Quotes over zelfpromotie.
Freelancers en klanten aan het woord over het belang van zelfpromotie.
"De reclamebranche is een kleine wereld waarin iedereen elkaar kent. Word gets around. De beste zelfpromotie is daarom volgens mij: één, je werk goed doen. Daar wordt je dik voor betaald. Twee, een leuke tijdelijke collega zijn. Daar wordt je voor teruggevraagd en aanbevolen." Peggy van Neer, freelance copywriter en zelfstandig ondernemer.
​
“Bij zelfpromotie moet je altijd denken: welke klanten wil je? En wat is je route daar naartoe? Je kunt het via het pay it forward model doen: dus klanten iets waardevols geven – een advies of een idee – zonder er iets voor terug te vragen. De prospects die je gratis advies meenemen, maar er verder nooit iets voor terugdoen, die wil je ook niet als klant. En de prospects die je dankbaar zijn, die krijg je dan vanzelf als klant.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
​
“We hadden een vacature openstaan voor vaste front-ent developers. Met als klein tekstje eronder: only apply if you’re awesome. Kort daarna werd ik via LinkedIn benaderd door een freelancer. Met een berichtje dat helemaal was geënt op die awesomeness. En dat was zo’n leuke authentieke manier van benaderen. Het was maar een berichtje van 2, 3 regels. Dus ik kon meteen doorklikken naar z’n profiel en hij had m’n aandacht. En die zit hier nu al een half jaar freelance en werkt mee aan een nieuw platform van RTL.” Michael Kattenbeld, head of design & front-end RTL Nederland.
​
“Wat ik heel erg irritant vind zijn die mailtjes van mensen. “Ja, ik denk; ik zal je even een update geven.” Gast, ik zit helemaal niet te wachten op je update. Iemand heeft dan bedacht om iedere maand systematisch een update mailtje te sturen. Maar als blijkt dat ik niet reageer, stuur me dan die mailtjes niet meer. Want dan ga ik je irritant vinden en ga ik je sowieso niet meer inhuren. Verder zijn er veel freelancers die alleen maar komen halen. Daar hoor je de rest van het jaar niets van. Die ga je dan ook niet meer inhuren. Van de goeie en leuke mensen krijg ik met kerst vaak wel iets. Omdat het gepassioneerde mensen zijn. Maar ze doen het vooral omdat ze het zelf erg leuk vinden.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
“Je kunt het vergelijken met de dj-scene. Vroeger had je een beperkte groep, maar nu is iedereen dj. Maar degene die het meest presteren en die dus ook de meeste gigs hebben, zijn niet per se de dj’s die technisch het allerbeste zijn. Het zijn vooral de dj’s die het best kunnen netwerken en die zichzelf het best kunnen positioneren en promoten.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.
​
“Erwin Kleinjan en ik waren we gewoon twee freelancers. Als je dat Erwin en Hesling noemt, dan zijn het gewoon freelancers. Maar geef je het een naam – zoals Pool – dan is het opeens een bedrijf. Het is precies hetzelfde, maar de perceptie is heel anders. Daarvoor hadden niet zoveel mensen specifiek interesse in ons, maar toen we ineens Pool heette, toen waren al die grote agencies geïnteresseerd in ons. Al die grote agency-jongens en ingewikkelde types gingen lunchen met ons. Maar toen we daarvoor onze portfolio opstuurden, was niemand geïnteresseerd. En als Pool hadden we ook een website waar je niets op kon zien. Gewoon heel mysterieus erover doen. Hoe mysterieuzer je website is, hoe meer mensen je bellen.” Hesling Reidinga, creative Partner Khanna \ Reidinga.
​
“Het makkelijkst is een uitnodiging op LinkedIn. Die accepteer ik altijd wel, ook als ik de persoon nog niet persoonlijk ken. Het is toch maar gewoon een kaartenbak. Wat een aantal doen is gewoon wat werk opsturen. Met een aardig mailtje erbij. De beste verzoeken komen verrassend genoeg uit de grafische kant. Dus van designers, dtp’ers en illustrators. Die zijn daar het beste in. En dat vind ik best raar, want dat had ik meer verwacht van copywriters.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.
“Zowel vaste creatieven als freelance creatieven presenteren zichzelf onder de maat. Standaard mailtjes. Slecht vormgegeven cv’s. Niet op volgorde liggende pdf’jes.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.
