Quotes over geld.
Freelancers en opdrachtgevers aan het woord over tarieven, facturen, betalingstermijnen en meer.
Vakgenoten over tarieven
"Bureaus hebben de neiging - zeker tijdens de crisis - om ver onder de markt-prijs te gaan zitten. Als freelancer moet je je poot stijf houden. Je moet een bodemtarief vaststellen en vasthouden." Esther Verkaaik, co-owner DaybreakContent.
​
“Ik heb bij een van mijn freelancers het omgekeerde gedaan. Zij was nog nooit omhooggegaan met haar tarief. En ik heb gezegd dat ze dat wel moest doen omdat ze veel te belangrijk was voor ons bedrijf.” Bettina Dalenoord, marketing communicatie manager bij InShared.
​
"Ik heb een vast tarief waarmee ik elke onderhandeling begin. En ik heb ook een vast tarief waar ik nooit onder ga zitten. Vooral die ondergrens is belangrijk om voor jezelf vast te stellen, want ze willen allemaal wat van je prijs af praten. Mijn ervaring is dat als je eerlijk je grens aangeeft, zelfs de beste onderhandelaar aanvoelt dat verder zuigen geen zin heeft. Doen ze dat toch dan zeg je gewoon dat ze misschien beter af zijn met een creatief van een ander (prijs)niveau. Maar meestal komt het zover niet." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
“Mijn tarief staat vast. De eerste jaren zakte ik nog wel ‘ns, maar ik merkte dat het me bozig maakte als ik een factuur stuurde. Sindsdien zeg ik: dit is het. Het is een prima tarief en ik ga er niet met je over in discussie.” Freelance copywriter.
​
“In principe heb ik één vast hoog tarief. En dan geef ik liever wat uren cadeau. Helder en makkelijk.” Freelance strateeg.
“Een freelancer had een slim voorstel: betaal binnen drie dagen en dan mag je 3% van de prijs afhalen. Het is geen grote korting, maar triggerde mij wel om heel snel te betalen.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
​
​"Een klus moet minstens aan 1 en liefst aan alle 3 deze voorwaarden voldoen: 1. Toffe klus 2. Goed betaald 3. Leuke mensen. (Niet per se in die volgorde.)" Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
“Als je klussen wilt als freelancer: zoek een kans en biedt aan om een gratis klus te doen. Dat is veel duurzamer dan jezelf constant op Facebook, LindedIn of Twitter lopen te verkopen. Je kunt er in het begin niets voor terugvragen. Die opdrachtgevers die je graag wilt hebben die waarderen het toch wel. En vroeg of laat komt het terug, in de vorm van een betaalde klus, een aanbeveling en in ieder geval in de vorm van een portfolio-item. Met een gratis klus kun je bewijzen dat je goed bent, bij zowel de huidige klant als de toekomstige klant. De waarde van jezelf aan anderen laten zien is de beste manier om acquisitie te doen.” Michiel Daalmans, co-founder The Outsiders.
Virtuele opties en boekingen om jezelf te beschermen
"Het is altijd loon naar werken. Maar zijn uren daarvoor een juiste indicator? Ik maak bij voorkeur geen afspraak meer op basis van uren. Je kunt van tevoren een bedrag afspreken met freelancers wat zij mogen kosten. En of hij of zij nou in twee dagen of in een halve dag levert, dat zal me echt jeuken." Arjan Ribbe, managing director Hunt.
"Meestal uurtarief. Veel klanten willen tegenwoordig al snel een dagprijs. Oftewel een scherp uurtarief x 8. Voor langlopende klussen onderhandel je ook weleens over een maandtarief." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
​
"Ik heb ook gewerkt met een freelancer waar ik echt de zenuwen van kreeg. Die zei letterlijk bij iedere reactie: hou je er wel rekening mee dat dit een half uur extra is?" Esther Verkaaik, co-owner DaybreakContent.
