top of page

Een pleidooi voor het inhuren van een creatieve freelancer

Foto van schrijver: Pascal BoogaertPascal Boogaert

Bijgewerkt op: 30 dec 2024


Illustratie van een freelancer aan het werk bij een bureau

Beste opdrachtgever,


Kijk even goed naar uw werkvloer. Kijk naar de vaste krachten die direct onder het managementniveau zit.Ā En dan in het bijzonder naar de creatieven. Vergelijk dit dan vervolgens met het inhuren van freelancers.Ā U zult zien - op het gebied van efficiĆ«ntie, motivatie, flexibiliteit, inspiratie, specialisatie en uiteindelijk ook prijs - is een freelancer inhuren altijd slimmer.


Freelance creatieven zijn efficiƫnter


Illustratie van een creatieve designer die werkt op de studio van een reclamebureau. De designer is een echte hipster, met tattoos en een beanie.

Met freelancers kunt u als opdrachtgever altijd het juiste talent op de juiste klus zetten. U zit dus niet meer vast aan uw vaste krachten. Voorbeeldje: die hippe hipster met z'n vette skatedesign is natuurlijk de koning van uw studio. Maar kan ie ook uit de voeten als opeens een wat vrouwelijker merk zich aanmeldt?


"Vroeger zat je vast aan een vaste copywriter. En dan wist ik al dat ik met die klus niet bij die persoon terecht kon. We kunnen voor elke klus een ander talent nodig hebben. Bij elke klant past een andere freelancer. Zo werken we met een hele goeie designer. Waarbij zijn output 9 van de 10 keer spot on is. Maar soms zijn er andere opdrachtgevers waar hij niet zo goed bij past. En dan kiezen we voor een andere freelancer. Dat maakt ons werk veel leuker. We zitten nergens aan vast." Mehrnoesh Forouzandeh, Client Director Anyone?Ā 


Een freelancer inhuren betekent dat u altijd een blije vogel voor elke klus heeft. U zet een skatefreelancer op skatedesign, een gevoelige freelancer op het vrouwenmerk en een jaarverslagnerd op uw financiĆ«le klant.Ā 


Bovendien kunt u als opdrachtgever ook beter uw uren managen. Zodra de freelancer klaar is met z'n werk, gaat ie naar huis. Het uurtarief is misschien wat hoger, maar u betaalt alleen voor de gewerkte uren. Als uw vaste krachten geen werk op hun bord hebben, moet u ze nog steeds doorbetalen.


Freelancers zijn ook veel efficiƫnter om tijdelijke drukte op te vangen. Natuurlijk kunt u met dwingende en duidelijke communicatie aan uw vaste personeel vragen om avonden en weekenden door te werken. En als u de contracten goed hebt opgesteld, hoeft u er niet eens extra voor te betalen. Maar al dat overwerk eist op den duur wel z'n tol. Uw eigen mensen raken uitgeput en steeds minder gemotiveerd.


Kortom, met het inhuren van freelancers voorkomt u stress, burn outs en wegrennende personeelsleden. Met het inhuren van freelancers beschermt u uw vaste mensen en spaart u hun krachten.


Freelance creatieven zijn gemotiveerder


Illustratie van een studio van een reclamebureau waar meerdere creatieven werken. Het is ochtend en iedereen zit nog een beetje slaperig achter z'n computer met een kop koffie. EĆ©n creatief is echter al helemaal up and running. Met een glimlach is hij al hard en gemotiveerd aan het werk.

Een ander voordeel is de motivatie. Freelancers zijn zo goed als hun laatste werk. En bij elke klus hebben ze maar Ć©Ć©n doel voor ogen: dit project moet het nieuwe pronkstuk worden van mijn portfolio. Een freelancer werkt en presteert daardoor vaak beter dan een werknemer in vaste dienst.


Uitmuntend werk afleveren is voor de freelancer puur zelfbehoud. Voor uw vaste werknemer niet. Vast personeel kan wel een keer een steekje laten vallen. Ze weten dat een paar foutjes hun comfortabele vaste contract niet in gevaar brengt. De freelancer kan niet blunderen. De freelancer moet elke keer opnieuw leveren. En is dus veel gemotiveerder dan een vast personeelslid.Ā 



Illustratie van een freelancer die nog 's avonds laat aan het werk is

Freelance creatieven zijn flexibeler


Er is altijd wel een freelancer te vinden die 's avonds of in het weekend voor u wil werken. Bij vast personeel moet u dat nog maar afwachten. Bij grote werkdruk heeft u in no-time een leger freelancers opgetrommeld. Het werven van vast personeel duurt maanden, zo niet jaren. En dan is de hausse misschien alweer voorbij.Ā 


Met freelancers hoeft u niet bang meer te zijn voor planningen en deadlines. Omdat u niet meer hoeft te wachten tot die vastekrachtdesigner eindelijk tijd heeft. U zet er gewoon een freelancer op. En kan uw vaste tekstschrijver de deadline niet halen? Zet er dan een aantal freelancers op die samen het werk verdelen.


Freelance creatieven zijn meer geĆÆnspireerd


Illustratie van een creatieve freelancer

ā€œHet mooiste van freelancen is voor mij de verbreding van mijn wereld.Ā Bijna elke dag kom je binnen bij andere bureaus en ontmoet je nieuwe mensen; ieder met hun eigen overtuigingen. Als freelancer ben je een soort antropoloog van de bureauwereld.ā€ Freelance Art Director


Uw vaste talenten laten zich inspireren door hun directe collega's, de tv en alles wat ze vinden op internet. En ja, natuurlijk stuurt u ze een paar keer per jaar naar boeiende seminars, conferenties en festivals.


