Agenda anekdotes
Lees de leuke agenda verhalen van freelancers in de creatieve industrie in Nederland. En lees bijvoorbeeld ook hoe opdrachtgevers denken over het annuleren van een boeking.
“Werk niet te veel! Je bent snel geneigd alles aan te nemen, want misschien houdt de telefoon wel op met overgaan. Maar als die in het verleden keurig bleef rinkelen, dan moet je er maar op vertrouwen dat dit in de toekomst ook zo blijft. Niet te veel werken dus. Je bent ook gaan freelancen om een vrijer leven te hebben.” Freelance copywriter
​
“Als freelancer kun je je geen offdays permitteren. Kwakkelaars maken geen enkele kans. Je moet elke dag kunnen presteren. Ik heb wel slechte periodes, maar dan neem ik gewoon minder opdrachten aan. Maar als je eenmaal ja zegt moet je er staan. Jij bent de invaller, toch? De invaller kan niet uitvallen.” Freelance copywriter.
​
​
​​"We hebben wel 'ns een freelancer gehad die de hele tijd buiten stond te bellen. Maar aan de andere kant gaat ie dan wel langer door en zorgt ie dat de klus klaar is." Robert van der Lans, Creatief Directeur The Oddshop.
​
“Openheid. Zeg tegen optie 2 dat optie 1 bedenktijd heeft gevraagd. En leg ze uit dat als het andersom was geweest, je het bij hen ook zou respecteren. Sympa-kudos aan beide kanten en de kans om daarna gewoon de leukste, mooiste klus van de twee te kiezen.” Freelance copywriter.
Anekdote:
Een aantal jaar geleden was er een groot bureau die het presteerde om keer op keer op de allerlaatste minuut een boeking te cancelen. Ze weigerden bovendien een cancelationfee te betalen. Een freelancer pikte dit niet meer. Hij heeft het bureau toen een jaar lang in de ban gedaan. Hij weigerde een jaar lang voor ze te werken omdat ze nu eenmaal een risico waren voor zijn inkomsten.
Toen ze na dat sabbatical jaar het opnieuw wilden probeerden heeft de freelancer het bureau een document laten ondertekenen. Zowel door de art buyer als door de creatief directeur. Waarin duidelijk staat omschreven dat ze bij het annuleren van een boeking 100% van de rekening dienen te betalen. Ongeacht de oorzaak van het annuleren.
Opdrachtgevers over het annuleren van een boeking
“Je kunt er als freelancer geen regel voor bepalen. Eigenlijk moet je het per project bekijken. Samen praten en samen naar een oplossing zoeken.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
​
“Wij hebben een goede onderlinge band met onze freelancers. The Outsiders zijn groter en rijker dan de losse freelancers. Dus wij hebben de plicht om de freelancer te beschermen tegen geldverlies. Onze opdrachtgevers betalen ons na twee of soms drie maanden, maar wij betalen de freelancer op de dag zelf. Ik vind dat fair vanuit het perspectief van de freelancer en vanuit ons saldo. Het creëert een loyaliteit en commitment. En vanuit wederkerigheid doen freelancers dan ook niet moeilijk bij het cancelen van een opdracht. Maar als freelancers voorwerk hebben gedaan, dan overleggen we of we een bepaalde vergoeding kunnen afspreken. Dan vraag ik hen wat ze eerlijk vinden; vaak zetten ze dan wat lager in en geef ik ze alsnog meer. Een soort omgekeerde handjeklap. We hebben wel freelancers gehad die er anders inzaten. Dat mag, maar dat is niet de wereld zoals ik ‘m graag zie, dus die mensen heb ik netjes betaald en vervolgens tot ziens gezegd.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
“Wij werken in principe alleen maar op projectbasis. Dat impliceert dat de klant een offerte accordeert voordat het project start en voordat de freelancers worden ingehuurd. Dus als de klus geannuleerd wordt, dan kijken we welke uren er al zijn gemaakt. En die betaalt de klant in principe gewoon – en wij dus ook. De uren die nog niet zijn gemaakt - maar die wel al zijn geoffreerd - krijgen de freelancers niet betaald.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.
