werk niet te veel! Je bent snel geneigd alles aan te nemen, want misschien houdt de telefoon wel op met overgaan. Maar als die in het verleden keurig bleef rinkelen, dan moet je er maar op vertrouwen dat dit in de toekomst ook zo blijft. Niet te veel werken dus. Je bent ook gaan freelancen om een vrijer leven te hebben.” Freelance copywriter

“Als freelancer kun je je geen offdays permitteren. Kwakkelaars maken geen enkele kans. Je moet elke dag kunnen presteren. Ik heb wel slechte periodes, maar dan neem ik gewoon minder opdrachten aan. Maar als je eenmaal ja zegt moet je er staan. Jij bent de invaller, toch? De invaller kan niet uitvallen.” Freelance copywriter.

Als je onzeker bent - en dat is 99% van de freelancers - dan heb je de neiging om alles aan te pakken. Avonden, weekenden, nachten... Je werkt het liefst 24/7 omdat je bang bent voor de grote stilte die nooit gaat komen. Bescherm jezelf hiertegen. Laat je niet gek maken. Iedere werknemer heeft rust nodig. En dus ook de onzekere freelancer. 

Als je een weekend hebt doorgewerkt, zet dan een virtuele boeking in je agenda. Tegen je klanten zeg je gewoon dat je geboekt bent. En ondertussen kun je die dagen even bijtanken met een groentesmoothie en een paar uurtjes bikram yoga. 
 

Dat kleine leugentje - zeggen dat je geboekt bent - klinkt voor klanten een stuk beter dan zeggen dat je rust nodig hebt om bij te tanken. Als je namelijk op dit punt te eerlijk bent en zegt dat je even op adem moet komen, dan voelt de klant dat je deur op een kiertje staat. Hij zal je dan waarschijnlijk proberen over te halen om je o zo verdiende rustdag alsnog op te geven voor een klus. 

 

Virtuele opties en boekingen kun je ook gebruiken om variatie aan te brengen in je werk. Als Klant A je maandenlang boekt, dan kun je ze een tijdje in je agenda blokkeren met een virtuele boeking. Op die manier hoef je niet tegen Klant A te zeggen dat je ze beu bent en geef je andere klanten een kans om je te pakken te krijgen. En komt er geen andere klant? Dan bel je Klant A weer op. Om ze het goede nieuws te vertellen dat die andere – zogenaamde - boeking niet doorging en dat je nu dus weer tijd en energie voor ze hebt.

Dit trucje is ook handig voor klanten en projecten die je allesbehalve leuk vindt. Met een virtuele boeking hou je een kans op leukere projecten. En komt er helaas niet iets leukers voorbij, dan kun je altijd nog het vervelende klusje doen om je hypotheek extra snel af te lossen.
 

Stel nooit uit tot morgen wat je vandaag kunt doen

Kleine klusjes uitstellen tot morgen heeft als risico dat je grote klussen niet kunt aanpakken. Die wijze les heeft een freelancer aan den lijve ondervonden. 

Anekdote: 

Het was een mooie junimaand. De freelancer zat al twee weken zonder klussen. Geen paniek. Zijn buffer was gezond en het zonnetje scheen. De freelancer begon al te wennen aan zijn prettige leventje in zijn zomerse achtertuin. Net op het moment dat ie met een ijskoffie in zijn hand trots zat te kijken naar de bloeiende waterlelies in z’n vijver ging de telefoon. Of hij zin had in een klein klusje. Dagje werk ongeveer... Maar ja, de vrije vogel zat net in een lekkere chillzone. Dus hij besloot het klusje uit te stellen tot de volgende dag. Er bellen toch geen andere klanten...
 

Die avond - tijdens de barbecue - kreeg hij nóg een belletje. Deze keer voor een grote klus van drie dagen. Maar... die klus moet dan wel morgenochtend meteen beginnen. Negen uur sharp. En uitstel was helaas niet mogelijk. 

Stom! Stom! Stom!

Door het luie uitstelgedrag kon de vrije vogel fluiten naar een grote klus die ook nog 'ns erg leuk was. Motto van dit verhaal: gij stelt nooit eenen klus uyt tot morgen als gij dezen ook heden vandaag nog kunt uitvoeren...  
 

De agenda van de klant

Van een freelancer wordt verwacht dat ie goed kan plannen. Gek genoeg zijn de slechtste planners de adverteerders zelf. Je zou denken dat ze in december al 'ns rustig gaan beginnen met hun zomerpromotie. En dat ze in augustus al een eerste vergadering hebben over het voorjaarsoffensief. Niets is minder waar. Veel adverteerders hebben pas in mei in de gaten dat over een maandje het WK of EK begint. 

En de bureaus - maar ook de freelancers - moeten dan alle zeilen bijzetten om alsnog mooi werk af te leveren voor de luie adverteerder. 

Anekdote:

Het was juni 2012. Over een week begint het EK. De freelancer in kwestie was enigszins verbaasd dat hij nog niet was gevraagd om mee te werken aan een of andere oranje-campagne. 

