top of page

Hoe herken je een goede freelance copywriter: 7 belangrijke eigenschappen

Foto van schrijver: Pascal BoogaertPascal Boogaert

Bijgewerkt op: 30 dec 2024

Op zoek naar die ene freelance copywriter die van je boodschap een hit maakt? Of je nu de kapitein van een kleine onderneming bent of aan het roer staat van een groot bedrijf, goede copywriting kan je merk naar hogere sferen tillen en je publiek boeien met prachtige woorden.


Maar de grote vraag is: hoe kies je nou de perfecte kandidaat voor je opdracht?


De eigenschappen van een goede freelance copywriter


1 Meesterlijke schrijfkunst


Illustratie van een goede freelance copywriter dus met een hedendaagse laptop en bureau. Maar hij is gekleed als Shakespeare.

In het vak van de tekstschrijver is geen ruimte voor middelmatigheid. Professionele tikkende freelancers kunnen niet alleen teksten schrijven voor landingspagina's zonder fouten, maar weten als geen ander complexe ideeƫn te vertalen naar spannende Ʃn begrijpelijke verhalen voor de lezer. Schrijven in heldere taal is dan ook essentieel. Om ervoor te zorgen dat de boodschap duidelijk overkomt.


Hoe ontdek je deze tovenaar?

Hoe ontdek je deze tovenaar?

Vraag om voorbeelden van andere opdrachtgevers: kijk wat er al uit hun typemachine is gerold. Vraag zowel naar korte als langere teksten; de zogenaamde long copy.


Let op de puntjes op de i bij het schrijven: typfouten, slechte spelling of een slordig stukje hier en daar? Zet de alarmsignalen maar vast aan voor jouw klus.


Bovendien moet een interim topschrijver zichzelf als een kameleon kunnen aanpassen aan al zijn potentiƫle klanten. Hij moet zowel zakelijke blogs schrijven met de juiste woorden als bontgekleurde advertenties kunnen opleveren voor de meest uiteenlopende bedrijven.


2 De magie van SEO: meer dan alleen commerciƫle teksten schrijven

2

Illustratie van een copywriter die helemaal thuis is in de wereld van SEO.

Een top freelance copywriter is ook bekend met SEO. De schrijver doet zelf grondig onderzoek naar de juiste zoekwoorden voor zijn opdrachtgevers. En dat is cruciaal voor het schrijven van een goede tekst die lekker scoort op zichtbaarheid in search engines. Het gaat namelijk niet alleen om mooie woorden, leuke zinnetjes en strakke teksten. Nee, het draait ook om zoekwoorden, metatags en slimme linkjes ā€“ zonder dat je lezers in slaap vallen, natuurlijk.


Hoe ontdek je een SEO-pro?


Vraag de schrijvende freelancers naar hun toolbox: een goede schrijver is bekend met speeltjes zoals Google Search Console, Ahrefs of SurferSEO. Een beetje technische kennis kan geen kwaad bij een SEO opdracht!


Speur hun werk door: check of ze voor andere opdrachtgevers niet alleen zoekwoorden rammen, maar ook een vloeiende tekst kunnen schrijven.


SEO is essentieel als je online wilt schitteren. Een freelance copywriter die hier kaas van heeft gegeten, weet precies de juiste term en de juiste woorden op de juiste plek te zetten en zorgt ervoor dat de zichtbaarheid van jouw website stijgt.


3 Aanpassingsvermogen aan verschillende schrijfstijlen


Illustratie van een kameleon die net zo groot is al een mens. De kameleon zit op een bureaustoel en is aan het tikken op het toetsenbord van een moderne computer.

Een professional past zich moeiteloos aan jouw merk aan. Verschillende bedrijven, schrijfstijlen en doelgroepen moeten geen enkel probleem zijn voor een goede schrijver. Formele zakelijke tekst voor een e-mail? Geen probleem. Speelse social media-post? Piece of cake. Enthousiaste persberichten? Eitje! Je freelance copywriter moet altijd de juiste snaar raken. De persoonlijkheid van een verzekeraar moet totaal anders klinken dan de tone of voice van een koekjesmerk.



Hoe herken je dit?


Neem een kijkje in het werk van de schrijver. Zie je verschillende stijlen, woorden en industrieƫn? Precies wat je zoekt.


Aanpassingsvermogen is the name of the game. Of je nu wilt informeren, overtuigen of amuseren, een goede schrijver doet het allemaal.


