top of page

Het portfolio van de freelancers

Tips en tricks om je pareltjes te laten zien aan de buitenwereld.

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

Wat begon met een grote kartonnen map met touwtjes is nu een interactieve galerij met jouw greatest hits. Duik in de verschillende mogelijkheden om een portfolio op te bouwen, hoe je dat het beste kunt doen en natuurlijk waarom.

De cruciale portfolio

Elke creatief heeft een portfolio. Vroeger was dat een ouderwetse lederen map met bandjes. Rijkelijk gevuld met foto's, tekeningen of teksten. Als je vroeger zo'n ding in de metro liet liggen of in de gracht liet waaien had je een groot probleem. 

​

Tegenwoordig staat zo'n ding probleemloos lekker te shinen op het web. Als het goed is. Want geloof of niet, er zijn nog steeds creatieven zonder een online portfolio. En dat is raar. Elke creatief streeft toch naar een eigen mini-museum met werk waar je trots op bent? Als je geen portfolio hebt laat je zien dat je niet trots bent op je werk. 

​

Een online portfolio is meer dan een expositieruimte. Het is ook een project. Vooral voor freelance creatieven in marketing en communicatie. Want met je site kun je laten zien dat je communicatie snapt. Je laat zien dat je filmpjes kunt embedden, dat je je art work kunt linken aan Behance en dat je weet hoe je om moet gaan met Wordpress. 

​

Freelance creatieven in marketing en communicatie zonder online portfolio zijn lui. Ze laten zien dat ze hun eigen vak niet zo belangrijk vinden. Of heeft niemand ze de voordelen van een online portfolio uitgelegd?
 

Voordeel 1: met een website kunnen klanten je werk checken. 
Voordeel 2: klanten zien meteen of je goed genoeg bent. 
Voordeel 3: ze zien of je het soort werk kunt maken dat ze nodig hebben. 
Voordeel 4: ze zien of je wel voldoende ervaring hebt. 
Voordeel 5: ze zien je palmares en je cv waardoor het vertrouwen in je wordt versterkt. 
Voordeel 6: de klant heeft meteen je contactgegevens. 

​

"Met een online portfolio krijgt een opdrachtgever sneller een overzicht van wat een creatief kan. Een LinkedIn-profiel is ook handig natuurlijk en zo gemaakt. Persoonlijk krijg ik echter jeuk van hoe mensen zichzelf daar vaak op zitten te blazen. Portfolio’s liegen niet." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
 

Klein Freelancers Onderzoek

De meeste freelancers vinden dat je zowel een online portfolio als een fijne LinkedIn-pagina moet hebben. Van die twee vinden ze de online portfolio net iets belangrijker. Slechts een paar freelancers geloven niet in een online portfolio of een LinkedIn-pagina. Ze denken dat good old mond-tot-mond nog steeds de beste netwerktool is. 

De one-page portfolio

De mensen die je willen inhuren hebben vaak haast. Ze zitten met een spoedklus of met een zieke werknemer die stante pede vervangen moet worden. Om een freelancer te vinden moeten ze een voor een alle portfolio's bekijken. Flinke klus. Maak het ze dus makkelijk. En ga ze niet pesten met vette intro's, teasende voorschermen of 3D loading vensters. 

​

De art buyer wil zo snel mogelijk een zo helder mogelijk beeld van je krijgen. Hij wil in één oogopslag zien wat je creatieve pareltjes zijn, wie je meest belangrijke klanten zijn, wat je specialisme is en wat je contactgegevens zijn. De eerste pagina van je portfolio moet het allemaal kunnen vertellen. 

​

Achter deze homepage kun je nog honderden leuke pagina's gooien met animaties, games en html-grappen. Maar houd de eerste pagina simpel. 
 

Illustratie van een designer die zijn portfolio aan een klant toont in een moderne kantooromgeving.

Iedereen online!

