top of page

Gids voor het schrijven van een folder.

Wat is de vouwwijze? Uit hoeveel pagina's bestaat de folder? Wat is het verschil met een flyer? Hoe belangrijk zijn kopjes en subkopjes? Lees alle tips.

Cover van het boekje 'Verleiden met een Dialoog' met lessen voor copywriters
Folder

Folder schrijven

De meeste mensen weten het verschil niet tussen een folder, een brochure en een flyer of lealet. Het verschil is simpel: 

​

- Een brochure bestaat uit een stapel papier dat is gelijmd of geniet.

- Een folder is een gevouwen stukje papier. Vandaar de Engelse naam ‘folder’.

- Een flyer of leaflet is een los blaadje met alleen een voor- en achterkant. Als een blad 'leaf' van een boom dat als een vlieger 'flyer' danst in de wind. 

​

De briefing

Als je gebriefd wordt, vraag dan net zo lang door totdat je precies weet hoe de folder gevouwen wordt en hoe de lezer het dus ook gaat lezen. Idealiter krijg je een budget te horen zodat je zelf kunt bepalen hoe het gevouwen wordt. 

​

Door naar alle details te vragen, krijg je een helder beeld van hoe je het verhaal concreet en duidelijk kunt vertellen.

​

​Hoe wordt de folder verspreid?

Een andere vraag die je moet stellen bij de briefing is: waar komt de lezer de folder tegen? Wordt het verstuurd in een envelop met een brief erbij? Staat de folder in een bakje ergens op een balie? Elk klein detail kan cruciaal zijn. Dus zoek goed uit wie je bent, waar je bent, wanneer je er bent, in welke hoedanigheid je daar bent en tegen welke lezer je praat.

Hoe ga je om met beperkte ruimte?

 

Het schrijven van een folder met beperkte ruimte kan een uitdaging zijn, zeker als de opdrachtgever veel onderwerpen wil vertellen. Een schets kan dan helpen. 

​

Begin met een ruwe schets

Maak eerst een schets voordat je begint met een folder schrijven. Gebruik blanco papier om een visuele opzet te maken van de structuur van folder. Vouw het papier in de juiste vorm en bekijk het door de ogen van de lezer. Let daarbij op de leesvolgorde, die vaak verschilt van de paginavolgorde. Door de vouwwijze kan het bijvoorbeeld gebeuren dat een lezer eerst pagina 1, 2 en 5 ziet, en daarna pas pagina 3 en 4.

​

Verdeel de tekst daarom op basis van de verwachte leesvolgorde, niet de fysieke volgorde van de pagina's. Zo zorg je ervoor dat de lezer op het juiste moment de relevante informatie ziet.

​

Maak een gevouwen schets voor de opdrachtgever

Lever bij je tekst altijd een schets aan waarin je duidelijk maakt welke woorden en zinnen waar komen en waarom. Dit hoeft geen ingewikkeld ontwerp te zijn; een eenvoudige schematische weergave presenteren van de structuur is vaak al voldoende. Bijvoorbeeld met een gevouwen papiertje.

​

Een gevouwen schets van papier helpt je ook om je opdrachtgever te overtuigen om bepaalde onderwerpen te schrappen. Hiermee kun je dan laten zien waarom focus op de meest relevante informatie noodzakelijk is voor een krachtige folder.

Voorbeeld van een folder
Folder

Foldertekst schrijven als een marktkoopman

Als copywriter kun je veel leren van een marktkoopman. Hij staat midden in de actie, begrijpt zijn publiek en weet precies met welke woorden hoe hij moet inspelen op hun behoeften. Dit maakt hem de ideale inspiratiebron voor het schrijven van commerciële teksten. Niet alleen voor een goede folder, maar ook voor een duidelijke brochure of sterke flyer. 

​​

1 Trek de aandacht van je lezer

De marktkoopman weet dat het draait om de eerste indruk. Met een krachtige uitspraak grijpt hij de aandacht. Ook in een folder moet je meteen de lezer prikkelen. Maak dus een sterke eerste indruk. Begin met een pakkende headline die nieuwsgierigheid opwekt. Een sterke opening zorgt ervoor dat je lezer verder leest.

​​

2 Ken je waren door en door

Een marktkoopman kent alle kenmerken en alle details van zijn producten. Hij benadrukt altijd de voordelen die ertoe doen. Dus maak duidelijk wat jouw product speciaal maakt in je folder. Wat lost het op? Hoe maakt het levens beter? Communiceer eerlijk en helder je belangrijkste boodschap.