"Veel freelancers gaan ergens zitten om hun uren te verkopen. Ik haat urenschrijvers, echt waar. Bij een begroting hebben we het nooit over hoeveel uur dat is. We leveren een creatief product. Voor sommige klanten is dat even schakelen. Omdat zij gewend zijn om te onderhandelen over het aantal uren." Remco Vroom, creative managing director TABWORLD
​
"Je hebt freelancers die de ondernemersmentaliteit hebben en je hebt freelancers die misbruik maken van de uren. Van die freelancers die voor een aantal dagen/weken zijn ingehuurd. In principe van negen tot zes. En die komen dan tegen half tien binnen. Dan gaan ze eerst even naar het kleine kamertje. Na het lezen van de briefing is het alweer tijd voor de lunch. Het hele urensysteem vind ik sowieso krom. Al reken je 500 euro per uur, als jij het in een uur af kan krijgen in plaats van vijf dagen, dan vind ik het uiteraard prima." Jeroen Bijl, operations director CODE D’AZUR.
​
“Verreweg het grootste gedeelte van de zzp’ers rekent voornamelijk met zijn klant(en) en/of opdrachtgevers af op basis van “uurtje, factuurtje” (72,2%) en wordt dus per uur betaald door zijn opdrachtgevers.” Bron: ZZP Barometer.
Vakgenoten over een projectprijs
“Ik werk bijna nooit op projectbasis: projecten lopen veel te snel uit scope, en dan zit je met de gebakken peren. Ik doe dat alleen als heel erg helder is wat er verwacht wordt.” Freelance designer.
​
“Klanten willen tegenwoordig het liefst een fixed fee - daaraan zie je dat de reclamebranche er nogal uitgemergeld bij loopt de laatste jaren.” Freelance strateeg.
​
"Wat ik lastig vind aan de huidige manier van werken en plannen: je hebt iemand nodig, maar voor hoelang heb je iemand nodig? Alsof de creatieve ontwikkeling afhankelijk is van twee dagen, drie dagen of vier dagen. Ik heb liever dat wij een vaste prijs met elkaar afspreken met duidelijke deliverables." Jerry van den Broeke, co-owner DaybreakContent.
“Een uurtarief is ideaal, maar ja, dat komt steeds minder voor. Voor de crisis was dat nooit een probleem, het leek allemaal niet uit te maken. Maar tijdens die crisis zijn bureaus toch veel meer naar de budgetten gaan kijken. Ze willen gewoon van tevoren weten waar ze aan toe zijn. Een projectprijs is van hun kant heel logisch. Maar wat natuurlijk in de praktijk vaak ongunstig uitpakt voor de freelancer. Want je komt vaak op meer uur uit dan zij aan geld hebben.” Freelance motion graphic designer.
​
“Ik vind projectprijzen prima. Geen bezwaar tegen. Die uurtarieven zijn helemaal niet interessant meer. Je moet wel een beetje laconiek zijn. Dat is een belangrijke les voor de beginnende freelancer: je moet relaxed tegenover het geld staan. Je moet je energie daar niet in steken, die moet je in je werk steken. Dat geld komt wel.” Freelance copywriter sinds 1970.
​
“Wij werken nooit op uurbasis met onze freelancers. Omdat wij ook niet op uurbasis werken met onze klanten. De ene keer moet je twee weken door-werken en de andere keer ben je sneller klaar. Maar onderaan de streep maak je nog steeds winst. We verwachten van onze freelancers dat ze op dezelfde manier werken. En dat ze niet voor elke kleine aanpassing weer een factuurtje sturen.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
Vakgenoten over permalancers
"We proberen freelancers in te schakelen op een lange klus. Van begin tot eind. Zelfs tot en met de productie. En dan maak je natuurlijk wel een deal. Dan werk je niet met een uurprijs. Ik huur je dan een maand of twee maanden in. Met een fixed fee. We nemen ook wel vaak freelancers aan. We kunnen namelijk niet freelancers heel lang laten zitten. Dat kost te veel geld. Maar we willen je wel heel graag een jaarcontract aanbieden. We weten ook dat we je na een jaar misschien kwijt zijn. En de freelancer ziet het als een heel lang traject. Dit gebeurt vaak op design. Onze klanten leggen niet het hele jaar door opdrachten bij ons neer. Van een klant weten we bijvoorbeeld dat we daar eens per jaar een grote klus van krijgen. En daar ga je niet een vast team op aannemen. Dat lossen we dan op met freelancers." Remy Kurpershoek, creatief directeur XXS.
