top of page

Quotes over netwerken.

Freelancers en hun opdrachtgevers over de noodzaak van netwerken.

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

“Freelancers bezorgen elkaar ook vaak werk, omdat ze gevraagd worden iemand aan te raden. Dus het is ook erg belangrijk om met leuke en goede mensen gelinkt te blijven.” Freelance interaction designer.

​

“Het is dé manier om te overleven als zelfstandige. Door je krachten te bundelen. En door niet bang te zijn voor je collega’s. Want je gaat niet elkaars brood afnemen. Dus je kan maar beter elkaar opzoeken en elkaar helpen, want uiteindelijk kom je daar veel verder mee.” Michael Kattenbeld, head of design & front-end RTL Nederland.

​

“De belangrijkste netwerkweek van het jaar speelt zich af rond poolparties en strandfeesten: in de week van de Cannes Lions, het internationale reclame-prijzenfestival. Als je naar de Cannes Lions gaat, kun je in één week tijd meer Nederlandse creatief directeuren en andere bureaumensen spreken dan in de rest van het jaar bij elkaar. En dat onder subtropische omstandigheden. En het mooie is: poolparties nivelleren de gezagsverhoudingen een beetje. Je staat ineens naast de creatief directeur van een topreclamebureau, die ook gewoon in zijn zwembroek een witte wijn staat te drinken. Ook kun je in Cannes veel bureaumensen uit andere landen ontmoeten. Op zijn minst levert dat een aantal LinkedIn-connecties op die je op de hoogte kunt houden van je werk.” Carlo Groot, freelance copywriter.
 

“Ik werk voor omroepen. Ik werk voor producenten. Ik werk voor merken. Ik organiseer evenementen. Ik doe digitaal reclame werk. Ik doe soms zelfs traditioneel reclamewerk. Er zijn sommige teammaatjes waarmee ik veel samen kan doen. Maar er is eigenlijk niet een iemand waarmee ik alle dingen doe. Want al die jongens hebben allemaal een andere fascinatie.” Freelance copywriter. 

​

“Een andere manier om je netwerk te vergroten, is door met verschillende mensen te werken. Toen ik net begon met freelancen, werkte ik meestal met dezelfde freelance art director. Want we waren goed op elkaar ingespeeld en dat werkte nou eenmaal goed. Maar ik zag andere freelance creatieven steeds weer met andere freelance teammaatjes werken. En ik dacht, waarom zou je dat doen? Er zijn toch maar een of twee mensen waar je het liefst mee werkt? Maar toen kwam ik erachter dat het werken met verschillende mensen je netwerk enorm vergroot. Ook hier speelt een bepaalde gunfactor: als je iemand bij een klus betrekt, is die persoon eerder geneigd je een keer ‘terug’ te vragen. En dat is weer een manier om bij andere bureaus of klanten binnen te komen. Daarnaast werkt het enorm inspirerend om met verschillende mensen te werken. Je hoort hele andere benaderingen van vergelijkbare opdrachten. En je krijgt ook andere feedback op je eigen inbreng. Het houdt je een andere spiegel voor.” Carlo Groot, freelance copywriter.
 

 

“Ik vind het leuk om te zien dat veel creatieven erachter komen dat hun creativiteit verder reikt dan alleen maar hun vak. En je moet ook wel. Want we komen er ook allemaal achter dat we niet oud gaan worden in dit vak. En niet zozeer omdat het vak klaar is met jou, maar eerder omdat jij klaar bent met het vak. Als freelancer wordt je geacht altijd vrolijk als een pup op te springen. Je moet altijd je enthousiasme voor het vak meenemen. Dat is bijna de belangrijkste reden waarom je een klus krijgt. En als je voor de duizendste keer opnieuw moet opspringen, dan is dat voor sommige mensen geen probleem. Die hebben een natuurlijke positieve vibe en houden echt van het vak op zich. Maar er zijn er ook een heleboel waarbij de Nederlandse mentaliteit overheerst. En vroeg of laat slaat dan de verzuring toe. Die laten dan op een gegeven moment het achterste van hun tong zien bij klanten. En dan is het heel snel gedaan met je. Door te ondernemen en mede-creatieven in te schakelen - en door dingen te doen die in het verlengde liggen van je creativiteit – zorg je ervoor dat je jezelf blijft verrijken. In het begin leveren dat soort dingen niets op. Dus je moet een soort van volharding hebben en vooral plezier. En als het dan ook succesvol wordt is het helemaal feest.” Marc Kolder, freelance visualiser.