Eigenlijk zou iedere freelancer een website moeten hebben. Is het niet voor je portfolio, dan wel om te vertellen waarvoor - en hoe - de opdrachtgever jou precies zou moeten inhuren. Natuurlijk kom je ver met een professioneel LinkedIn-profiel, maar zelfs een freelance begrafenisondernemer heeft een serieuzere uitstraling als ie ook een website heeft. 

​

En dat geldt zeker voor alle freelancers die zich hebben genesteld in marketing, media en/of communicatie. Ook als je niet creatief bent, zou je 'ns een online portfolio moeten overwegen. Want voor alle freelance project-managers, strategen, art buyers en account managers is een keurig LinkenIn-ceeveetje eigenlijk niet meer voldoende. 

Het eindproduct van je werkzaamheden is altijd een creatieve uiting. En door dit te laten schitteren op het web spreekt het veel meer tot de verbeelding dan een bullet point op je LinkedIn-profiel. 

Met een filmpje van de tv-commercial (waar je als strateeg een bijdrage aan hebt geleverd) verkoop je jezelf veel beter dan met alleen een vermelding op je cv. En er zijn altijd freelance creatieven die je willen helpen bij het maken van zo'n online portfolio. Gratis. Omdat ze weten dat je in ruil daarvoor wel 'ns een keer een betaald klusje naar ze doorschuift.
 

Vakgenoten over de vraag of elke freelancer aan de portfolio moet

“Ik vind wel dat je een goeie heldere site moet hebben, die uitlegt wat je doet, en die uitnodigt om contact op te nemen, zodat je je portfolio kunt toe-lichten.” Freelance interaction designer.

​

“Bijna elke developer kan zeggen dat ie goed is in php, html of weet ik wat allemaal voor programmeertalen om apps te bouwen. Maar ik wil weten: welke apps? Bouw je een hele gave sophisticated app? Of is het een standaard app met een newsfeed? Met een portfoliosite kun je laten zien waar je aan hebt gewerkt. De vormgeving van de app is door Pietje gedaan en zelf ben ik verantwoordelijk voor zus en zo. Dat is net als met reclameportfolio’s. Dat mooie werk zit in iedereen z’n portfolio, maar welk radertje heb jij nou ontwikkeld? Voor welk onderdeel ben jij verantwoordelijk?” Derek Ariëns, co-founder and director, Edge Amsterdam.

​

“Bij de portfolio-vraag is de eigenlijke vraag: wat heb je nodig aan validatie om aan tafel te komen? Bij art directors, vormgevers en copywriters is dat duidelijk. Vormgevers hebben plaatjes en copywriters hun teksten om te overleggen. Bij strategen wordt dat lastiger: daar is de strategie vaak classified of iets wat vaag te omschrijven is. En aan een vage case heb je niet zoveel als opdrachtgever. Dus vraag je af: wat heb je nodig om de onzekerheid weg te nemen om aan tafel te komen? Voor strategen is naming vaak voldoende om aan tafel te komen: ik heb voor deze klanten gewerkt aan deze projecten. Het definitieve bewijs van kunnen laat je als strateeg in het gesprek zelf zien; je brainpower tijdens het overleg. Door dit gesprek nog niet meteen in rekening te willen brengen (zie het als pitch), vergroot je de kansen om een voet tussen de deur te krijgen. ‘Zullen we daar eens met een kopje koffie vrij over brain-stormen?’, doet wonderen.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.

​

“Ik vind het vooral belangrijk om te weten welke rol je daarin hebt gespeeld. Vaak zie je fantastische namen van grote opdrachtgevers, maar dan weet ik nog niet veel. Was je een klein radertje in het geheel? Of was je bepalend voor het opzetten van de hele architectuur? Een stukje code opsturen is ook niet genoeg. Want dan weet ik nog niet hoelang je er aan het gezeten om tot die oplossing te komen. Bij een designer is het veel makkelijker om naar een portfolio te kijken. De beste manier om coders te beoordelen is toch via een gesprek. Wat heb je binnen dit project gedaan? Waar ben je tegenaan gelopen? En hoe ging je daarmee om?” Michael Kattenbeld, head of design & front-end RTL Nederland.