“Het termpje is nieuw. Maar de constructie klinkt niet als iets nieuws onder de zon.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.
Vakgenoten over het pitchtarief
"We willen freelancers niet mee laten investeren bij een pitch. Er zijn wel heel veel freelancers die gratis - of heel goedkoop - mee willen werken aan charitatieve instellingen." Niels de Wit, creatief directeur The Oddshop.
​
"Eigenlijk vind ik dat freelancers moeten mee investeren in een pitch als dat nodig is. Maar dan vind ik het wel zo netjes dat het bureau het daarna extra beloond." Jeroen Bijl, operations director CODE D’AZUR.
​
"We vragen wel 'ns aan freelancers om wat in te leveren bij een pitch. Maar daar staat dan wel altijd wat tegenover. Bijvoorbeeld dat zij de klus krijgen als we de pitch winnen. Of dat we alsnog alles betalen als we de klant krijgen. Soms werken freelancers gratis mee. Soms voor een half uurtarief." Ester Groot, operations manager Jump! Communications.
​
“Gewoon betalen. Je bent slechts een schakel in het proces en hebt dus maar deels invloed op het winnen van de pitch. En als de uitwerking van mijn strategie wordt verneukt door een junior team, dan is dat niet mijn verantwoordelijkheid. Bovendien, je moet alleen investeren in een pitch als je daarna drie jaar (of hoelang het dan ook duurt) op de klant mag werken. En dat zit nooit in de deal natuurlijk.” Freelance strateeg.
"Alleen maar pitches laten doen door freelancers is het domste wat je kunt doen. Een ander niet nader te noemen groot bureau zit er vol mee. De freelancers zitten te pitchen op klanten waar het bureau zelf geen tijd voor heeft. Dus dan vormen ze een team met alleen maar freelancers en die doen dan vervolgens alles. Maar kiest de adverteerder dan voor een bureau? Of kies je dan als adverteerders voor de freelancers? En dan vind ik ook dat je het de freelancers moet laten uitwerken. Want de oorsprong - het dna van het idee - ligt bij de mensen die het hebben bedacht." Remy Kurpershoek, creatief directeur XXS.
​
“Nooit no cure no pay doen. Er zijn immers teveel andere factoren waarop een pitch verloren kan worden waar je als creatief geen invloed op hebt. Misschien is de accountman het kabeltje voor de beamer vergeten of heeft de potentiële klant net een slechte nacht gehad. Je weet het niet.” Freelance copywriter.
​
“Voor de laatste pitches waar ik bij betrokken ben geweest, kon ik een redelijk normaal tarief berekenen. Maar dat is lang niet altijd het geval. Nu wil ik best een opdrachtgever tegemoetkomen, zeker als er een historie is en als het een interessante klus betreft. Alleen moet het niet de spuigaten uitlopen. En dat er mensen zijn, die er bij voorbaat vanuit gaan dat je een klus ook voor niks wilt doen, vind ik nogal vreemd. Dat is zoiets als brood bij de bakker halen en zeggen dat je het alleen betaalt als het lekker is...” Freelance copywriter.
