1 verhaal. 1001 stijlen
Lees mijn brandvoice manifest in steeds een andere stijl. Kies een merk:
Tone of Voice Writer
Merken en adverteerders zitten in een transitie. We gaan van groot naar klein. We willen geen grote modeketens meer, maar kleine modezaakjes. We willen geen grote foodfranchises meer, maar kleine delicatessenzaakjes.
Zo steeg het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet van 953 in 2015 naar 1.040 in 2016. En in datzelfde jaar kende Nederland - voor het eerst in honderd jaar - meer dan 400 bierbrouwerijen.
De nieuwe generatie consumenten geeft de voorkeur aan kleine merken. Omdat in hun ogen kleine merken transparanter, persoonlijker en betrouwbaarder zijn.
Meer merken betekent echter ook dat merken meer op elkaar gaan lijken. In prijs, eigenschappen, kwaliteit en beschikbaarheid.
Hoe zorg je dan nog voor merkvoorkeur? Hoe zorg je voor onderscheid in de markt? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw merk kiezen en niet dat van een ander?
Het antwoord: je persoonlijkheid. De karaktereigenschappen van je merk. En de vraag of consumenten je leuk vinden of niet.
Als het onderscheid niet zit in wat je zegt, zorg dan voor onderscheid in hoe je het zegt.
Schrijfstijldocumenten
Ik ontwikkel al meer dan 15 jaar brandvoice documenten voor tientallen grote en kleine bedrijven. Wil je enkele voorbeelden ontvangen? Neem dan even contact met me op.
Merken
Voor deze merken heb ik schrijfstijlgidsen, brand identities en brandvoice documenten ontwikkeld: HEMA, BrightPensioen, Tapart, Loyalis, Fanta, Douwe Egberts, Supersola en Fello.
Brandvoice documenten.
Voor Tapart, Loyalis en Bright Pensioen.
Workshop / Masterclass
Als de brand voice van het merk is geboren, is het tijd voor de opvoeding.
Iedereen die in aanraking komt met teksten voor het merk - van community managers op social media tot long copy tikkers voor de brochures - kan een training van Pascal krijgen. Om de brandvoice lekker onder de knie te krijgen.
Over je brandvoice writer
Brand voice specialist
In de afgelopen jaren heb ik verschillende grote en kleine merken geholpen met hun brand voice. Zo hielp ik zowel bestaande merken als startups om op een bepaalde manier te communiceren. Met schrijfstijlgidsen, social identities en tone of voices.
Merkdenker
Ik werk al meer dan 30 jaar in de wereld van marketing en communicatie. Als copywriter én conceptdenker. Ik weet dan ook precies hoe je een merk een eigen karakter geeft, hoe je dit karakter door alle middelen door kunt vertalen en hoe je dit karakter jarenlang kunt bewaken.
Copy voor alle middelen
Tijdens mijn loopbaan heb ik teksten geschreven voor alle mogelijke middelen. Van POS tot banners. Van salesfunnels tot apps. En van social media tot radio. Ik begrijp dan ook de rol van tekst in al die verschillende media en hoe deze teksten op elkaar aan moeten sluiten.
Ik heb er zelfs een boekje over geschreven; Verleiden met een Dialoog. Op basis van dit boek geef ik regelmatig trainingen aan jonge copywriters.
Naast het ontwikkelen van de brand voice kan ik dus ook meteen ál je teksten schrijven. Zodat alles meteen in de juiste schrijfstijl wordt opgeleverd. En zodat je veel goede voorbeelden van je brand voice hebt voor andere copywriters en content ontwikkelaars.
Zo ontwikkel je een consistente brand voice
Het ontwikkelen van een brand voice is een kunst op zich. Als tekstschrijver met jarenlange expertise, help ik merken om hun eigen, unieke stem te vinden. En dat is veel meer dan alleen de taal en de woorden waarmee je communiceert; het gaat om de manier waarop je jouw hele communicatie vormgeeft. Een brand voice moet de complete persoonlijkheid van je merk weerspiegelen. Dus denk daarbij ook aan de toon; het stemgeluid van je uitingen. Mag er humor in? Wil je altijd serieus zijn? Of zoek je een brutaal randje?
Likeability
Met een goede brandvoice ontstaat er een duidelijk beeld van je merk. Waarmee je jouw bedrijf kunt onderscheiden in de markt en een band opbouwt met je doelgroep. Likeability is hierbij van cruciaal belang; het kan het verschil maken tussen een merk dat gezien wordt als saai en onpersoonlijk, en een merk dat als interessant, sociaal, en vriendelijk overkomt. Een sterke toon inspireert en motiveert je publiek om voor jouw producten of diensten te kiezen.
Van merkwaarden naar merkpersoonlijkheid
Bij de ontwikkeling van een brand voice is het van belang om te beginnen met de fundamenten; de grote lijnen. Door eerst je merkwaarden duidelijk te definiëren komen we uit bij je merkpersoonlijkheid. En om die merkpersoonlijkheid vast te leggen zoek ik altijd naar een bekend (fictief of bestaand) personage dat ik kan gebruiken als ijkpersoon voor je merkidentiteit. Het is een simpel concept waarmee je branding opeens tot leven komt en een duidelijke stem krijgt.
Een ijkpersoon als leidraad
Die ijkpersoon kun je dan als leidraad gebruiken voor al je content. Dit personage kan een beroemdheid, fictief personage of stereotype zijn. Hiermee krijgt je merk een gezicht en wordt het eenvoudiger om altijd in de juiste toon te communiceren. Door dit personage te gebruiken als basis voor je schrijfwijzer, zorg je voor een herkenbare en consistente stem in al je communicatiekanalen.
​
Of het nu gaat om reclamecampagnes, social media-uitingen of e-mails. Zo'n consistente manier van praten is essentieel voor je organisatie. Een bedrijf dat steeds op dezelfde manier praat, wint namelijk vertrouwen en wordt herkenbaar voor het publiek. Hoe specifieker de taal waarmee je gaat spreken, hoe sterker de connectie met je doelgroep.
Met of zonder kunstmatige intelligentie
Of je nu werkt met traditionele methoden of kunstmatige intelligentie inschakelt voor contentcreatie, het belangrijkste is dat je merk een unieke en betrouwbare stem heeft. Een tone of voice die aansluit bij je merkwaarden en bij de verwachtingen van je doelgroep. ​
​
Wil je meer weten over bouwen van een sterke brand voice? Lees dan hier verder: