Interview met freelancefirm
Lees het interview met Roberto Decock, Consultant Freelancefirm. Een collectief voor freelancers.
Wat doen jullie precies voor freelancers?
​
Een van onze freelancers zei dat heel mooi: ik kan me bezighouden met de dingen die ik leuk vind en waar ik goed in ben en de rest dat nemen jullie allemaal uit handen.
​
We bemiddelen opdrachten op het gebied van online media. En binnen online doen we dan echt alles. Van copywriting tot interaction design. We krijgen opdrachten binnen – of we proberen die zelf binnen te halen. Zowel van bureaukant als van bedrijven en overheden. En dan gaan we in ons netwerk kijken welke freelancer daarbij past en beschikbaar is.
​
We hebben het meeste werk momenteel bij de bureaus. Je ziet het wel wat verschuiven, maar de verdeling is op dit moment zo’n 60% bureaus en 40% overig.
Wat is jullie fee?
​
Onze fee ligt ergens tussen de 10% en de 20% van het factuurbedrag. Dat is afhankelijk van de duur en de complexiteit van de opdracht. Het is een spel waarbij we aan twee kanten onderhandelen.
Opdrachtgevers hebben meestal een bepaald uurtarief in gedachten voor een freelancer. En als ik dan rekening houd met wat ik zelf nog wil verdienen, weet ik ook wat ik de freelancer kan bieden. Soms is het tarief open. Als ik dan drie freelancers voorstel aan een opdrachtgever kan het tarief voor alle drie totaal anders zijn. Omdat het er dus ook vanaf hangt wat de freelancer aan ons vraagt.
Helpen jullie freelancers met factureren?
De freelancer kan in een online systeem zijn uren registreren. Op basis van de uren in dit systeem maken wij een factuur voor de opdrachtgever. De uren in dat systeem moeten wel overeenkomen met de uren die op zijn of haar factuur staan. De freelancer moet het dus wel goed bijhouden. Sommige freelancers hebben ook wel een stok achter de deur nodig om dat goed te doen. Eentje kwam pas na een jaar aan met een factuur. Ik kan natuurlijk niet tegen mijn klant zeggen dat ie na een jaar opeens nog een factuur van me krijgt.
​
We geven onze freelancers een soort handleiding met richtlijnen hoe ze de factuur moeten opmaken naar ons toe. In sommige gevallen is dat wel handig. Ik verbaas me altijd hoe slordig sommige freelancers met hun factuur zijn. Wij geven met die richtlijnen precies aan wat er allemaal in moet komen te staan.
Geven jullie adviezen aan freelancers?
​
We hebben op onze website handige tips staan voor freelancers. Daarnaast wijzen we ze persoonlijk op zaken waar ze aan moeten denken. Als iemand net is gaan freelancen, dan vragen we wat ze al aan activiteiten hebben ondernomen. Ken je zelf veel freelancers? Heb je er al mee gesproken, zodat je weet wat het wereldje inhoudt? Zeker als iemand net uit een loondienst-verband komt, is dit belangrijk. Bijvoorbeeld ook over hoe je acquisitie doet. We winnen ook referenties in bij de oude werkgevers. En we doen altijd een persoonlijke in-take. We willen de freelancer altijd gesproken hebben voordat ie aan een klus gaat beginnen. Het blijft mensenwerk. En je bent altijd meer dan je cv.
​
Verder letten we erop of de portfolio in orde is. Ik klikte een keer een website van een developer open en toen stond er 404; page not found. Dat is natuurlijk killing als je webdeveloper bent. De kinderen van de schoenmaker lopen op blote voeten. Je portfolio is wel je visitekaartje. Dat moet je goed in orde hebben. En daar moet je veel aandacht aan besteden.
Doen jullie acquisitie voor freelancers?
​
Freelancers die bij ons zitten, laten ons ver van tevoren weten wanneer ze weer beschikbaar zijn. En ze sturen meteen een update van hun cv mee. Ik ben dan al bezig met een nieuwe klus voor hen te zoeken, terwijl zij hun klus nog aan het afronden zijn. Wij nemen op die manier dus een stuk acquisitie voor ze uit handen. Dat is - denk ik -handiger dan dat je pas na afloop van je klus aangeeft dat je weer beschikbaar bent.