​
“Als je iemand hebt geboekt voor de volgende dag en het gaat niet door, dan kom je er als agency niet mee weg door niet te betalen.” Hesling Reidinga, creative partner Khanna \ Reidinga.
​
“Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat een freelancer een factuur stuurde nadat een boeking opeens niet doorging.” Aad van Hoven, creative director en partner Bureau Kellerman.
Stel nooit uit tot morgen wat je vandaag kunt doen
Kleine klusjes uitstellen tot morgen heeft als risico dat je grote klussen niet kunt aanpakken. Die wijze les heeft een freelancer aan den lijve ondervonden.
​
Anekdote:
Het was een mooie junimaand. De freelancer zat al twee weken zonder klussen. Geen paniek. Zijn buffer was gezond en het zonnetje scheen. De freelancer begon al te wennen aan zijn prettige leventje in zijn zomerse achtertuin. Net op het moment dat ie met een ijskoffie in zijn hand trots zat te kijken naar de bloeiende waterlelies in z’n vijver ging de telefoon. Of hij zin had in een klein klusje. Dagje werk ongeveer... Maar ja, de vrije vogel zat net in een lekkere chillzone. Dus hij besloot het klusje uit te stellen tot de volgende dag. Er bellen toch geen andere klanten...
Die avond - tijdens de barbecue - kreeg hij nóg een belletje. Deze keer voor een grote klus van drie dagen. Maar... die klus moet dan wel morgenochtend meteen beginnen. Negen uur sharp. En uitstel was helaas niet mogelijk.
​
Stom! Stom! Stom!
​
Door het luie uitstelgedrag kon de vrije vogel fluiten naar een grote klus die ook nog 'ns erg leuk was. Motto van dit verhaal: gij stelt nooit eenen klus uyt tot morgen als gij dezen ook heden vandaag nog kunt uitvoeren...
De agenda van de klant
Van een freelancer wordt verwacht dat ie goed kan plannen. Gek genoeg zijn de slechtste planners de adverteerders zelf. Je zou denken dat ze in december al 'ns rustig gaan beginnen met hun zomerpromotie. En dat ze in augustus al een eerste vergadering hebben over het voorjaarsoffensief. Niets is minder waar. Veel adverteerders hebben pas in mei in de gaten dat over een maandje het WK of EK begint.
​​​
En de bureaus - maar ook de freelancers - moeten dan alle zeilen bijzetten om alsnog mooi werk af te leveren voor de luie adverteerder.
​
Anekdote:
Het was juni 2012. Over een week begint het EK. De freelancer in kwestie was enigszins verbaasd dat hij nog niet was gevraagd om mee te werken aan een of andere oranje-campagne.
​
En toen ging opeens de telefoon. Of hij vier uurtjes tijd had. Natuurlijk, waarvoor? Om een inhaker te bedenken voor het EK. Bedoel je het EK dat volgende week begint? Of ben je er deze keer lekker vroeg bij en wil je een inhaker bedenken voor 2016? Nee, het gaat echt om het EK dat over zeven dagen begint.
De freelancer rotflolde door zijn werkkamer. Hij kwam niet mee bij. Zo last minute had hij het nog nooit gegeten. Een onmogelijke opdracht. Want wat verwacht de adverteerder nog te kunnen realiseren in zeven dagen tijd minus twee weekenddagen? Een plaatje op Facebook zou misschien nog kunnen, advertentieruimte ergens inkopen is echt een tikkie te laat. Laat staan iets doen met fotografie, film of drukwerk. Allemaal missions impossible.
Toen hij een beetje bij was gekomen van het lachen vroeg de freelancer aan het bureau voor welk product hij zijn kostbare vier uurtjes moest inzetten. Een biermerk? Een grote bank? Een elektronicagigant? Neen. Het was voor een zalfje tegen kalknagels.
​
Proest. Schaterlach...
​
De freelancer lag wederom onder de tafel van het lachen. Hij dacht even dat het bureau hem in de maling nam. Is dit een grap? Een wel zeer verlate 1 april prank? Nee, het was allemaal heel serieus.