​​

3 Verplaats je in je klant

Slimme marktkooplui stemmen hun tekst af op wie er voor de kraam staat. Wees je dus bewust van de lezers van je folder. Gebruik herkenbare voorbeelden in je tekst en spreek de lezer direct aan. 

​​

4 Folder schrijven met zintuiglijke taal

Bij de marktkoopman proef, ruik of voel je bijna de producten. In een folder kun je dit nabootsen met beeldende, zintuiglijke woorden. “Onze dekens zijn gemaakt van ultrazachte wol die je omhult met warmte.” Zo breng je producten tot leven in het hoofd van de lezer.

​​

5 Maak het persoonlijk

Goede marktkooplui maken contact. “U ziet er een beetje koud uit, deze handschoenen zijn precies wat u nodig heeft.” Ook je folder moet persoonlijk voelen. Al je teksten zijn erop gericht om een persoonlijke klik te maken met de lezer, zodat je hem of haar beter kunt overtuigen van je boodschap. 

Marktkoopman achter zijn kraampje met messen
Folder

6 Tastbare voordelen vertellen

Een marktkoopman laat geen twijfel bestaan over wat de ontvanger wint. Doe dat ook in je folder. Door helder en overzichtelijk de voordelen te presenteren. Bijvoorbeeld met opsommingen: 

​

- Bespaar tot 30% op energiekosten

- Gratis installatie binnen 24 uur

- Gebruiksvriendelijke interface

​

De opmaak van je folder is trouwens ook erg belangrijk. Je bent dan wel een tekstschrijver, maar je mag je best bemoeien met hoe jouw tekst wordt vormgegeven. Maak bijvoorbeeld ook korte alinea's van je tekst, zodat er visueel een soort dialoog ontstaat.

​​

7 Creëer urgentie

“Alleen vandaag deze aanbieding!” Zet ook in je tekst een gevoel van urgentie. Bijvoorbeeld: “Bestel voor 15 januari en ontvang 20% korting.” Zo geef je je lezer dat extra zetje om nú actie te ondernemen. 

​​

8 Demonstreer het product

Een marktkoopman toont met trots: “Kijk hoe scherp dit mes is!" In een folder kun je dit doen met afbeeldingen, infographics of een checklist om de belangrijkste eigenschappen te presenteren.

​​

9 Sociaal bewijs

Een marktkoopman gebruikt de kracht van de menigte: “Kijk, deze mevrouw heeft er net drie gekocht!” Voeg bijvoorbeeld klantreviews toe in je folder. Dat maakt je boodschap nog geloofwaardiger.

​​

10 Onweerstaanbare call-to-action

Marktkooplui weten hoe ze moeten eindigen: “Probeer het zelf, je krijgt er geen spijt van!” Ook je folder moet eindigen met een duidelijke oproep tot actie: iets bestellen, een afspraak maken of een website bezoeken. 

​

Wees specifiek over wat je lezer moet doen. Een sterke call-to-action zet je potentiële klanten aan om die belangrijke volgende stap te zetten.

Marktkoopman houdt een praatje met een vrouw van middelbare leeftijd
Folder

Foldertekst schrijven door de ogen van een marktkoopman

​

Met de strategie van de marktkoopman, kun je folders en brochures schrijven die informeren, overtuigen en activeren. Met een goede mix van aandacht trekken, voordelen benadrukken en de juiste vormgeving zorg je ervoor dat je boodschap aankomt bij je lezers. 

Combineer heldere structuur, aantrekkelijke tussenkopjes en beknopte teksten. Voeg relevante informatie en beeldmateriaal toe en gebruik signaalwoorden om interesse te wekken.

 

Zo schrijf je niet alleen een goede folder, maar ook een effectieve reclame die blijft hangen bij je doelgroep.

​

​

Benieuwd hoe je goede teksten voor een brochure schrijft?

Duik dan in mijn gids voor het schrijven van een brochure >

​

​

​​

​​

​

Benieuwd hoe je goede teksten voor een flyer of een leaflet schrijft?

Duik dan in mijn gids voor het schrijven van een leaflet >

Marktkoopman houdt een praatje met een jonge vrouw

Ga naar terug hoofdstuk 5:
"Schrijven voor verschillende communicatiemiddelen"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page