​

“Het is belangrijk om zichtbaar te maken wat je precies doet met een portfolio. En beschrijf je rol bij het project. Met een portfolio kan ik zien dat je gewend bent om voor grote opdrachtgevers te werken. Ik krijg dan een beter beeld van wat iemand nou precies kan. En dan kunnen wij beter iemand kiezen voor onze klus.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
 

“Bij back-end developers is het werk wat minder zichtbaar. Voor ons is het belangrijk hoe code eruitziet en wat de denkpatronen van de freelancer zijn geweest. Veel developers hebben dan ook een github-accountje waarin hun code staat. En als ze gaan solliciteren dan sturen ze dat mee. Front-end developers zitten meer op de animatie en de interface. Die hebben vaak wel een portfolio of een lijstje met websites waar we doorheen kunnen gaan. Het lastigste vind ik altijd om te zien wat het aandeel van de freelancer nou precies was in het geheel.” Jordi Romkema, creative director en managing partner Superhero Cheesecake.

​

“Dankzij LinkedIn is er een uniformiteit ontstaan in de cv’s. Hoe beter je portfolio in elkaar zit, hoe beter ik kan beoordelen of je een goede kandidaat bent. En een projectmanager moet toch in staat zijn om een site in elkaar te flansen? Desnoods met behulp van z’n netwerk. Zo werd ik benaderd door een strateeg die alleen maar een word-document had met wat ie had gedaan. In die cv staat dat hij de digitale strategie heeft gedaan voor Albert Heijn, maar zelf heeft ie niet eens een site! Ik vind een eigen online portfolio absoluut een voorwaarde.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.

​

“Ik wil zien van een strateeg wat zijn cases zijn en wat de insights waren. En hoe die insights vervolgens zijn doorgevoerd. En wat er uiteindelijk aan de klant is gepresenteerd. Anders weet je namelijk helemaal niks. Behalve dat hij leuk en intelligent overkomt.” Hesling Reidinga, ‎creative partner Khanna \ Reidinga.

​

“Absoluut! Je moet niet alleen goed zijn in je werk, maar je moet ook goed zijn in jezelf presenteren. Ik vind het geweldig dat iemand die met nullen en eenen werkt het voor elkaar krijgt om zich in the picture te zetten met een portfolio.”  Iris Buddingh, managing director Propaganda.

​

“Strategen sowieso. Een strateeg moet wel cases kunnen presenteren. Die moeten kunnen laten zien wat ze zoal bedacht hebben. Voor account mensen is het moeilijker. Die regelen het wel tijdens de intake.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.
 

Klein Opdrachtgevers Onderzoek

Zouden non-creatieven uit de wereld van marketing en communicatie (zoals producers, trafficers, strategen en projectmanagers) ook een online portfolio moeten hebben? Zodat je meteen hun cases kunt bekijken?

​

44% vindt dat een heel goed idee. 
Voor nog ‘ns 44% is een netjes ingevuld LinkedIn-profiel voldoende.
De overige 12% heeft hier geen mening over. 
 

De 10 belangrijkste dingen die je moet weten als je een online portfolio bouwt.

1.  Kies kwaliteit boven kwantiteit
Leave the mediocrity at the door! Laat alleen je beste werk zien. Beter 8-10 knallers dan een berg middelmaat. Cureren is je geheime wapen - dump wat je niet trots maakt of wat potentiële klanten niet boeit.


2. Responsief ontwerp
Een portfolio die er top uitziet op alle gadgets? Ja, graag! Vooral als je in UX zit, want dit demonstreert je professionaliteit. Je moet shinen op mobiel, tablet, én desktop.

