Brand voice ontwikkelen.
Zo doe je het.
Ieder merk een eigen, herkenbare stem
Elke boodschap kun je op duizend verschillende manieren overbrengen. Net als het vragen om een pen: “Heb je toevallig een pen die ik kan lenen?” of simpelweg “Geef me die pen even.”
Elk verzoekje heeft zijn eigen toon. Zo houden politici van korte, krachtige zinnen. Omdat daarmee eerlijkheid en zelfvertrouwen uitstralen. Financiële dienstverleners daarentegen gebruiken soms hele boekwerken aan jargon om gewicht en expertise te laten zien.
Ontdek hoe je een unieke brandvoice ontwikkelt
Het ontwikkelen van een brandvoice is een continu proces. Het is essentieel om een brandvoice up to date te houden zodat het merk consistent blijft. Deze stem wordt namelijk een verlengstuk van je merkwaarden en helpt je om een emotionele connectie te maken met je doelgroep. Ontdek hoe je een unieke brandvoice (ook wel tone of voice of schrijfstijl genoemd) ontwikkelt voor merken.
.
Waarom een goede brandvoice helpt
Een sterke brand voice is meer dan alleen een “saai” document. Het is een manier om je merkwaarden te vertalen naar een schrijfstijl. En om ervoor te zorgen dat de taal van je merkt in al je communicatie uitingen klopt. Een brandvoice definieert hoe je merk klinkt en voelt. Het vormt dan ook een essentieel onderdeel van je merkidentiteit.
Brandvoice wordt belangrijker dan ooit
Merken en adverteerders zitten in een transitie. We gaan van groot naar klein. We willen geen grote modeketens meer, maar kleine modezaakjes. We willen geen grote foodfranchises meer, maar kleine delicatessenzaakjes.
En dat zal de komende jaren alleen maar meer worden.
De nieuwe generatie consumenten - de millennials - geeft de voorkeur aan kleine merken. Omdat in hun ogen kleine merken transparanter, persoonlijker en betrouwbaarder zijn.
Steeds meer en meer merken
Er komen steeds meer merken. En die gaan steeds meer op elkaar lijken. In prijs, eigenschappen, kwaliteit en beschikbaarheid.
Hoe zorg je dan nog voor merkvoorkeur? Hoe zorg je voor onderscheid? Hoe zorg je ervoor dat ze jouw merk kiezen en niet dat van een ander?
Het antwoord:
De persoonlijkheid. De karaktereigenschappen. De vraag of consumenten je leuk vinden of niet.
Likeability wordt cruciaal
Door likeability wint jouw merk het van de concurrent in het schap. Stel, je hebt in het schap de keuze uit twee merken.
Twee identieke producten met dezelfde prijs.
Het ene merk voelt saai en onpersoonlijk.
En het andere merk voelt interessant, sociaal en vriendelijk.
Welke kies je dan?
Met likeability ontstaat er een relatie tussen merk en klant
Met likeability wordt de merkvoorkeur steeds groter.
Een likeable brandvoice
Als het onderscheid niet zit in wat je zegt,
zorg dan voor onderscheid in hoe je het zegt.
Een unieke en sympathieke brandvoice wordt steeds belangrijker.
Als je een succesvol merk wilt worden, kun je niet zonder een scherpe brandvoice.
Een brandvoice die consistent is.
- voor alle communicatiemiddelen
- en voor een hele, hele lange tijd
Met de brandvoice maak je een emotionele connectie met je publiek, waardoor je merk sterker en betrouwbaarder overkomt.
Voorbeeld 1: Innocent
Voorbeeld 2: CoolBlue
Voorbeeld 3: Mailchimp
De persoon achter het merk
Laat voelen wie de mensen achter het merk zijn.
- De who achter de why
- De karaktereigenschappen
- De merkwaarden; de brand voice values
- Wat vindt het merk leuk?
- Wat vindt het merk niet leuk?
- Wat wil het merk delen met de wereld?
Omschrijf wie je bent.
Welke persoonlijkheid past bij je merk?
Welke klanten wil je als merk aantrekken?
Het belang van een eigen merkpersoonlijkheid
Onderscheid:
Karakteristiek en herkenbaar
Net als een mens
Met eigen stopwoordjes, ritme en dialect
Vertrouwen:
Herkenbaarheid zorgt voor vertrouwen
Hoe persoonlijker hoe betrouwbaarder
Hoe sterker de persoonlijke connectie, hoe groter je invloed
Houvast:
Als leidraad in communicatie
Als toetssteen voor elke tekst, elke boodschap en elke actie
Zou onze merkpersoonlijkheid dit wel doen of zeggen?
