top of page

Hoofdstuk 10:
'De freelance gunfactor'

Een hoofdstuk over de menselijke kant van freelancen.

Het kortste hoofdstuk, en ook het belangrijkste: de freelance gunfactor. Al ben je nog zo goed, als je geen leuke freelancer bent kom je er niet. Dan krijg je geen nieuwe opdrachten.

​

Benieuwd naar de persoonlijke verhalen van zelfstandige professionals en klanten over die magische klik? 

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

De gunfactor: de klik

Een opdrachtgever kiest een freelancer op basis van talent en klik. Onder klik valt het magische, ongrijpbare waardoor de ene klant helemaal met je wegloopt en de ander liever met een boog om je heen werkt.

​

Het is vaak moeilijk te verkroppen voor een freelancer als je een concullega ergens ziet zitten die - in jouw ogen - minder getalenteerd is dan jij.

​

​Als een klant voor een concurrent heeft gekozen, betekent dat echter niet dat jij slechter bent. Het betekent dat er geen klik is.

Dat is in een huwelijk met partners ook zo. De vrouw van Piet heeft voor Piet gekozen en niet voor Henk. Niet omdat Henk een lul is; er was simpelweg geen klik tussen Henk en de vrouw van Piet.

​

De klik wordt steeds belangrijker. Klanten denken niet meer “Wie kan deze opdracht?” maar “Wie gun ik deze opdracht?”

​

Wees positief en zorg voor een leuke houding, want de gunfactor gaat de doorslag geven.

Laat je gezicht zien

Een mailing sturen naar potentiële klanten heeft weinig zin. We wonen in een mensenwereld. Hoe mooi je werk ook is, pas als een opdrachtgever aan je heeft geroken, zal hij aan je denken voor een klus. Dan komt de gunfactor in beeld.

 

Illustratie van de creatieve professional en zijn klant die samen genieten van een biertje in een gezellig café.

Je karakter gaat het verschil maken

Elke dag komen er nieuwe zelfstandigen op de markt. En je klant heeft steeds meer keuze. Hij wordt overladen met geniale freelancers. En natuurlijk zorgt je talent, je ervaring en je expertise voor onderscheid. Maar met zoveel collega's wordt dit onderscheid elke dag kleiner. 

​

Voor complexe opdrachten zijn er waarschijnlijk maar een handjevol freelancers om uit te kiezen met een uniek talent. Maar voor eenvoudige klusjes is de keuze enorm. Er zijn namelijk meerdere designers die een logo kunnen maken. En welke copywriter kan niet 'klik hier' schrijven voor een banner? 

​

Met de aanwas aan zzp'ers wordt je karakter de belangrijkste reden voor klanten om je in te huren. Je klant kan kiezen uit tientallen experts. Allemaal met dezelfde expertise. Maar waarom kiest je opdrachtgever bewust voor jou? 

Illustratie van een kleine wachtkamer in een kantoorgebouw. In de wachtkamer zitten heel veel creatieve personen. Designers met hun portfolio's. Duidelijk concurrenten van elkaar.

Het feest der herkenning

Nieuw contact? Collega zzp'er? Adverteerder die met freelancers wil werken? Bureaudirecteur? Zet elk nieuw contact meteen in je telefoon. Als die nieuwe contactjes dan een keer bellen, kun je ze direct persoonlijk en enthousiast begroeten. 

​

“He Frits, leuk dat je belt. Nog laat geworden bij die borrel vorige week?”

​

Mensen vinden het fijn als ze gezien worden. De beller aan de andere kant van de lijn voelt zich bijzonder en krijgt daardoor ook een beter gevoel bij jou.

Illustratie van een zakenvrouw die aan het bellen is. De vrouw is erg blij met het telefoongesprek

Klein Opdrachtgevers Onderzoek

Wat zoekt een klant nou precies in een zzp'er?

​

66% zet talent op de eerste plek. 14% zet het op de tweede plek en 4% zet het op de derde plek. Verrassend: 16% vindt talent zelfs helemaal niet belangrijk. Kennelijk is ervaring of karakter voor veel klanten dus voldoende om iemand te boeken of niet.

​

34% zet ervaring op de eerste plek, 48% zet het op de tweede plek, 7% op de derde plek en 4% op de vierde plek. De overige 7% vindt ervaring helemaal niet belangrijk.   

​

7% zet karakter op de eerste plek, 19% zet het op de tweede plek, 41% op de derde plek en 15% op de vierde plek. De overige 18% vindt karakter helemaal niet belangrijk. 

 

Tarief staat bij niemand op de eerste plaats. Voor 11% is tarief echter wel het op een na belangrijkste aspect van de vrije vogel. Bij 15% komt tarief pas op de derde plaats, bij 44% pas op de vierde plaats en voor 30% is geld zelfs helemaal niet belangrijk. 

Illustratie an een vrouw in een kantoor (gevoel van directie kamer) met portfolio's van fotografen op haar bureau. Ze bekijkt aandachtig de portfolio's.

7 tips voor de gunfactor: zo krijg je een klik met potentiële klanten

Je hebt de skills en de ervaring. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten je klussen gaan geven? Daar komt de zogenaamde gunfactor om de hoek kijken. 

​

1. Authentiek en oprecht

Wees jezelf. Klanten willen weten met wie ze gaan werken. Laat in je communicatie zien wie je bent, wat je doet en waarom je het doet. Deel verhalen en foto's die dat benadrukken. Zelfs op een platform als Linked-In door persoonlijke ervaringen te delen.

​

2. Bouw vertrouwen op

Klanten willen weten dat jij hen begrijpt. Geef ze alle redenen om te geloven dat jij de klus aankan. Zorg voor duidelijkheid; doe geen valse beloftes, maar kom met eerlijke communicatie over wat je aanbiedt.

​

3. Laat opdrachtgevers zien waarom jij anders bent

Dit is waar je je onderscheidend vermogen in de strijd gooit. Heb je speciale vaardigheden? Brede ervaring? Laat dat zien! Gebruik bijvoorbeeld thema's als duurzaamheid of technische innovaties.

​

4. Toon waardering

Iedereen wil gewaardeerd worden en dat geldt ook voor jouw opdrachtgevers. Zorg dus dat je hun tijd en klussen waardeert. Bijvoorbeeld met een bedankje na een gesprek.

5. Fijne samenwerking als strategie

De ruggengraat van iedere succesvolle relatie. Laat opdrachtgevers zien dat je kunt samenwerken door actief te luisteren en feedback serieus te nemen. Betrek ze bij het proces van de klus en laat zien dat je openstaat voor aanpassingen. Zo laat je zien dat je bereid bent om te samenwerken, en het versterkt jullie relatie.

​

6. Eerlijke prijs

Zorg dat je als zelfstandige ondernemer een goede prijs biedt voor je diensten. Dit betekent niet per se de goedkoopste, maar een eerlijke prijs. Mensen gunnen opdrachten eerder aan vrije vogels die niet alleen talentvol zijn, maar ook redelijke tarieven hanteren.

​

7. Verzamel testimonials voor je LinkedIn

Vraag je klanten en concullega's om testimonials over samenwerkingen achter te laten op LinkedIn. Zo vergroot je je geloofwaardigheid en zichtbaarheid.

​

 

In het kort: vertrouwen, authenticiteit en een gezonde samenwerking zijn essentieel om als zzp'er die felbegeerde klik te maken. Blijf jezelf, communiceer duidelijk en wees niet bang om je onderscheidende eigenschappen te laten zien. Voordat je het weet, stromen de nieuwe opdrachten binnen.

Ga naar hoofdstuk 11:
"Je agenda"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page