top of page

Interview met The Outsiders

Interview met Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders, een netwerkorganisatie.

​​Wie zijn The Outsiders?

​

The Outsiders zijn in 2011 begonnen vanuit een bv-structuur. Met twee eigenaren: mijn compagnon en ik. We zijn complementair aan elkaar: ik ben consultant en strateeg en mijn compagnon is designer en developer. 

​

Vanaf de start gingen we meteen al veel online communicatie doen. Bij de bureaus waar ik hiervoor werkte, werd ik meestal als online specialist ingeschakeld. Ik ben wel breed opgevoed als marketing en communicatie adviseur, maar de wereld werd online en ik zat precies op de juiste plek toen dit gebeurde. Ik ben dus niet helemaal digital native, maar met een been wel en een been niet. Daardoor kon ik de perfecte brug maken tussen de mensen die wel digital zijn en de mensen die niet digital zijn: omdat ik in beide werelden sta.
 

Wat is een netwerkorganisatie precies?

​

Toen ik wegging bij mijn laatste bureau wilde ik naar een nieuw format toe. Waarbij je niet meer in een ketensamenwerking zit met allemaal verschillende bureautjes: met copywriters, designers en andere creatieven die allemaal naar elkaar wijzen als het niet goed gaat. Zo’n keten bestaat uit clubjes die elkaar willen aftroeven om te laten zien dat ze het heel goed doen en die ook elkaars werk afpakken. 

 

We zaten - toen we begonnen - in de post social media hype. De meeste mensen waren online georiënteerd en je kon redelijk makkelijk een netwerk creëren zonder dat je een fysieke locatie nodig had. En ik wilde al een tijdje Yammer implementeren in het kantoor waar ik zat.

 

(Noot van de schrijver: Yammer is een microblogging-webdienst waarmee mensen die aan hetzelfde project werken elkaar op de hoogte kunnen houden.) 

Ik heb toen Yammer als digitaal kantoor geopend. En ik ben in mijn netwerk gaan kijken naar alle mensen die ik nodig heb om een online campagne te kunnen doen. Dus alle basis specialisten: een designer, een developer, een copywriter, een fotograaf, een videograaf en een online marketeer. Allemaal mensen die hun eigen toko hadden. Bij de start hadden we meteen een ‘bureau’ van acht mensen. Dus we waren meteen full force naar de buiten-wereld toe.

​

Vier jaar later streven we ernaar om per discipline twee tot drie alternatieven te hebben. Omdat iedereen z’n eigen signatuur heeft en omdat sommige mensen niet altijd beschikbaar zijn. Met die alternatieven heb je altijd genoeg flexibiliteit voor de invulling en voor de planning. Daardoor zijn we uit kunnen groeien naar een man of 20. 

​

En in 2016 gaan we weer een nieuwe fase in. De generalisten die we heel vaak gebruiken – en dan met name de developers – die gaan we insourcen. We hebben nu drie developers en een junior consultant op de loonlijst staan. De rest is nog steeds freelance. 
 

Wat is het verschil tussen een collectief en jullie model?

​

Een collectief – of een coöperatie - is een democratisch model met meerdere eigenaren en dus meerdere belangen en visies. Iedereen heeft z’n eigen business en cashflow.

 

Daarbovenop heb je de coöperatie. Dat is lastig, want die belangen corresponderen zelden met iedereen op hetzelfde moment. Terwijl ze wel synchroon moeten zijn, want anders krijg je onderling gezeik. The Outsiders is meer een soort dictatuur vanuit een BV. Als eigenaar zet ik de lijnen uit en bepaal wat er gebeurt.

 

Echter, om alle freelancers aan boord te houden is het belangrijk dat de grenzen fair en logisch zijn. Het zijn niet voor niets freelancers die een eigen weg kunnen kiezen.