"Je moet veel meer ondernemer zijn als freelancer. Zeker nu. Als je als freelancer nu niet zelf gaat ondernemen, dan gaan ze je echt niet meer bellen." Robert van der Lans, creatief directeur The Oddshop. 

​

“Everybody likes to get on the bandwagon. Ga niet lopen zeuren. Het omgekeerde vind ik ook vervelend. Freelancers die pretenderen het zo druk te hebben dat ze bijna tegen een burn-out aan zitten. Maar ondertussen weet ik donders goed dat ze geen fuck te doen hebben.” Vincent Mispelblom Beyer, headhunter Flexfirm.

​

“Als je freelancer bent, dan ben je ondernemer. En als je ondernemer bent, dan moet je je nek durven uitsteken. Dan moet je investeren in mogelijke potentie. Dat hoort er gewoon bij. You can only make money by spending money. Helaas zijn veel freelancers onderaan de streep toch vaak erg lui. Ze zijn zo gepamperd in het verleden. En nu liggen ze alleen maar naar de telefoon te staren.” Marc Kolder, freelance visualiser.
 

Vakgenoten over ondernemende freelancers 

"We delen de goede freelancers zeker. Maar we delen ook de namen van de mensen die slecht zijn." Patrick de Zeeuw, owner Alfred.
 

​​“Ik ga naar feestjes, prijzenfestivals, borrels of naar bureaus die een opening hebben. En daarmee laat ik zien dat ik betrokken ben bij hun initiatief. En dan merk ik dat daar heel veel uitkomt. Het is niet zozeer netwerken. Want je staat toch alleen maar twee seconden te schreeuwen in een ruimte en dan zie je weer iemand anders. Maar toch, je aanwezigheid blijft bij heel veel personen hangen. Ze zien dat je onderdeel bent van het spel.” Marc Kolder, freelance visualiser.
 

Vakgenoten over het delen van namen

“Ik denk dat het goed is om namen door te geven. Ik denk dat je jezelf daar een heel groot plezier mee doet. In plaats van heel erg star te zijn. De relatie met je klant kan er alleen maar beter van worden.” Hesling Reidinga, ‎creative partner Khanna \ Reidinga.
 
“Ik denk dat we meer van elkaar krijgen toegeschoven krijgen dan dat we bij elkaar wegkapen.”
Freelance copywriter.

​

“Je kunt ook een oplossing bieden zonder zelf die oplossing te zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Dus je kunt klanten een oplossing geven zonder dat jij zelf het werk doet.” Freelance designer. 

"Ik merk helaas niet dat freelancers andere freelancers aanbevelen." Patrick de Zeeuw, owner Alfred.
 

"Onze freelancers helpen ons gelukkig verder als ze zelf niet kunnen. En dat is volgens mij ook het nieuwe freelancenetwerk. Je helpt elkaar over en weer." Robert van der Lans, creatief directeur The Oddshop.

​

"Het is helaas niet mijn ervaring dat freelancers andere freelancers aandragen als ze zelf niet kunnen." Rogier Heijning, creatief directeur Lemon Scented Tea.

​

"Ik snap heel goed dat je als je zelf niet kan, en je draagt iemand anders voor, dat je dan bang bent, dat je dan zelf geen klussen meer krijgt. Dat is een risicootje." Ester Groot, operations manager Jump! Communications.
 

Ga terug naar hoofdstuk 9:
"Het belang van netwerken"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page