Ontwikkelen van een tone of voice begint bij de merkpersoonlijkheid
Voordat we de merkwaarden vertalen naar een brandvoice, is het handig om te kijken naar ‘Why’ en ‘How’ van Simon Sinek.
“People don’t buy WHAT you do, they buy WHY you do it”
WHAT
Het product dat je verkoopt. Een koekje, een hypotheek.
HOW
Hoe je dingen doet. Met een service? Door producten te maken?
WHY
Waarom bestaat je bedrijf? Waarom zijn jullie er op de wereld? Waarom maken jullie de producten?
Als consumenten begrijpen waarom je iets doet, zullen ze je ook sneller geloven.
Voorbeeld 1: Apple
Voorbeeld 2: Nike
Voorbeeld 3: AirBnB
De ‘why’ is het opstapje naar de ‘who’; de merkpersoonlijkheid.
We vertrouwen een vriend of familielid eerder dan een grote, logge organisatie. Als consumenten een persoonlijke connectie voelen met een merk, staan ze sneller open voor een boodschap.
Als je de 'why' van het merk hebt gevonden, kun je eenvoudig ook de 'who' (de persoonlijkheid) van het merk een gezicht geven. Hoe letterlijker hoe beter. Bijvoorbeeld door de 'who' te koppelen aan een bekend (fictief of bestaand) personage. Als schrijver is het makkelijker om je te identificeren met een personage dan met een dikke schrijfstijlgids van honderd pagina's.
Voorbeeld 1: Nike
Voorbeeld 2: AirBnB
De identiteit van het merk
De volgende stap is de brand voice waarden vertalen naar een merkpersona. Als je een personage zou moeten kiezen als gezicht van het merk, wie zou dat dan zijn? En waarom?
Een beroemdheid.
Een fictief personage.
Een stereotype.
Met deze oefening breng je de identiteit van het merk tot leven.
De brandvoice krijgt hiermee een gezicht. Waardoor je sneller en makkelijker de juiste brandvoice oppikt.
Gebruik deze personage als basis voor je schrijfstijlgids. Denk bij alles "hoe zou mijn personage de brand story schrijven?", "hoe zou mijn personage op social media communiceren?"
Het mooiste is als je een personage kunt vinden waarvan online voor tekstvoorbeelden te vinden zijn. Bijvoorbeeld op de social media pagina van het personage of quotes uit films en series op IMDB.
Ontleed de stijl van je personage: stopwoordjes, humor, lengte van zinnen, jargon. En gebruik dit op je schrijfstijlgids op te bouwen.
De brand manager binnen je organisatie kan je helpen om de brand persona samen te stellen.
Brand voice concreet maken
Als de taalbasis eenmaal staat, kun je de schrijfwijzer concreet maken. Dit document helpt schrijvers om te starten met de brandvoice en zorgt voor duidelijke en afspraken in alle uitingen. Je collega's kunnen deze handleiding gebruiken zodat iedereen weet hoe de brand voice waarden vertaald moeten worden in de dagelijkse communicatie.
Visuele identiteit en brandvoice integreren
Zorg dat ook de vormgeving goed uitgedacht is. Als de brand voice samenwerkt met sterke visuals krijg je een krachtige merkidentiteit. De juiste kleurcodes en toon zorgen voor een consistente manier van communiceren. Dit maakt het merk herkenbaar en zorgt voor vertrouwen bij de consument. Door ook vormen, kleuren en beelden vast te leggen in het brandvoice document kunnen designers optimaal met de visuele identiteit omgaan.
Brand voice in training en praktijk
Geef brand voice trainingen aan je team, zodat zij ook marketeers en product managers ermee kunnen laten werken. Zo weet iedere medewerker, van interne collega's tot de externe partners, hoe ze de juiste brand voice moeten aanhouden.
Gebruik je merkstem praktisch in je content zoals blogs, sociale media posts, en advertenties. Zorg ervoor dat de brand voice samen met je visuele stijl in elke uiting terugkomt. Zodat je het merk op een consistente en herkenbare manier kunt presenteren.
Merken
Voor deze merken heb ik social identities, brand voices en tone of voice documenten ontwikkeld.
Wil je ook een eigen brand voice? Lees dan verder: