top of page

Tips van freelancers en klanten

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting

​"Ik heb wel 'ns een freelancer meegemaakt die meldde dat ie opeens in de 'overtijd' zat. Dan is het al acht uur 's avonds. En dan heb je ondertussen al met z'n allen gegeten en zegt die freelancer die ie al 2 of 3 uur in de overtijd zit voor een hoger tarief. 'En als je het niet wilt betalen, dan ga ik nu naar huis'!" Esther Verkaaik co-owner Daybreak.

​

​"Freelancer: ruim je rotzooi op. Vooral voor onze officemanager is rommel en lege koffiekopjes altijd een hele grote ergernis." Ester Groot, operations manager Jump! Communications.

​​​​

"Ik vind dat je freelancers op de credit lijst moet zetten. Het wereldje is zo klein. Het is zo'n bullshit om niet de waarheid te zeggen. Waarom zou je iets anders zeggen dan hoe het is gegaan? Als freelancer heb je ook het recht om te publiceren wat je hebt gemaakt." Remy Kurpershoek, creatief directeur XXS.

 

“Ook expats sluiten zich bij ons aan. Omdat ze de weg hier in Nederland niet kennen. Soms zit ik de hele dag met expats koffie te drinken. Zo hebben we een heel mooi bestandje met van die internationals.” Agent.

"Ik zou graag zien dat freelancers zich aanbieden en vragen of ze een dagje proef mogen draaien. Er zijn er echt nul die dat doen. Echt nul." Remco Vroom, creative managing director TABWORLD.

​

“Een nadeel van freelancen is de onzekerheid en de onduidelijkheid over je pensioen en je arbeidsongeschiktheid. Het zijn dingen waar tegen ik wel verzekerd ben en voor spaar. Maar het blijft de vraag of dat voldoende is.” Freelance fotograaf. 

​

"De meeste van onze freelancers zijn heel erg open. Als iemand niet kan, dan heb ik een probleem. Maar ze nemen dan wel de tijd om even rond te kijken om een vervanger aan te dragen." Esther Verkaaik, co-owner Daybreak.

​

“De freelancers waar je het liefst mee werkt, daar heb je een klik mee, die ken je persoonlijk, daar ben je vrienden mee. Het is dan ook veel prettiger om ze direct te benaderen, dan via officiële agentschappen." Robert van der Lans, creatief directeur The Oddshop. 

​​"Ik heb wel 'ns een freelancer ingehuurd die zei dat ie z'n dag niet had. Ja, what the fuck, ik betaal je niet om je dag niet te hebben." Niels de Wit, creatief directeur The Oddshop. 

​

"Neem je positieve energie mee. Als freelancer kan je dat makkelijk doen. Omdat je niet in de dagelijkse spanning zit zoals de anderen. Freelancers hebben meer kracht om de sfeer in een team positief te veranderen dan ze zelf denken." Mehrnoesh Forouzandeh, client director Anyone? 

​

“Ik heb hier iemand gehad die met iedereen ruzie begon te maken. Op papier was het een hele goede developer, maar qua karakter was het totaal geen match met de mensen hier. Als er een raam openstond, begon hij ruzie te maken over het raam.” Michael Kattenbeld, head of design & front-end RTL Nederland.
 

​​"Het verschrikkelijkste dat een freelancer kan doen is geen toewijding tonen. Het komt gelukkig niet vaak voor, maar het gebeurt wel. Senior freelancers die vroeger een eigen bureau hebben gehad en dan iets opleveren dat ver beneden peil is. En dan denk ik: 'Ja, dit is niet waarvoor ik een freelancer heb ingehuurd. Dat had ik zelf ook kunnen doen.' Ik wil freelancers die de boel opschudden." Hans van Nood, Creatief Directeur XXS.