 

3. Laat je werkproces zien
Toon de magie achter je creaties. Gooi er een paar case studies tegenaan en maak zichtbaar hoe briljant jouw denkproces werkt. Laat je bezoekers zien hoe jij van A naar Z komt.

4.  Consistente navigatie
Simpel en logisch, daar houden we van. Zorg dat bezoekers zonder omwegen je werk en contactinfo kunnen vinden. 


5.  Plaats je werk in context
Gebruik foto's of mockups om je werk in een realistische setting te laten zien. Het helpt je publiek om je prachtige ontwerpen op waarde te schatten. Beetje visualiseren doet wonderen.

6. Voeg relevante inhoud toe
Een ‘Over mij’ pagina, contactgegevens en lovende getuigenissen van je tevreden klanten horen erbij. Laat zien wie je bent en waarom je zo goed bent in wat je doet.


7.  Maak het persoonlijk
Laat je fantastische persoonlijkheid doorschijnen. Het helpt om een connectie te maken met potentiële klanten. Wees niet bang om een beetje van jezelf te laten zien.


8.  Optimaliseer voor zoekmachines
SEO is je beste vriend. Maak je portfolio goed vindbaar voor iedereen die online speurt naar talent zoals jij. We willen dat mensen je vinden!

9.  Voeg call-to-actions toe
Strategische call-to-actions zijn must-haves. Leid je bezoekers smooth door je portfolio en geef ze een zet in de juiste richting om contact op te nemen.


10. Houd je portfolio up-to-date
Fris regelmatig je portfolio op met je nieuwste en meest fantastische projecten. Laat zien dat je actief bent en continu blijft groeien in je vakgebied.
 

Vijf tools om een portfolio te maken. 

Behance

Behance is hét platform voor creatieve professionals die hun werk aan de wereld willen laten zien. Het biedt een enorm bereik met dagelijks duizenden bezoekers, waardoor je jouw portfolio tentoon kunt stellen op een echte wereldwijde etalage.

 

Dankzij de ingebouwde mogelijkheden tot community building, kun je eenvoudig een netwerk opbouwen rond jouw vaardigheden en je laten inspireren door andere talenten.

 

Behance maakt de organisatie van je werk ook een stuk makkelijker; je kunt je projecten per categorie indelen, zodat potentiële klanten direct zien wat jij te bieden hebt.

 

De naadloze integratie met Adobe Creative Cloud-applicaties is daarnaast een groot voordeel, want zo kun je je werk direct vanuit je favoriete tools uploaden.

 

Echter, houd er rekening mee dat Behance vooral geschikt is voor digitale creatieven, en dat het competitief kan zijn met zoveel getalenteerde gebruikers. Maar als je bereid bent om je beste werk te laten zien, is Behance dé plek om je talenten in de spotlight te zetten.

Schermafbeelding van de website van Behance
Adobe

Adobe Portfolio is jouw krachtige bondgenoot voor het creëren van een indrukwekkende online portfolio. Als onderdeel van een Creative Cloud-abonnement, vooral toegankelijk vanaf slechts $9,99 per maand, biedt Adobe Portfolio een website-bouwer die specifiek is gericht op het tentoonstellen van jouw creaties.

 

De naadloze integratie met andere Adobe-programma's zoals Photoshop en Lightroom betekent dat je je werk direct kunt uploaden en delen zonder gedoe. Binnen enkele minuten kun je je werk online laten schitteren, dankzij de eenvoudige bestandsupload en de strakke, professionele templates.

 

De grootste voordelen zijn de tijdsbesparing en de consistente kwaliteit die je levert door de bekendheid met Adobe's ecosysteem.

 

Houd echter wel rekening met het feit dat een Creative Cloud-abonnement vereist is, wat kosten met zich meebrengt. Maar als je al in de Adobe-familie zit, is dit een logische en waardevolle uitbreiding om je werk aan de wereld te laten zien.

