top of page

Gids voor scriptwriting van een tv-commercial.

Wat is een pack shot? Hoe moet ik de titel formuleren? Dit en andere tips voor het schrijven van een tv-spotje.


 

Cover van het boekje 'Verleiden met een Dialoog' met lessen voor copywriters

TV-commercial scriptwriting

Yes! Film! Graag! Voor veel creatievelingen is dit het leukste communicatiemiddel: scriptwriting voor tv. Ik ga je trouwens niet helpen hoe je een idee voor een tv-commercial bedenkt. Dat vraagt om een ander lesprogramma. In deze gids geef ik alleen wat advies voor het uitschrijven van een tv-spot: scriptwriting. 

Still van een tv-commercial van freelance copywriter Pascal Boogaert
Radiocommercial
TV-commercial

Titel

Geef je video script een duidelijke titel voor je lezers. Maak er nou niet opeens een poëtisch hoogstandje van zoals ‘Eternal Sunshine of the Spotless Mind' of iets dergelijks. Geef je script een korte titel die de kern van je idee omschrijft. Als je dan later door je document bladert met verschillende scripts moet je op basis van die paar woorden precies weten welk idee het ook alweer was. Zoiets als ‘man valt in water' of ‘vrouw met slagroom'.

Still van een tv-commercial van freelance copywriter Pascal Boogaert
Radiocommercial
TV-commercial

Scriptwriting: schrijf wat je gaat zien

Het is video, dus probeer zo beeldend mogelijk te schrijven. We zien een vrouw... We horen een hond blaffen... De camera zoomt in op de hond... Het geblaf gaat over in gegrom. Omschrijf wat de consument gaat zien of horen en niet wat je wilt dat de consument ziet of hoort.

 

Dus niet:

Een vader staat doodmoe in zijn badkamer.

 

Maar wel:

Een man van ongeveer 35 jaar staat in een eenvoudige badkamer. Op de wastafel ligt een vrolijke kindertandenborstel. De man kijkt in de spiegel en we zien de wallen onder z’n bloeddoorlopen ogen.

 

Dus niet:

Het is zondag. Een man rijdt naar z’n werk denkend dat het maandag is.

 

Maar wel:

Een man rijdt in een zakenauto op een lege snelweg. Naast hem ligt op de passagiersstoel een zakentas. Hij drinkt koffie uit zijn thermoskan en kijkt verbaasd om zich heen naar het lege asfalt. Dan doet hij z’n autoradio aan en hoort: ‘…het nieuws van zondagochtend 8 uur.’

Veelvoorkomende termen bij scriptwriting

Voorkom details

Ga niet te veel in op details bij het scriptwriting. Bij het schrijven van een script moet je het idee noteren en later verkopen. Je hoeft er nog geen boekwerk van te maken waarbij je elk klein detail uitvoerig beschrijft. Als het idee is goedgekeurd en de productie is opgestart, dan kun je het storyboard voor je televisie-reclame verder uitschrijven en bijvoorbeeld bepalen welke kleur tegels er op de badkamervloer liggen. Beperk je nu tot het idee. Schrijf dus een script met een maximale leestijd van zestig seconden. Dat is al veel voor een twintig of dertig seconden spotje op televisie. Als het lezen van je script vier keer zo lang duurt als het spotje zelf, dan doe je echt iets verkeerd.

Veelvoorkomende termen bij scriptwriting

Voice-over:

Als er een commentaarstem bij je script komt – bijvoorbeeld bij het packshot of de titels – maak dan in een paar woorden duidelijk wat voor voice-over je in gedachten hebt.

 

Voice-over: (vaste stem van Gamma)

Voice-over: (serieuze man van ongeveer 40 jaar)

Voice-over: (enthousiaste vrouw van 25 jaar)

Still van een tv-commercial van freelance copywriter Pascal Boogaert
Radiocommercial

Lengte 

Zet bij je script hoe lang de spot duurt. Gebruik een stopwatch. Lees de teksten - zoals die van de voice over - hardop voor en zorg dat je binnen de tijd blijft die je klanten voor ogen hebben. Vraag dus tijdens de briefing waar hun behoeften liggen. Vaak is de lengte een veelvoud van 5 seconden tussen de 15 en 45 seconden. 

Still van een tv-commercial van freelance copywriter Pascal Boogaert
Radiocommercial

Ga naar terug hoofdstuk 5:
"Schrijven voor verschillende communicatiemiddelen"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page