​"Er zijn niet zo heel veel allround goede freelance creatieven. Het is een vak apart. Er zijn maar weinig mensen die kunnen wisselen van dingen om hun skills te verbreden. Want het is zo makkelijk als je ergens een kunstje kan doen en dat vervolgens nog jaren kunt doen." Rogier Heijning, creatief directeur Lemon Scented Tea.
​“Bedenk eigen initiatieven en doe dat met iemand anders samen. Zo kun je echt laten zien wat je tof vindt en wat je kracht is. Het kost enorm veel tijd en je verdient er niks tot nauwelijks mee, maar je haalt er veel energie uit en je leert er enorm veel van.” Freelance designer.
Over name dropping
"Ik vind het altijd heel kolderiek als freelancers dat doen. 'Ik zit nu hier en ik zit nu daar.' Het is zo leunen op de naam van anderen. Ga gewoon lekker goed werk maken." Arjan Ribbe, managing director Hunt.
​
“Ik heb net iets te veel aan m’n hoofd om me daar druk over te maken. Ik kan me heel goed voorstellen dat je als freelancer wilt laten zien dat je hot bent. Dat je gevraagd wordt door de goeie bureaus. Zou ik ook doen.” Bas Korsten, executive creative director JWT.
​
“Ik vind het zelf altijd een beetje gek dat je dat doet eerlijk gezegd. Dat je zegt waar je werkt. Het niet-discreet zijn daarvan ontgaat me. Waarom moet je dat naar buitenflappen? Ik zit met die en die en daar en daar…. Hou op. Doe het daarna. Deel je werk en zeg dan met wie je dat waar hebt gemaakt.” Marc Linderhof, mede-oprichter RadeMakkers.
​
“Ik ervaar dat niet als name droppen. Ik vind dat juist heel goed. Dat je vertelt waar je werkt, met wie je werkt en dat je lol hebt. Drop je een ongeluk!” Alwine de Jong, creatief directeur Being There.
​
“Het is not done om te praten over de klussen waar je op dat moment werkt. Dus in theorie kun je niet zeggen dat je bij bureau A zit te werken op klant B. Dat zou ik altijd even overleggen. Want wie weet zit er wel een disclosure op de klus waar jij niets van weet.” Thomas Termaat, owner De Franse Kamer.
​“Promoot jezelf niet te veel via social media. Niet te vaak. Maximaal een keer per maand een leuk overzicht van wat je die maand hebt gedaan.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.
​
“Ik kreeg een mailtje van een oude copyman. Hij wilde zich als freelance copywriter aanbieden. Iemand die ADCN-lampen heeft gewonnen en de hele mikmak toen ik zelf nog een kleine assistent pikkie was. Maar die mail…. De tranen stroomden over mijn wangen. Zo slecht! Ik wil best overal het positieve van in zien, maar als je vroeger zo’n mooi werk hebt gemaakt – met al je lampen – en je kan zo goed nadenken, hoe kan je dan zo’n armoedig mailtje sturen. Het concept, de inhoud en hoe hij zichzelf neerzet. Laat zien dat je ook met je tijd bent meegegaan. Laat zien dat je deze tijd ook snapt. Maar als ik in dat mailtje werk zie uit 1984 waar ie destijds een prijs mee heeft gewonnen, dan is het bijna zielig.” Aad van Hoven, creative director en partner Bureau Kellerman.
​
“Ik vind zelf alleen een melding ‘aan het werk bij tof bureau x op toffe klus’ altijd een beetje dun. Probeer er in ieder geval een beetje een leuke draai aan te geven, voeg een foto van de hond van de trafficer toe, leuk het op. En een beetje zelfspot kan geen kwaad.” Carlo Groot, freelance copywriter.
Over acquisitie
“Er zijn er een paar die zeer volhardend zijn in mailtjes en portfolio’s sturen. En dat zijn toch meestal wat oudere mannen dan wij. En daar krijg ik altijd een beetje jeuk van. Onlangs belde er eentje. En die begon me de les te lezen. “Dan ga ik je even uitleggen hoe je video moet gebruiken op social media.” Die aanpak alleen al jaagt je zo in het harnas. Al heb je honderd jaar ervaring met social media.” Marc Linderhof, mede-oprichter RadeMakkers.
​
“Blijf relevant door goede cases van jezelf te delen. Via mail of via social media. Mensen hoeven mij echt geen flessen wijn te geven of uit te nodigen. Daar word ik juist heel ongemakkelijk van. Want dan denk ik dat ik in een relatie terecht ben gekomen waarbij ik iemand iets schuldig ben. Ik hou het graag zuiver. En als je nieuwe bureaus wilt benaderen, stuur even een goede mail met goed werk. En check even bij welke klant van het bureau dit werk goed zou passen.” Alwine de Jong, creatief directeur Being There.