​

"Ik merk dat sommige freelancers op 'safe' spelen. Ze komen met veilige, bruikbare ideeën. Iets wat zo verkocht kan worden aan een klant bij wijze van spreken. Ze zijn af en toe geconditioneerd door andere bureaus. Ze durven de strategie niet te challengen. En wij challengen de hele dag alles: klanten, strategen, onszelf. Dus soms mag het wel met wat meer pit" Patrick de Zeeuw, owner Alfred.

 

"The worst thing is when somebody walks in and just looks down on people. I hate that. Think of others before yourself." Craig Stuart, executive creative director Nomads.

​

​

"We hebben wel ‘ns een gast gehad, die kwam binnen met enorme pupillen. Eerst geloof je het bijna niet. Maar al snel denk je: laten we het maar niet doen." Ester Groot operations manager Jump! Communications.

​

"Freelancers zijn vaak heel slecht in hun eigen administratie. Dat is echt een pain in the ass af en toe. Facturen die niet kloppen. Slordig met opdracht-bonnen. Of drie maanden te laat een factuur sturen. En als je je als bureau daar drie keer aan gaat ergeren, dan bel je de volgende keer wel iemand anders. Want dat gezeik achteraf... Het is dus best wel een belangrijk ding - ook voor freelancers die net beginnen - dat ze dat soort dingen goed op orde hebben. Want het straalt af op je andere talenten. Gewoon alles goed in je agenda zetten en elke week een factuur sturen." Ester Groot, operations manager Jump! Communications.

​

“Bij bureaus is het vaak: je bent het een of je bent het ander. Je kunt niet zowel designer als art director zijn. Zo kreeg iemand die we vertegen-woordigen geen kans bij zijn laatste bureau om art director te worden. Hij kwam niet van zijn designstoel af. Als freelancer krijg je meer kansen om te groeien. Door jezelf op een andere manier op de markt te zetten.” Edith Zandee, mede-eigenaar Mach1 en oprichter LEV Visualisers.

​
 

​​"Onlangs een traditionele art director freelance ingehuurd. Goede denker, maakt leuke krabbels en dan wil ie het op de studio uit laten werken. En dan zeg ik: 'dank je wel, daar praat je mee'. Ik ben niet alleen creatief directeur, ik ben ook art director, ik ben designer en ik ben studio. Wat heb je nou aan een freelance art director die geen Photoshop of InDesign kent? Hij kan in Keynote een beetje schetsen, maar daar houdt het dan ook bij op. Het zijn creatieven die de slag met de computer hebben gemist. Als creatief directeur hadden ze personeel en hadden ze een studio. Maar als freelancer kan ik niets met ze. Wat ik mis zijn freelancedenkers die hun idee vervolgens ook zelf kunnen vormgeven." Rogier Heijning, creatief directeur Lemon Scented Tea.

​

"Blijf je ontwikkelen als freelancer. Het is heel makkelijk om achterover te leunen. Veel freelancers denken: ik heb nu genoeg ervaring. Ik weet nu hoe alles moet. Ik ben expert op mijn gebied." Mehrnoesh Forouzandeh, client director Anyone? 

​

"I expect people to get their hands dirty. People who can only come up with ideas and only know how to use powerpoint. Seriously... don't waste my time. I've got a lot more junior people here who can illustrate, use Keynote, After Effects and the only thing you can do is stand behind them and monitor? That's classic for the old school freelancers. My bad experiences only come from old school freelancers who haven't changed". Craig Stuart, executive creative director Nomads.

​

"Er kwam een keer een freelancer binnen met een laptop uit het jaar nul. Het ding viel bijna uit elkaar en werkte ook niet. Uiteindelijk bleek dat ie helemaal niet op die laptop kon ontwerpen. Dus die hebben we al na drie uur terug naar huis gestuurd. Hij was zelfs directeur van zijn eigen bureau geweest, dus we dachten: nou, die kan wel wat. Maar dat viel dus vies tegen." Ester Groot, operations manager Jump! Communications.
 

Ga terug naar hoofdstuk 2:
"De belangrijkste tips voor freelancers"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page