​
Charity: werken voor goede doelen
“Goede doelen zijn echt tuig van de richel. Ik werk er in principe ook niet voor. Door mijn ervaringen uit het verleden. Zo zag ik een keer de directeur van een charity organisatie aan komen rijden in een gloednieuwe Porsche. Waarschijnlijk met een lekkere secretaresse op schoot die hij ongetwijfeld verschrikkelijk aanduwt. De primaire business van goede doelen is het voor-bestaan van hun eigen business veiligstellen. Vanuit hun mooie pandjes in Amsterdam-Zuid. Ze verdienen geen miljoenen meer - want dat mag niet meer - maar ze willen het nog wel gezellig hebben. En dat willen ze zeker in stand houden. Dus bewust en onderbewust zijn die mensen veel meer bezig met ervoor zorgen dat ze met z’n allen maar bezig kunnen blijven en geld blijven binnenhalen. Klein probleempje oplossen en hup verdergaan. Er zijn weinig goede doelen die echt tot op het bot ervan doordrongen zijn dat ze het verschil moeten maken. Zo doen ze veel voor Kenia. Want daar is niets aan de hand. Daar kun je in je Jeep leuk rondrijden en gezellig foto’s maken. Maar in de Centraal-Afrikaanse Republiek daar zie je die goede doelen niet. En daar zijn ze juist hard nodig. Het is een totaal door en door rotte en perverse industrie. Maar ja, dat is mijn ongezouten mening.” Freelance copywriter.
​
“Projecten met een lager budget – bijvoorbeeld voor charity – geven we niet aan freelancers. Dat lossen we dan zelf liever intern op. Wij vullen er dan ons stille uurtjes mee.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
James Victore over gratis werken
James Victore is zelfstandig art director, designer en schrijver. Hij heeft z’n eigen studio in New York. In 2010 en 2012 was zijn werk te zien in het Museum of Modern Art (MoMA) in New York.
I’ve got something to talk to you about. We’ve gotten a bunch of letters about working for free. Should I, shouldn’t I? Great topic. Great question. And oddly enough comes at a very interesting time for me.
​
Never in my career have I been asked to work on so many different things for zilch o’ money. They present a project to me and they say they have no budget. Shit! I can come up with a lot of jobs that I got no budget for and I just don’t do them. I’ve been asked to write for free. Pffff. Writing is hard. To design for free. To travel and speak for free. To teach for free.
​
The first thing I do: ask for more. Ask for money. And I come off feeling like a prima donna. Oh my God, what a crazy idea…’Hey, that Victore guy, he fucking wants to get paid for his work. What kind of prima donna does that?’ It’s crazy!
​
You will be asked. If you are on down the road you will be asked a lot to travel, and to speak or to write or to work for free. And we all have to figure that out. We all have our own standards of what we can and can’t do. If you are a young designer you are a samourai in training and people will want you in their battle. You have to figure out if it’s your battle.
​
I understand ‘building a reputation’. I understand ‘getting out there and getting your name out there and your work known’. But it can become a really bad habit. You are dying for this exposure! You need this exposure. But, did you see the paper today? Look at this. The cover of the New York Times: ARTIST DIES OF EXPOSURE. You’ve heard the story before.
So I had this electrician come in ‘cause there was something going on in the kitchen. And he sizes up things and says ‘Okay, this is what I gotta do.’ And I said ‘Oh, hey… listen. Could you do it for free? Because I have a lot of neighbours and they all need electricity. This could be good exposure for you. Right? You’ve heard that story. It’s bullshit.
​
What other field… you know, your accountant don’t work for free, your banker don’t work for free. The florist don’t work for free.
If you are in a bar. And you are hanging out with some pals. And you are introduced to some new gal or some new guy. And they say ‘This is my friend Jeb, he’s a comedian.’ You wouldn’t say ‘Oh, you are a comedian? Could you do like seven minutes for me? You know, just for free.’
​
Fuck that!
​
I have gotten very good at ‘no!’ Saying it politely and trying not to come off as a prima donna. So there’s this book. That I think you should take a look at. It’s ‘Think and Grow Rich’ by Napoleon Hill. In it he talks about stating your value.
​
My work, my time is valuable. I understand this. Your work, your time is valuable. State it! And do not go below it. Have a spine.