​​“Als je al een goede band hebt met je opdrachtgever heb je eigenlijk niet veel meer nodig. Dan zou ik daar gewoon op blijven vertrouwen. Het is wel belangrijk dat mensen je blijven herinneren. Als je het goed doet, en het klikt goed met het bureau, dan kun je volstaan door na een project even te bellen om te vragen hoe het er nou mee staat. ‘Ik zie dat de website live is. En ik zie dat het nog niet helemaal lekker is. Zal ik dat nog eventjes voor je fixen?’ Die freelancer doet z’n werk, de klus is klaar en hoeft er in principe niets meer van te vinden, maar dat doet ie wel! En op die manier komt er opeens nieuwe communicatie op gang. Die veel waardevoller is dan één keer in de maand een nieuwsbrief in mijn gezicht duwen. Maar… de communicatie moet nooit voelen als een ‘maniertje’. Je moet daar als freelancer wel een goede antenne voor ontwikkelen.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
“Zeg nooit dat je geen werk hebt. Je kunt wel zeggen dat je weer beschikbaar bent. Alleen moet je wel bedenken dat hele goede mensen nooit beschikbaar zijn. Zij communiceren dat dus ook nooit via social media.” Yigal van Gelderen, digital strateeg De Franse Kamer.
​​“Besteed veel aandacht aan je warme netwerk, niet aan je koude netwerk. Ik vind het waardevoller om een kop koffie te drinken met een bestaande relatie dan in te gaan op wervende acties van freelancers die ik niet ken. Maar als iemand aanbiedt om even een half uurtje langs te komen om zich voor te stellen en te laten zien wat hij de afgelopen tijd heeft gemaakt, dan zou ik daar wel op ingaan. Maar stop met het maken van mailings.” Bettina Dalenoord, marketing communicatie manager InShared.
“Het kost veel tijd, moeite en vooral doorzettingsvermogen om een netwerk en naam op te bouwen. En die te onderhouden. Want zolang als het duurt om die op te bouwen, zo snel zijn ze je ook weer vergeten als je lang niks van je laat horen, niet zichtbaar bent of elders heel lang geboekt bent.” Freelance copywriter.
​
“Veel freelancers trekken de deur dicht en beginnen aan de volgende klus. Terwijl vaak de klus waar je aan gewerkt hebt nog uitgewerkt moet worden, geproduceerd of natuurlijk nog gelanceerd moet worden. Allemaal redenen om contact te blijven zoeken. Hoe gaat het met de uitwerking? Kan ik nog iets betekenen? Wanneer gaan we live? Hoe is de reactie van de klant? Door contact te zoeken toon je interesse en popt je naam weer even op in het achterhoofd van de mensen waar je mee gewerkt hebt.” Carlo Groot, freelance copywriter
Opdrachtgevers over de proactieve freelancer
"Ik heb nog nooit een freelancer gehad die 'ns spontaan met een leuk idee kwam. Dat soort dingen krijg ik wel van andere ondernemers. De freelancer van morgen is dan ook een ondernemer. Dat is mijn type freelancer. Die meedenkt. Die deelt in de downs maar ook in de ups. Die inderdaad wel belt van: ik heb een idee, jij hebt die klant, als jij het verkoopt dan krijg ik xx% van je." Arjan Ribbe, managing director Hunt.
"Het is mij nog nooit gebeurd dat een freelancer die ik heb ingehuurd een keertje iets terugdeed. Er is nog nooit een freelancer geweest die tegen me zei: ‘Weet je, ik heb iets leuk voor je. Een leuk idee voor je klant. Een leuk project wat we samen kunnen oppakken’ of ‘Dit ga ik gratis voor je doen.’ Het is altijd zo dat ik geef maar nooit iets terugkrijg. Ik kan me niet voorstellen dat elke freelancer helemaal vol zit. Dan ga je toch zelf aan de slag? Freelancers weten voor welke klanten we werken. Ga zelf naar mensen toe en laat zien wat je maakt en wat je kan. En laat zien dat je enthousiast bent. En dat je niet alleen maar komt halen, maar ook komt geven. Als je iets te geven hebt, dan willen mensen wel. Maar ik vind dat er verdomd weinig terugkomt aan energie." Rogier Heijning, creatief directeur Lemon Scented Tea.