Freelancers ontmoetten elke dag andere inspirerende vakgenoten. Ze komen binnen bij verschillende bedrijven en overal ontmoeten ze nieuwe creatieve geesten, leren ze nieuwe technieken en doen ze verrassende inzichten op. En al die opgestapelde inspiratie nemen ze mee naar u; hun volgende opdrachtgever. Elke dag is voor freelancers een TEDTalk. En elke freelancer die u inhuurt, heeft in een week meer inspiratie opgedaan dan een vaste werknemer in een jaar.


"We learn from freelancers to become a better agency." Craig Stuart, Executive Creative Director Nomads


Hoe flexibeler arbeidskrachten zijn, hoe harder de creatieve industrie groeit. Een mooi voorbeeld hiervan is de gigantische groei van Silicon Valley. AnnaLee Saxenian schreef in 1994 in haar beroemde boek over Silicon Valley dat ā€˜jobhoppen' Silicon Valley in staat heeft gesteld om zich te ontwikkelen tot 's werelds krachtigste high-tech omgeving. Het jobhoppen zorgde er namelijk voor dat informatie sneller kon worden gedeeld.Ā 


Flexibel werken is niet alleen goed voor de creatieve industrie, maar ook voor de professionele groei van de zelfstandige. Het Britse weekblad The Economist omschrijft het belang van regelmatig wisselen van werkgever als volgt: ā€˜The labor market rewards individual capital, being adaptable, knowing your industry, keeping your skills fresh and having an network of peers. The best way to build this is by changing jobs more frequently; a good job now must enhance your personal skill set which you can take somewhere else'


Een freelancer is vaak ook een specialist

Illustratie van een SEO specialist

Elk bureau - en ook elke opdrachtgever met een in-house agency - kan een full service bureau zijn. Mits u werkt met een flexibele schil. Elke freelancer heeft namelijk wel een specifieke vaardigheid. U hoeft zich dan niet meer te verontschuldigen bij uw opdrachtgevers dat u niet thuis bent in bijvoorbeeld mobile advertising of social media. U huurt deze specialisten gewoon in! Als bureau bewaakt u de grote lijnen, maar ondertussen kunt u vertrouwen op professionele specialisten.


"We hebben steeds een andere doelstelling. En met freelancers passen we daar steeds ons team op aan. Welke mensen heb ik nodig om wat te doen? Bij een vaste creatief is het toch vaak dat ie goed is voor het een maar niet voor het ander. Vooral art directors en designers hebben een bepaalde signatuur. En daar wil ik niet aan vastzitten." Arjan Ribbe, Managing Director Hunt


Een flexibele schil is goedkoper


Illustratie van een studio van een reclamebureau waar twee creatieven werken. De ene creatief legt de andere uit hoe hij iets moet doen.

Nog even terug naar die hippe nieuwe collega op uw studio. Hij heeft een comfortabel vast contract van u gekregen. Dus u moet nu eenmaal met 'm werken. Maar na drie dagen ploeteren ontdekt u dat hij niet uit de voeten kan met dat speelgoedmerk. Probleem. Stress. Paniek. U moet nu alsnog een externe designer inhuren.


Huur dus voortaan meteen een freelancer in. Zet meteen het juiste talent op de juiste klus. Dat had u een hoop centen bespaard.


En dat is nog maar Ć©Ć©n voorbeeld. Er zijn nog veel meer situaties te bedenken waarbij freelancers voordeliger zijn dan vaste werknemers:


- Bij een magere workload hoeft u de freelancer niet door te betalen en uw vaste werknemer wel.Ā 


- Een arbeidsconflict oplossen is geen centje pijn met een freelancer. Bij vast personeel heeft u al snel afkoopregelingen en advocaten. Vooral bij een ontslagronde tijdens een recessie kan dit de doodsteek zijn voor uw bedrijf.


- Zieke of arbeidsongeschikte freelancers hoeft u niet te betalen. Een vast personeelslid met stress wel.


Nog een paar extra plusjes: een contract opstellen is niet nodig en u hoeft ook geen sociale premies te betalen.


Voordelen freelancer inhuren op een rij:


U ziet het; het inhuren van freelancers biedt vele plusjes. De zelfstandige kracht wint het op efficiƫntie, motivatie, flexibiliteit, inspiratie, specialisatie en op prijs. Kortom, tijd om te gaan samenwerken met creatieve freelancers.


Met vriendelijke groet,Ā 

Uw freelancer.


ā€œWaarom freelancen niet Ć”lle creatieven? We zitten in een creatieve sector, waarin meer en meer op projectbasis wordt gewerkt, waarbij elk project weer om andere specialiteiten vraagt. Zie het als de filmindustrie: daarin wordt per film de juiste samenstelling acteurs, cameramensen en andere specialisten bij elkaar gezocht. Het zou wat zijn: wil je als investeerder een fantastische film maken, kun je alleen kiezen uit een vast groepje acteurs die in loondienst zijn bij die filmmaatschappij. Een bureau heeft wat mij betreft wel kopstukken nodig op de key-posities, die het merk van de adverteerder (en de lijn van het bureau) bewaken en een vertrouwd gezicht zijn in de dagelijkse business. Maar de echte waarde zit 'm vervolgens in het netwerk van freelancende specialisten dat het bureau heeft en steeds weer in de optimale teamopstelling weet in te schakelen. Afhankelijk van de aard van de opdracht, budget en productietijd.Ā Voor de freelancer betekent dat op zijn of haar beurt: nooit (kunnen) vervallen in routine, altijd scherp (moeten) zijn, zuivere energie (zonder moe te worden van interne politiek) en heel gericht kunnen werken aan opdrachten die precies bij jou passen. Hoe mooi wil je het hebben?ā€ Bjƶrn Diemer, Freelance Creative Director

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page