​
We hebben zo’n 2500 freelancers. Een aantal daarvan werkt al jarenlang voor ons. Met anderen hebben we wel contact, maar die hebben bijvoorbeeld nog nooit een klus via ons gedaan. En ik ben ook steeds proactief op zoek naar freelancers. Ik kijk waar de vraag is - bijvoorbeeld naar front-end developers - en als ik zie dat er te weinig uit onze database beschikbaar zijn, dan ga ik zelf weer nieuwe talenten zoeken. Zodat, als de klant belt, ik snel een goed iemand kan leveren. Dus ik probeer altijd de vraag voor te zijn. Via LinkedIn of andere kanalen probeer ik dan freelancers te zoeken.
Wat ik merk is dat de vraag steeds specifieker wordt. Zo kun je niet meer iedere front-end developer op iedere front-end klus zetten.
Met welke frameworks kan iemand werken? Kan hij of zij in scrum werken? Is het voor e-commerce? Is het voor een applicatie? Dat luistert tegenwoordig heel erg nauw. Ik moet dus ook wel een groot netwerk en een grote database hebben om aan de vraag te kunnen voldoen.
Is jullie freelancedatabase openbaar?
​
Freelancers staan niet bij ons op een site. Onze kracht is ons netwerk, onze database.
​
We noteren alle relevante informatie over de freelancer heel nauwkeurig in onze digitale database. Met de skills van de freelancer en z’n specialisme. Zodat we een goede match kunnen maken met de opdrachtgever. Daar steken we heel veel tijd en energie in omdat allemaal bij te houden. Als een freelancer mij zijn beschikbaarheid mailt, dan zet ik dat meteen in een veld. In dat systeem zie ik ook meteen het uurtarief en of de freelancer bereid is om op locatie te werken.
Via onze recruitment software kan ik voor opdrachtgevers dan heel snel een shortlist van freelancers maken. En dan kan ik ook meteen bekijken wanneer iemand beschikbaar is.
Stellen jullie ook projectteams samen voor opdrachtgevers?
​
We bemoeien ons niet inhoudelijk met een klus, maar we kunnen wel alle specialisten leveren die een opdrachtgever nodig heeft voor een bepaald project. En dan zetten we er een projectmanager op om dit team goed aan te sturen.
​
Als er zo’n grote opdracht komt, dan regelen wij eerst een projectmanager. Vervolgens vraagt de projectmanager aan ons wanneer andere freelancers – zoals een strateeg, een copywriter of een interaction designer – klaarstaan voor de opdracht. We kunnen de klant in alles ondersteunen en een compleet team voor ‘m samenstellen. We zorgen dat we goede freelancers leveren, maar we nemen niet zelf opdrachten aan. We bemoeien ons dus niet met de inhoud.
Wanneer betalen jullie de freelancer?
​
Als een freelancer voor ons werkt - en hij stuurt de factuur op de juiste wijze naar ons - dan krijgt hij na 30 dagen uitbetaald. En dat is dan ongeacht wanneer wij het geld van de klant krijgen. In bijna alle gevallen financieren we het voor. Er zijn namelijk niet zoveel klanten die ons na 30 dagen al betalen. Sommige bedrijven hebben een betalingstermijn van 90 dagen. En om een eenpitter nou drie maanden te laten wachten op z’n geld… daar wordt ie niet vrolijk van. Dus daarom financieren we het bijna altijd voor.
Wat doen jullie om te netwerken?
We organiseren twee keer per jaar een borrel voor freelancers. En daar proberen we altijd een nuttig of actueel thema aan te koppelen. Zoals een AOV-workshop over een Broodfonds of een AOV. Daarnaast zijn wij vaak aanwezig op de belangrijkste congressen en bijeenkomsten in de branche.
Wat voor rol speelt Entopic bij jullie?
Freelancefirm is een samenwerking aangegaan met Entopic. Zij zijn specialist in webredactie en content marketing. Samen kijken we hoe we elkaar kunnen versterken. Via Entopic kunnen we ook ons aantal opdrachtgevers uitbreiden. Dus als er bij Entopic een klus binnenkomt die past bij de disciplines van freelancefirm dan kunnen wij die invullen.