We, here in my studio, do a lot of work for free. We make a lot of effort for free. But we also have a lot of rules. We have them tagged up the wall. It says ‘no.’ And it says what we won’t do. And it’s our boundaries. So you need to set your boundaries. Boundaries help you understand what you will and what you will not do for free. It’s as easy as that. So, state your boundaries, state your value, your self-worth and stand up for that. Okay? It’s not an easy question. It’s not an easy answer.
De nieuwe inkomstenbronnen
​​​“Een aantal jaren geleden, als je toen je hoofd maar om de deur stak en je riep dat je freelancer was, dan had je al werk. Dat is anno 2018 echt niet meer.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.
Vakgenoten over de verleiding van het geld
“Junioren die te snel gaan freelancen, gaan vaak de mist in. ‘Wat heb ik veel verdiend deze week!’ En bam! Alles is weg. En toen kwam aan het eind van de maand opeens de omzetbelasting of aan het eind van het jaar de inkomsten-belasting. Of je hebt opeens twee maanden niks te doen, het kan gebeuren. Het voordeel van ons is dat we allebei ook freelancer zijn geweest, dus we weten hoe je hiermee om moet gaan.” Agent.
​
“Die jonge gasten, die maken alles op. En continu vallen ze van het ene gat in het andere gat.” Edith Zandee, mede-eigenaar Mach1 en oprichter LEV Visualisers.
“Visualisers en illustratoren gaan vaak meteen vanuit school freelancen. En ze zien dan al dat geld en denken: wauw! We proberen ze te behoeden, maar uiteindelijk zijn ze toch verantwoordelijk voor hun eigen zaken. Vroeger werkte ik met visualisers die altijd geld vooruit wilden. Dus factuur inleveren en dan meteen cashen. Eentje had vier kinderen thuis, maar na het werk maakte hij altijd een ommetje langs de Bijenkorf en daarna de red zone en dan was het geld op.” Edith Zandee, mede-eigenaar Mach1 en oprichter LEV Visualisers.
​​
"Ik geloof niet zo in dure arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Gewoon zelf wat geld opzijzetten. In veel (on)gevallen kunnen wij ons werk gewoon blijven doen." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
​“Ik heb bijna m’n hele freelance bestaan een AOV gehad. Zo’n 5 à 6000 euro per jaar. Wel aftrekbaar natuurlijk. En dat liep via de ADCN, dus dan kreeg je ook nog een mooie korting. Maar ik heb er nooit gebruik van gemaakt.” Freelance copywriter sinds 1970.
De 50% grens
"Ik ben gaan freelancen aan het begin van de crisis zonder enige reserves op de bank. Mijn allereerste freelance klus was er echter eentje van vier maanden. Dat was mazzel. Toen had ik gelijk een prima buffer. Die heb ik in de loop der jaren alleen maar uitgebreid. Ik hou van sparen. Ik reken dat geld graag om in het aantal maanden waarvan ik ervan zou kunnen leven, of het aantal decennia als ik naar Bali of Thailand zou verhuizen (pre-kinderen)." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
Agentschappen over avond- en weekendtarieven
“Wij als agent moeten goed communiceren dat onze freelancers een avond-tarief hebben dat ingaat vanaf zeven uur. Voor elke freelancer is dit trouwens bespreekbaar. Bij sommige maakt het niet uit, als de klus maar afkomt. Maar andere freelancers worden ook wel ‘ns op zondag geboekt voor dingen. En dan vind ik het vrij normaal dat je een weekendtarief incalculeert. Veel klanten en opdrachtgevers vinden dat niet raar.” Agent.
​
“Onze freelancers hebben geen avond- of weekendtarief. Ze hebben ook geen reiskosten. Het tarief dat wij voorstellen aan opdrachtgevers is altijd inclusief reiskosten. Als een klus heel ver weg is, dan verhogen sommige freelancers hun tarief.” Roberto Decock, consultant Freelancefirm.
“Met een avond- of weekendtarief probeer ik opdrachtgevers bewust te maken van het belang van goed plannen. Vaak ligt het overwerk aan een gebrekkige planning van de projectmanager of traffic manager. Zo moest ik een keer tot kwart voor vijf ’s morgens vroeg doorwerken. En dat ga je dan niet voor een dagtarief doen.” Freelance designer.