Nou schijnt het overigens wel zo te zijn dat juist voetballers vaak kalknagels hebben. En dat zij - door al dat getrap - er enorm veel last van hebben. Toch was het fijn geweest als de opdrachtgever een paar maanden eerder met zijn opdracht naar het bureau was gedribbeld.
​
De freelancer lag samen met het bureau voor de derde keer dubbel van het lachen toen ze in die vier uurtjes pardoes een hilarisch idee verzonnen. Het leek ze leuk om een filmpje te maken waarbij een voetballer op een grasveld witte kalklijnen tekent door met z'n kalknagel over het gras te slepen. Onuitvoerbaar natuurlijk, maar aan de andere kant: wat kun je nog wél bedenken in vier uur dat nog uitgevoerd kan worden?
​
Uiteindelijk besloot de klant maar niet in te haken voor het EK.
Wijs besluit meneer klant. Bedankt voor de vier uurtjes werk en bedankt voor het lachen.
"We hadden een keer een freelancer voor een week ingehuurd. Dus al geboekt! Uiteindelijk heeft hij ons afgebeld omdat hij elders een betere deal kon krijgen. Een klus voor drie weken." Jerry van den Broeke, co-owner DaybreakContent.
​
“We hebben het wel een paar keer omgekeerd meegemaakt. Dat we een freelancer in optie hadden gezet – of zelfs al hadden geboekt – en die dan op het allerlaatste moment cancelt omdat ie ergens een andere opdracht heeft.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
Anekdote:
Een freelancer zat een keer een maand zonder klus. En hij was ervan overtuigd dat er een complot tegen 'm was gesmeed. Volgens hem ging er een geheim memo langs al zijn klanten met de tekst: 'don't hire this guy'. Hij belde in paniek z'n freelancevrienden op om z'n angst te ventileren. Die konden 'm gelukkig geruststellen dat er geen complot was. En dat iedere freelancer wel 'ns dergelijke gedachten heeft.
​
Bij de meeste freelancers verdwijnen deze paniekaanvallen binnen een jaar. Pas na die gewenningsperiode wordt vrije tijd ook echt vrij. Je hebt geen negatieve gedachten meer, je kunt nu echt genieten van de mini-sabbaticals die je opeens krijgt toegeworpen. Je bent nu in de fase aangekomen dat je niet alleen dikke boterhammen verdient voor je gezin, maar ook tijd hebt om die boterhammen een keertje te smeren voor je kinderen.
Vakgenoten over de lege agenda
“Als het al jaren goed gaat met je winkeltje, is er niet echt reden om aan te nemen dat het in de toekomst minder zal zijn. Sterker nog, je kent steeds meer mensen, maakt steeds meer werk, daar zou alleen maar meer werk uit moeten komen. Als wat je achter je ligt er goed uitziet, komt het in de toekomst ook wel goed.” Freelance copywriter.
​
“Freelancen is natuurlijk ook een schijnvrijheid. Want zodra je weer een week vrij bent dan kun je weer gespannen worden: komt het werk wel weer? En dan moet je stevig in je schoenen staan.” Hesling Reidinga, creative partner Khanna \ Reidinga.
“Zorg dat je altijd iets vakmatigs achter de hand hebt voor als het rustig is. Veel mensen hebben dat niet. Die zitten zich helemaal blind te staren op de telefoon. En dan slaat de paniek toe.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.
​
“Als ik langer dan vier dagen thuiszit, dan ben ik er wel weer klaar mee. Dan wil ik weer energie voelen.” Marc Kolder, freelance visualiser.
Opdrachtgevers over bereikbaarheid
“Reageer zo snel mogelijk op een verzoek. Geef (indien mogelijk) altijd binnen een uur antwoord aan degene die contact met je opneemt. Ook al is dat alleen om te zeggen dat je er later op terugkomt. Dan heb je wat mij betreft altijd een streepje voor.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.
“Bereikbaarheid is alles. Als de freelancer die ik wil hebben de telefoon niet opneemt, dan bel ik meteen de tweede op. Want ik wil zekerheid voor mijn project.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.