Adobe portfolio
Dribbble

Dribbble is een populair platform, vooral onder ontwerpers, en biedt je de mogelijkheid om je creatieve werk eenvoudig online te delen. Dankzij de optie om work-in-progress te posten, kun je constant feedback ontvangen van een wereldwijde community van gelijkgestemde creatieven.

 

Dit helpt niet alleen bij het verbeteren van je huidige projecten, maar houdt je ook up-to-date met de nieuwste trends in de industrie. Design boards maken het bovendien gemakkelijk om je projecten georganiseerd en overzichtelijk te presenteren.

 

Hoewel het platform zeer geschikt is voor het delen en ontvangen van feedback, kan het soms moeilijk zijn om op te vallen tussen de vele getalenteerde gebruikers. Maar als je wilt leren en groeien als ontwerper, is Dribbble een onmisbare tool om je portfolio naar een hoger niveau te tillen.

612144ee95435650ee6c822ec3fa1bc8_edited.
Webflow

Met Webflow kun je als creatieve professional zonder enige codeerkennis een indrukwekkend online portfolio maken. Dankzij de gebruiksvriendelijke drag-and-drop interface is het ontwerpen van je website een fluitje van een cent.

 

Daarnaast biedt Webflow de mogelijkheid om interactieve elementen toe te voegen, waardoor je portfolio echt tot leven komt. Voor de gevorderde gebruikers is er de optie om aangepaste CSS en HTML toe te passen, waardoor elk detail volledig naar wens kan worden aangepast.

 

Bovendien hoef je je geen zorgen te maken over hosting, want Webflow heeft een ingebouwde hosting-dienst die naadloos en veilig werkt.

 

De voordelen zijn duidelijk: intuïtief ontwerp, flexibele aanpassingen en betrouwbare hosting. Een nadeel kan zijn dat, hoewel het platform veel kracht en flexibiliteit biedt, de leercurve wat steiler is voor degenen die nog nooit met webdesign hebben gewerkt. Toch maakt Webflow de sprong naar een professioneel ogend portfolio eenvoudiger en toegankelijker dan ooit.

​
 

Impressie van de mogelijkheden van Webflow
Pixpa

Wanneer je als freelancer op zoek bent naar een krachtige en veelzijdige oplossing voor het presenteren van je portfolio, dan is Pixpa jouw go-to platform. Pixpa is een alles-in-één platform dat specifiek gericht is op freelancers en creatievelingen.

 

Met z'n mobielvriendelijke en responsieve sjablonen zorgt Pixpa ervoor dat je werk er altijd op z'n best uitziet, ongeacht het apparaat van de kijker. Plus, dankzij de ingebouwde e-commerce functionaliteit, kun je direct je werk verkopen zonder extra gedoe. Hoewel Pixpa rijk is aan functies zoals ingebouwde SEO- en marketingtools, een client-proofing platform, en handige blogtools, kan de overvloed aan opties soms overweldigend zijn voor beginners.

 

Maar hey, de veelzijdigheid en het gemak dat Pixpa biedt om je online aanwezigheid te versterken, maakt het absoluut de moeite waard om te verkennen!

Het Pixpa platform

Vier social platformen als alternatief voor een online portfolio 

Instagram

Het visuele feest dat je vingers doet jeuken van opwinding om te delen. Voor fotografen, ontwerpers en kunstenaars is dit dé plek waar je werk z’n moment in de schijnwerpers krijgt. Met de directe visuele impact voelt het alsof je je eigen kunstgalerij runt, maar dan zonder de stinkende kaas en goedkope wijn.

 

Pluspunt: met Stories en Highlights kun je je portfolio dynamisch houden met tijdelijke updates en projectvooruitgangen – alsof je een nooit eindigende show hebt. Vergeet niet dat Instagram ook een sociale arena is. Volgers kunnen meteen reageren, zodat je die betrokkenheid binnen no-time kunt opschroeven.