En toen ging opeens de telefoon. Of hij vier uurtjes tijd had. Natuurlijk, waarvoor? Om een inhaker te bedenken voor het EK. Bedoel je het EK dat volgende week begint? Of ben je er deze keer lekker vroeg bij en wil je een inhaker bedenken voor 2016? Nee, het gaat echt om het EK dat over zeven dagen begint. 

 

De freelancer rotflolde door zijn werkkamer. Hij kwam niet mee bij. Zo last minute had hij het nog nooit gegeten. Een onmogelijke opdracht. Want wat verwacht de adverteerder nog te kunnen realiseren in zeven dagen tijd minus twee weekenddagen? Een plaatje op Facebook zou misschien nog kunnen, advertentieruimte ergens inkopen is echt een tikkie te laat. Laat staan iets doen met fotografie, film of drukwerk. Allemaal missions impossible. 

Toen hij een beetje bij was gekomen van het lachen vroeg de freelancer aan het bureau voor welk product hij zijn kostbare vier uurtjes moest inzetten. Een biermerk? Een grote bank? Een elektronicagigant? Neen. Het was voor een zalfje tegen kalknagels. 

Proest. Schaterlach... 

De freelancer lag wederom onder de tafel van het lachen. Hij dacht even dat het bureau hem in de maling nam. Is dit een grap? Een wel zeer verlate 1 april prank? Nee, het was allemaal heel serieus. 

Nou schijnt het overigens wel zo te zijn dat juist voetballers vaak kalknagels hebben. En dat zij - door al dat getrap - er enorm veel last van hebben. Toch was het fijn geweest als de opdrachtgever een paar maanden eerder met zijn opdracht naar het bureau was gedribbeld. 

De freelancer lag samen met het bureau voor de derde keer dubbel van het lachen toen ze in die vier uurtjes pardoes een hilarisch idee verzonnen. Het leek ze leuk om een filmpje te maken waarbij een voetballer op een grasveld witte kalklijnen tekent door met z'n kalknagel over het gras te slepen. Onuitvoerbaar natuurlijk, maar aan de andere kant: wat kun je nog wél bedenken in vier uur dat nog uitgevoerd kan worden? 

Uiteindelijk besloot de klant maar niet in te haken voor het EK. 
Wijs besluit meneer klant. Bedankt voor de vier uurtjes werk en bedankt voor het lachen. 
 

De lege agenda

Tijd. En dan met name vrije tijd. Veel vrije vogels kunnen hier slecht tegen. Als ze een uurtje gaan lunchen voelen ze zich al schuldig omdat ze in dat uur ook pegels hadden kunnen verdienen. Dus kun je nagaan hoe ze zich voelen als ze een hele dag opeens vrij zijn... of een hele week. 

Veel freelancers raken hiervan in paniek. Ze beginnen als een dolle te bellen, te mailen en opdrachtgevers te stalken op social media. Als je net begint als freelancer - of een zware periode met weinig inkomsten achter de rug heb - is dat nog voor te stellen. Groei er alsjeblieft zo snel mogelijk overheen. Het is vrij ongezond om dergelijk paniekgedrag te vertonen. 
 

Anekdote: 

Een freelancer zat een keer een maand zonder klus. En hij was ervan overtuigd dat er een complot tegen 'm was gesmeed. Volgens hem ging er een geheim memo langs al zijn klanten met de tekst: 'don't hire this guy'. Hij belde in paniek z'n freelancevrienden op om z'n angst te ventileren. Die konden 'm gelukkig geruststellen dat er geen complot was. En dat iedere freelancer wel 'ns dergelijke gedachten heeft.

Bij de meeste freelancers verdwijnen deze paniekaanvallen binnen een jaar. Pas na die gewenningsperiode wordt vrije tijd ook echt vrij. Je hebt geen negatieve gedachten meer, je kunt nu echt genieten van de mini-sabbaticals die je opeens krijgt toegeworpen. Je bent nu in de fase aangekomen dat je niet alleen dikke boterhammen verdient voor je gezin, maar ook tijd hebt om die boterhammen een keertje te smeren voor je kinderen. 
 

Vakgenoten over de lege agenda

“Als het al jaren goed gaat met je winkeltje, is er niet echt reden om aan te nemen dat het in de toekomst minder zal zijn. Sterker nog, je kent steeds meer mensen, maakt steeds meer werk, daar zou alleen maar meer werk uit moeten komen. Als wat je achter je ligt er goed uitziet, komt het in de toekomst ook wel goed.” Freelance copywriter.

“Freelancen is natuurlijk ook een schijnvrijheid. Want zodra je weer een week vrij bent dan kun je weer gespannen worden: komt het werk wel weer? En dan moet je stevig in je schoenen staan.” Hesling Reidinga, ‎creative partner Khanna \ Reidinga.
 

“Zorg dat je altijd iets vakmatigs achter de hand hebt voor als het rustig is. Veel mensen hebben dat niet. Die zitten zich helemaal blind te staren op de telefoon. En dan slaat de paniek toe.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.

