Interview met Edge Amsterdam
Derek Ariëns, co-founder and director, Edge Amsterdam.
​Wat is Edge Amsterdam?
​
Edge Amsterdam is een jongerennetwerk. Wij werken met jong talent van wereldwijde art schools en die geven wij opdrachten vanuit merken. We hebben besloten om het netwerk klein te houden. Want dan hebben we het toptalent. In onze pool zitten zo’n 280 talenten. We noemen het ook wel elite sourcing. Wij geloven namelijk niet in crowd sourcing voor creativiteit. Een creatief concept is niet zomaar iets dat een huismoeder in haar avonduren kan photoshoppen. Die kan hooguit een logootje maken of een slogan bedenken. Maar als je echt een brand strategy hebt met complexe vragen dan heb je daar mensen voor nodig die daarvoor geschoold zijn. Zoals de jongens en meisjes die op de art schools zitten. Soms zetten we de hele pool aan het werk, maar soms is het een specifieke opdracht voor alleen product designers.
Uiteindelijk is dat ook de toekomst: die jongens en meisjes.
Uiteindelijk zijn zij het die straks bepalen hoe wij onze cola drinken en of we Heineken of Grolsch pakken. Door ze nu al te betrekken bij dergelijke projecten kunnen we ze ook helpen om steeds beter te worden.
​
Wat voor soort projecten nemen jullie aan?
​
Het blijven natuurlijk wel kleine, behapbare projecten. Heineken zal nooit bij ons komen met de vraag om een nieuwe global campagne te ontwikkelen. Als die opdracht zou komen, zou ik wel ‘ja’ zeggen, maar dan zou ik er ervaren freelancers op zetten.
Wat is de rol van freelancers bij Edge Amsterdam?
​
Wij zetten jongeren in voor frisse ideeën. Hoe denk jij als jongere dat dit merk haar klanten moet aanspreken? Wij verzamelen die ideeën en reviewen de ideeën. We huren vervolgens ervaren reclame creatieven - zoals copywriters en art directors - in voor het reviewen van de concepten. Uiteindelijk presenteren we van de 20 ideeën die we binnenkrijgen er drie of vier. Dan gaat er een verbeteringsslag overheen en uiteindelijk heb je dan een winnend idee.
​
Daarna werken wij het idee uit met freelancers; zoals vormgevers, fotografen en developers. Want ik heb geen zin om ze op de payroll te zetten terwijl ik geen opdrachten heb. Dat is een kleine pool van zo’n 15 of 25 freelancers. Zodat we van elke discipline wel iemand in ons netwerk hebben zitten. Denk aan een product designer, een copywriter, enzovoorts.
​
Vaak hebben jongeren hele vette ideeën, maar weten ze nog niet zo goed hoe je bijvoorbeeld een social media campagne moet produceren. Ze kunnen ‘m bedenken, maar ze kunnen ‘m niet maken en online zetten. Daar heb je ervaring voor nodig. Jong talent kan heel snel ideeën en inzichten bedenken, maar denken nog te weinig na over de implicaties van hun idee.
​
Dit soort trajecten van ons vragen wel meer tijd. We zullen nooit tegen een klant zeggen dat ze over drie dagen een concept hebben. Want we moeten de talenten briefen, we moeten reviewen en ze hebben soms natuurlijk ook schoolopdrachten. Dus als een klant iets nodig heeft binnen drie dagen dan bel ik direct de freelancers op. Dan ga ik niet met dat hele netwerk aan de slag, want dan heb je snelheid nodig.
Waar vinden jullie de freelancers?
​
De freelancers komen allemaal uit ons eigen netwerk. Het is toch mensenwerk. Het enige waar we een agent voor inschakelen is voor schetsers. Zoals Roughmen. Het is gewoon prettig werken met freelancers, zeker als je met vaste freelancers werkt; je kent elkaar. Een goede freelancer voelt als een personeelslid. Want hij kent jouw bedrijf, hij weet wat we willen en hij weet wat we zoeken. Ze gaan ook wel ‘ns mee naar klanten. En dan stellen we ze aan onze klant ook voor als een externe kracht. Voor de transparantie naar onze klanten toe.
​
Wanneer betalen jullie de freelancer?
​
Ik probeer een freelancer altijd zo snel mogelijk te betalen. In ieder geval binnen de afgesproken betalingstermijn. Het liefst zelfs een week na de klus. Ik weet namelijk dat het lastig is voor freelancers om 60 dagen op hun geld te wachten. Die komen ook niet om van het geld. Die moeten ook hun belasting betalen.