 

Een klein nadeeltje? Het ontdekken en vastleggen van je werk is afhankelijk van het vluchtige algoritme, dus soms voelt het als proberen te schilderen tijdens een aardbeving. Maar hé, als je dat weet te temmen, is de wereld jouw canvas!

Portfolio op Instagram
LinkedIn

Het is als de zakelijke versie van een chique cocktailparty, maar dan zonder de dresscode en met meer kans op een serieuze carrièreboost. Niet alleen is het geweldig om te netwerken (lees: nieuwe vrienden maken met dezelfde rare obsessie voor sales funnel optimalisatie), maar het is ook een krachtig platform voor het showcasen van wat jij allemaal in huis hebt.

 

Met zijn professionele uitstraling kun je glanzen als een nieuwe auto in de showroom. Dankzij de projectsectie kun je specifieke projecten met flair tentoonstellen, compleet met details over jouw rol en indrukwekkende resultaten.

 

Natuurlijk, netwerken op LinkedIn betekent dat je jezelf kunt presenteren aan een publiek dat helemaal enthousiast is over jouw expertise - en wie houdt daar nou niet van?

 

Klein nadeel is wel dat je soms door alle formele connectieverzoeken heen moet worstelen, maar ach, dat hoort erbij. En als je dat alles in gedachten houdt, is LinkedIn de place to be om je professionele portfolio met de wereld te delen!

Voorbeeld van een portfolio op LinkedIn
Pinterest

Het digitale Walhalla voor iedereen die visuele inspiratie zoekt en moodboards maakt alsof het een tweede natuur is. Stel je eens voor: je hebt een portfolio nodig dat niet alleen je werk laat zien, maar ook meteen je creatieve superkrachten op de kaart zet.

 

Met Pinterest creëer je borden die elk facet van je werk tonen, van waanzinnige ontwerpen tot adembenemende fotografie. Het beste deel? Je kunt makkelijk verkeer genereren naar je website of andere socials door slimme links toe te voegen. Bonuspunten als je je volgers weet te betoveren met trendsettende borden - zo laat je zien dat jouw creatieve sappen altijd vloeien.

​

Een nadeeltje? Nou, laten we zeggen dat scrollen door eindeloze pins soms voelt als zoeken naar die ene sok die altijd lijkt te verdwijnen in de wasmachine. Maar hé, als je eenmaal je draai hebt gevonden, is Pinterest een goudmijn voor je portfolio én je brein. Jouw volgers gaan kijken en denken, "Wow, als ik creativiteit kon eten, zou ik hier elke dag dineren!"

​

Klaar om die borden meestermatig in te richten? Let's pin it to win it!

Impressie van Pinterest
TikTok

En dan is er TikTok - het ultieme speelveld voor iedere creatieve duizendpoot. Met zijn korte video's biedt TikTok een unieke manier om je creativiteit te tonen. Denk aan het delen van je werkproces, tutorials of wat leuke behind-the-scenes fragmenten. Hier kun je jouw creatieve ziel echt laten schitteren. Het beste deel? De kans om viral te gaan is levensgroot! Een viral video kan je bereik vergroten en nieuwe klanten aantrekken alsof je de loterij hebt gewonnen.

​

En vergeet niet: authenticiteit is key op TikTok. Laat je persoonlijke kant zien, maak een grapje, wees jezelf. Het opbouwen van een connectie met je publiek was nog nooit zo leuk.

​

Een klein nadeel? TikTok kan soms voelen als een achtbaan zonder remmen - snel, hectisch en verslavend. Maar hé, als je de rit eenmaal onder de knie hebt, wordt het een fantastische component van je online portfolio.

 

Klaar om je dansschoenen aan te trekken en je creativiteit viral te laten gaan? Let's TikTok and roll!
 

Impressie van TikTok
bottom of page