Vakgenoten over de factuur
“Als je de factuur te snel verstuurd, dan wordt je als geldbelust gezien. Bij de freelancers waar ik al jaren mee werk vind ik het prima dat ze hun factuur direct na afronding versturen. Maar ben je nieuw als freelancer, dan heb je wel dat stukje ondertoon dat meekomt in een nog prille relatie met de opdracht-gever. Bij bestaande klanten maakt het minder uit, want dan is die relatie al established.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
​
“Ik kan me wel voorstellen dat ze snel inzicht willen hebben over wat ze weer door kunnen berekenen. Ik was er zelf nooit zo snel mee. Na een week of twee stuurde ik pas de factuur.” Freelance copywriter sinds 1970.
​
“Er zit een psychologisch principe achter. Met een factuur vraag je om je beloning. Die is terecht, maar als je het meteen bij opleveren van je product stuurt, geniet de ontvanger minder van het product, want hij krijgt meteen de rekening ervan gepresenteerd. Maak daarin een verschil tussen mensen die het zelf betalen (mkb’ers) en mensen die een budget hebben van een organisatie. De tweede boeit het wat minder, die betaalt toch niet zelf. De eerste betaalt het uit eigen zak en dan gaat alle aandacht uit naar het kostenplaatje. Geef hen vooral de ruimte om van het product te genieten en stuur - als het kan - pas later je factuur.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
“Freelancers willen we altijd direct betalen. Ik vind het een pre dat iemand direct zijn factuur stuurt. Krijgen wij deze niet binnen een week dan nemen wij contact op met de opmerking ‘stuur je factuur zodat we je direct kunnen betalen." Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.
​
“We proberen freelancers te betalen voordat de bedrijven ons betalen. Maar als klein bedrijf is liquiditeit soms een groot probleem.” Hesling Reidinga, creative partner Khanna \ Reidinga.
Vakgenoten over betalingstermijnen
“Het is soms moeilijk als freelancer om maar steeds achter je geld aan te zitten. Je wilt de relatie met je klant niet verstoren. Bij Pool hadden we voor onze klanten een fictief persoon op administratie werken: Chiquita. En vanuit haar naam stuurden we dan mailtjes naar klanten. ‘Ik zie dat er in onze administratie nog een rekening openstaat. Groetjes Chiquita’.” Hesling Reidinga, creative partner Khanna \ Reidinga.
​
“Wij betalen altijd binnen een week.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.
“Wat erg lastig is aan freelancers zijn de betalingstermijnen. Wij hebben een betalingstermijn van 14 dagen. Maar daar houden onze klanten zich niet aan. Die hebben vaak betalingstermijnen van 90 tot wel 120 dagen. Maar ondertussen willen we wel goed voor onze freelancers zorgen door ze snel te betalen. We zijn dan ook vaak aan het voorfinancieren. We betalen onze freelancers dan ook binnen 30 dagen.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.
“Er zijn opdrachtgevers die geen offerte en geen contract willen, maar direct een factuur. Op het moment dat de opdrachtgever niet betaalt kun je fluiten naar je geld. Incassobureaus branden hun vingers er niet aan omdat er niets op papier staat. Dus moet je eerst naar een advocaat die het dan naar de rechter brengt. Pas als de rechter achter je staat, gaat het incassobureau voor je aan de slag. Maar ondertussen moet je wel die advocaat voorfinancieren. En dan nog moet je maar hopen dat opdrachtgever alsnog betaald.” Freelance consultant.
​
“Ik vind het heel vervelend om de mensen die ik inhuur afhankelijk te maken van de afspraken die ik maak met mijn klanten. Daar hebben zij niets mee te maken.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.
​
“Het is moeilijk om goede freelancers te vinden. En het is nog moeilijker om ze te behouden. Dan moet je ze toch een beetje te vriend houden. Dus zorg nou dat je gewoon snel betaalt.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.