“Als ik langer dan vier dagen thuiszit, dan ben ik er wel weer klaar mee. Dan wil ik weer energie voelen.” Marc Kolder, freelance visualiser.
 

Vier je vrije tijd

Vrije tijd is voor een echte freelancer natuurlijk nooit écht vrij: je hoofd werkt altijd door. Je bent altijd op zoek naar nieuwe ideeën, je broedt op nieuwe plannen, je gaan lunchen met nieuwe interessante mensen of je gaat luisteren naar nieuwe goeroes. 

 

Rouw niet om je vrije tijd, vier het! Mopper niet om het feit dat je nu even geen geld verdient. Juich om het feit dat je eindelijk tijd hebt om al je nieuwe ideeën en plannen uit te voeren. 

Eindelijk kun je die betaalde kunstenaar zijn waar je als kind al van droomde. Je geld komt binnen via de klussen en in je vrije tijd kun je je helemaal uitleven op je creatieve fantasieën. Ga schilderen, boetseren, fotograferen, dichten. En deel het met je netwerk. Zodat je je opdrachtgevers laat zien dat je een creatief bent in hart in nieren. Je bent een non-stop creatief: in betaalde tijden én in onbetaalde tijden. 
 

Illustratie van een gelukkig, creatief persoon die een schilderij maakt in een lichte, kunstzinnige studio

De freelancer als oermens

Onze maatschappij legt veel druk op ons. We moeten een nog mooier huis. We moeten nog duurdere meubels. We moeten verre, dure reizen maken. Patagonië schijnt erg leuk te zijn. We moeten een klassieke auto. En we moeten de allernieuwste gadgets en elektronica in huis.

Voor veel freelancers is die druk nog groter. Omdat elke vrije dag betekent dat je ergens op moet inleveren. Toch maar niet uit eten bij dat fusion tentje? Toch maar niet een derde tv in huis? 
 

 

Gelukkig zijn er ook veel zen-freelancers. Zij genieten van het leven. Hoe simpel dat leven soms ook kan zijn. Een rijtjeshuis voor driekwart gevuld met IKEA en voor een kwart met HEMA en XENOS. Ze hebben geen classic cars, zeilboten, motors of vakantiewoningen. Ze hoeven niet zo nodig zichzelf drie keer over te kop te werken om drie keer per jaar op vakantie te gaan. 

 

De zen-freelancer is een oermens. Hij werkt net als in de oertijd precies voldoende om van te leven. En hij houdt zeeën van tijd over om te genieten van dat leven. 
 

Een agent voor je agenda

Als je echt een chaoot bent met agenda's, sluit je dan aan bij een agentschap. Zodat de agent keurig je afspraken, opties en boekingen voor je noteert. En zodat hij je er ook aan helpt herinneren. Dubbele boekingen of vergeten afspraken zijn killing voor je reputatie. Dus als je van jezelf weet dat je geen goede agendabeheerder bent, bel dan even een agent om je te helpen. Ja, het kost wat. Maar dan ben je er wel zeker van dat je op tijd verschijnt bij al je afspraken.

Illustratie van een agent die verschillende designers vertegenwoordigt.

Altijd je telefoon bij je

Zorg dat je altijd je telefoon bij je hebt. Altijd en overal. Vergroei met dat ding. Op de plee. Op gehoorafstand in de badkamer als je onder de douche staat. Als je heeeeeel eventjes naar boven loopt om een factuur te printen. En ook als je een minuutje naar buiten gaat om de vuilniszak weg te gooien. 

Zorg dat je altijd bereikbaar bent. Je vergeeft het jezelf nooit als je de klus van het millennium misloopt omdat je nét te laat was met opnemen. 

Als een opdrachtgever een freelancer nodig heeft, heeft hij negen van de tien keer haast. Hij heeft een lijstje - van zichzelf of van een collega - met namen van freelancers. En hij belt dat lijstje keurig af. Als jij niet opneemt - jammer, maar helaas - dan belt hij nummer twee van dat lijstje. Verwacht niet dat de opdrachtgever een paar uur gaat wachten om het daarna nog 'ns bij jou te proberen. Hij heeft dringend een freelancer nodig. Dus de eerste persoon die de telefoon opneemt wint. 

Net als bij dat spelletje op de radio. Alleen loop je nu niet een leuk prijzen-pakket mis, maar een gigantische klus. Neem dus de telefoon op voordat je concurrent dat doet.
 

 

Illustratie van een designer die zorgvuldig met zijn smartphone bezig is

Opdrachtgevers over bereikbaarheid

“Reageer zo snel mogelijk op een verzoek. Geef (indien mogelijk) altijd binnen een uur antwoord aan degene die contact met je opneemt. Ook al is dat alleen om te zeggen dat je er later op terugkomt. Dan heb je wat mij betreft altijd een streepje voor.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.

“Bereikbaarheid is alles. Als de freelancer die ik wil hebben de telefoon niet opneemt, dan bel ik meteen de tweede op. Want ik wil zekerheid voor mijn project.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.

bottom of page