4 Sterke research-vaardigheden


Illustratie van een moderne copywriter, dus met een hedendaagse laptop en bureau. Maar hij is gekleed als een Engelse prive-detective uit de 19e eeuw

Ook voor content marketing kun je niet zonder een professionele schrijver. Een ster van een schrijver duikt razendsnel in elke opdracht en in elk onderwerp en vist de meest accurate info naar boven. Bijvoorbeeld met desk research en interviews. Zodat hij of zij overtuigende content en geloofwaardige en informatieve teksten oplevert.


Hoe herken je dit talent?


Vraag naar het proces van de schrijver: vraag welke magische bronnen ze aanboren. Hoe hebben ze de input verzameld bij hun vorige project in content marketing? Met interviews?


Let op onderbouwing: zijn hun teksten stevig onderbouwd?


Een copywriter met superieure research-skills tovert niet alleen klare taal uit complexe materie, maar zorgt ook voor frisse invalshoeken die jouw teksten een briljante twist geven.


5 Het talent om deadlines te verslinden met een vlotte pen


Illustratie an een moderne copywriter, dus met een hedendaagse laptop en bureau. Maar hij is gekleed als een hardloper. Dus met sportkleding aan en moderne renschoenen

Schrijvers die deadlines halen, tonen professionaliteit en betrouwbaarheid. Je hebt niets aan een copywriter die kan schrijven als Shakespeare, maar z'n werk niet op tijd inlevert. Dan wordt jouw planning een puinhoop.


Hoe spot je deze held van de klok?


Vraag naar ervaringen: hoe gaat de schrijver om met strakke deadlines?


Begin klein: geef ze een mini-missie om die deadline-superkracht te testen.


Een copywriter die deadlines weet te halen, straalt professionaliteit en discipline uit. Dit betekent dat je iemand hebt gevonden die efficiƫnt werkt en moeiteloos tijdsdruk aankan.


6 Communicatie waar je U tegen zegt

Illustratie van een copywriter die uitstekend samenwerkt met zijn klant

Communicatie laat elke samenwerking heerlijk smaken. Een goede tekstschrijver blinkt uit in helder en effectief onderling communiceren. Bijvoorbeeld over de diensten die hij of zij kan leveren en over het uurtarief. Hij of zij weet precies welke vragen te stellen om jouw dromen te doorgronden. De copywriter houdt je scherp, zorgt voor een frisse blik en staat open voor een portie feedback.


Hoe vis je deze communicatiester uit de vijver?


Eerste indruk: let op hun reactie op je eerste e-mail of telefoontje. Zijn ze professioneel Ć©n duidelijk?


Check hun proces: vraag hoe ze omgaan met feedback en revisies. Zijn ze flexibel als ze iets moeten herschrijven?


Beoordeling van voorstellen: heldere en geordende voorstellen zijn een teken van georganiseerde genialiteit.


Door goed te communiceren voorkom je misverstanden en voel je de soepele samenwerking al aankomen.


7 Creativiteit en originaliteit op zā€™n best


Illustratie van een moderne copywriter, dus met een hedendaagse laptop en bureau. Maar ze is gekleed als een kunstenares. Dus met gek gekleurd haar en creatieve kleding

Copywriting is niet zomaar bla-bla op papier kladden. Een goede schrijver stopt creativiteit en originaliteit in z'n werk. Het gaat om flitsende en originele manieren vinden om jouw boodschap te laten knallen. Een creatieve copywriter weet jou op te laten vallen als een discobal op een bruiloft! Hij kan leuke advertenties bedenken, maar hij kan ook persberichten en vacatureteksten naar een hoger niveau tillen.


Hoe spot je zo'n creatieve crack?


Vraag om creatieve voorbeelden: check hun campagnes of teksten ā€“ zie je dat unieke sausje en de originele twist?


Graaf naar hun inspiratiebronnen: dit geeft je een blik in hun creatieve brein.


Creativiteit gaat hand in hand met flexibiliteit en out-of-the-box denken. DƩ ingrediƫnten voor een knallend verhaal dat jouw merk uniek maakt.


De magie van een goede freelance copywriter

De magie van een goede freelance copywriter

Een top freelance copywriter is geen kostenpost, maar een investering die dubbel en dwars wordt terugverdiend. Ja, een goede tekst vereist vaak een hogere investering, maar levert aanzienlijke rendementen op. Een goede copywriter zorgt ervoor dat jouw boodschap niet alleen gehoord wordt, maar ook blijft hangen. Ze boosten de vindbaarheid in zoekmachines, verhogen de betrokkenheid van je doelgroep Ć©n zorgen voor meer omzet. En ze nemen jou een hoop schrijfwerk uit handen!

3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page