 

Daarom heb ik in overleg met alle freelancers bij het opzetten The Outsiders vastgesteld (in co-creatie) wat eerlijke spelregels zijn. Deze zijn daarna een 'harde spelregel' geworden voor alle nieuwe freelancers. Daarbinnen ervaren ze alle vrijheid en voelen ze de autonomie om het juiste te kunnen doen.

 

En doordat het eerlijk is in-gestoken doet iedereen ook het juiste. Dat betekent dat je in de 'dictatuur' op zoek moet gaan naar een sweet spot, waarbij het vanzelfsprekend is om samen te werken. 'My way or the highway' wordt 'Onze koninklijke weg of the high way'. 
 

Wat zijn de voordelen voor freelancers?

​

We zijn eigenlijk een gilde. Een selecte groep waar je niet zomaar tussenkomt. Je wordt voorgedragen door een ander. En daarmee borg je het DNA van The Outsiders. Op die manier zijn wij gaan groeien. Op twee outsiders na is iedereen afkomstig uit het netwerk. De freelancers die meedoen krijgen een plekje op onze site. We vinden het belangrijk om ons netwerk inzichtelijk te maken. Op de site zie je meteen met wie we werken. Daarmee ogen we voor een klant een stuk betrouwbaarder. 

​

Het voordeel voor de outsider – dus de participerende freelancer – is dat hij meteen omringd is door specialisten uit andere disciplines. Dus als een freelancer een opdracht krijgt waar hij andere specialisten voor nodig heeft, dan schuift hij het project de organisatie in. Projectmanagement wordt vaak bij mij neergelegd. Op die manier is het voor de freelancer veel makkelijker om een project te doen. Dat is winst voor de freelancer én winst voor The Outsiders; omdat wij daardoor een opdracht binnenkrijgen. 

​

Het is dus vrij lucratief om als freelancer opdrachten bij ons naar binnen te fietsen. Je hebt een veel sterkere propositie: vanuit de freelancer en vanuit The Outsiders. Wanneer een opdracht zich voordoet, dan kun je snel een team samenstellen van specialisten dat complementair is aan elkaar. The Outsiders is dus een hele mooie aanvulling op je freelancebestaan. Voor nul euro kun je jezelf aanmelden. En pas als je participeert dan is het legitiem dat je een klein beetje fee afdraagt. Volgens mij is dit de nieuwe vorm van werken voor bureaus in het algemeen. 
 

Wat is jullie fee?

​

We vragen aan de freelancers wat ze fair vinden voor de verrekening van de fee, want er moet natuurlijk wel een beetje marge op gemaakt worden. Als je het allebei fair vindt, dan ben je ook het meest gemotiveerd. Met een fee hoef je bovendien geen contracten te maken en kun je als netwerkorganisatie direct starten. 

​

We hebben een fee constructie van 10% tot 20%. Ons business model is er niet op gericht om rijk te worden over de rug van onze mensen, maar ik wil wel een kleine vergoeding hebben voor het werk wat eromheen zit. Zoals verzekeringen, kantoor en spullen.

 

De freelancers die een opdracht binnenbrengen krijgen overigens keurig 100% van hun fee. De overige freelancers leveren wel wat in, maar dat is nog steeds peanuts. Want zij hoeven geen administratie en geen acquisitie te doen. Alles is overigens transparant. Alle facturen en alle offertes zijn inzichtelijk voor iedereen. Zodat iedereen weet dat ik niet loop te naaien met de uren. 
 

Wat is jullie workload?

​

Generalistische specialisten -  zoals copywriters en developers - zijn frequent aan het werk. Superspecialisten - zoals een SEA-adviseur, videograaf of animator - zijn incidenteel relevant bij projecten, dus hebben misschien twee keer per jaar een opdracht. Het doel is niet dat freelancers afhankelijk worden van The Outsiders, maar sommige designers, copywriters en developers die veel worden gevraagd, halen toch tot een vijfde van hun jaarinkomsten bij The Outsiders vandaan.
 

bottom of page