​
"Freelancers mogen wel wat meer terug doen. We vinden het leuk dat ze ons aanbevelen bij andere freelancers als een leuk bureau. En voor borrels nodigen we altijd onze freelancers uit. De een komt niet, de ander komt wel. En dan merk je wel dat als we weer een freelancer nodig hebben, we een voorkeur hebben voor de freelancer die zich betrokken voelt bij het bedrijf. Ik maak ook nooit mee dat ze zelf een keertje ideetjes aandragen. Kom pro-actief met ideeën! Die wij aan onze klanten kunnen verkopen. Daar zouden we heel blij mee zijn. Ik denk dat veel freelancers zichzelf zien als: ik krijg een opdracht, ik voer 'm uit en dan ga ik weer." Mehrnoesh Forouzandeh, client director Anyone?
​
“Wat een gelul. Ik vind juist dat bureaus heel veel vragen van hun freelancers. Last minute, altijd dealtjes willen maken, over de tarieven zeiken. Ik denk dat freelancers voor hun relatie altijd wat meer geven: ze blijven altijd wat langer zitten, ze zijn er thuis ook mee bezig en factureren dat dan niet. Het is een hele rare prinsessenklacht. Het klinkt niet als een tweezijdig commitment. Het betekent dat je als bureau niet gelijkwaardig kijkt naar de mensen die je vast op de vloer hebt en naar de mensen die je op een zzp-verband inhuurt. Ik heb nou niet het gevoel dat de freelancers waarmee we werken dozen met bonbons moeten brengen.” Alwine de Jong, creatief directeur Being There.
​
“Ik draai het liever om: bureaus huren mensen in en betalen ze voor hun werk. Daar zit geen overwaardering in, maar ze verwachten - omdat ze betalen - dat daarbinnen dan toch nog een overwaardering zit die gecompenseerd moet worden. Maar dat is niet zo. Die freelancer doet namelijk gewoon z’n werk, die maakt z’n uren en dan hup strik eromheen: klaar. Dat is een uitwisseling van gelijke waarde. Wil je iets extra’s krijgen dan geef je overwaarde, dat werkt overigens beide kanten op.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
"Het is leuk om bij elkaar te gaan zitten. Om nieuwe innovatie concepten los te weken. Iedereen loopt met zoveel ideeën rond. Maar je weet ook dat je het niet in je eentje kunt uitvoeren. Als we samen gaan zitten dan komen er altijd mooie dingen uit. We vragen vaak aan freelancers om samen te gaan zitten. Maar het zou ook wel 'ns fijn als dat van de andere kant komt." Remco Vroom, creative managing director TABWORLD.
​
"The good freelancers I work with always give me something I don't expect. And I'm always open to that." Craig Stuart, executive creative director Nomads.
​
"Freelancers hebben wel 'ns een idee voor een merk dat wij hebben. Dat vind ik leuk. En als het een leuk idee is, stuur maar op en dan proberen we het te verkopen voor je." Patrick de Zeeuw, owner Alfred.
​
“Ik vind freelancers niet echt trouw. En dat vind ik jammer. Een freelancer verdient goed aan ons en daarna gaat ie weer weg. En dan hoor ik niets meer. Goede doorgewinterde freelancers hebben het ook niet nodig om contact te onderhouden. Ze hoeven niet naar mijn borrel te komen. Ze hebben toch wel werk. Die mensen hebben alleen behoefte aan je op het moment dat je ze geld geeft.” Alexander Kosman, creative director Shoq.
​
“Werken met freelancers is de nieuwe manier van werken geworden. En voor mij is het ideaal. Ik hoop ook dat het nooit meer overgaat. Voor de account mensen vind ik het prettig dat mijn klant altijd dezelfde persoon aan de lijn krijgt. Maar alles wat niet account is, is bij mij freelance. Zo heb ik een vaste freelance strateeg waar ik al vijf jaar - of misschien wel langer - mee samen-werk. We werken dan een maand intensief samen en dan weer een paar maanden niet. Ook wat betreft studio; ik heb een vaste kaartenbak met een aantal mensen. De een is goed in dat en de ander is weer goed in dit. En ze zijn tegenwoordig zo ontzettend slim! Want mijn freelance designers hebben zelfs hun eigen opvangregeling voor me als ze zelf niet beschikbaar zijn. ‘Ik bel je even over de planning. Als ik er niet ben; mijn harde schijf gaat naar die en die. En die ken je, dus dat zit wel goed.’ Ze hebben het zo makkelijk voor me gemaakt! Ik hoef niet eens zelf op zoek te gaan. Mijn freelancer zorgt voor z’n eigen opvang!” Iris Buddingh, managing director Propaganda.