Interview met Shoq Creative Studio
Lees het interview met Alexander Kosman, creative director bij Shoq: een netwerkorganisatie.
Wat is Shoq Creative Studio precies?
Shoq is een reclamebureau en productiehuis ineen. We hebben een netwerk based omgeving. Waarbij we per project andere creatieven inhuren en inzetten. Daardoor kunnen we flexibel, snel, efficiënt en kwalitatief opereren. Shoq is daardoor ook een one stop shop. Omdat we met onze freelancers snel kunnen inspelen op de wensen van de klant. Van groot tot klein project. Van tv tot online. Voor elk nieuw project stellen wij een nieuw team samen. Elk project vraagt namelijk om z’n eigen stijl. En voor elk project zoeken we dan ook freelancers die passen bij die stijl.
Hoe groot is jullie freelancenetwerk?
Shoq zelf bestaat uit drie vaste medewerkers. Ons freelancenetwerk bestaat uit zo’n 200 professionals. Ik ken ze allemaal en ik heb ze allemaal persoonlijk ontmoet. Ik maak geen gebruik van agentschappen, maar haal ze allemaal uit mijn eigen netwerk. De meeste freelancers vind ik via via. Maar ik vind er ook veel via Google of op events zoals animatiefestivals.
De harde kern van mijn netwerk bestaat uit zo’n 40 freelancers. Stuk voor stuk freelancers die mee durven ondernemen en die niet alleen nemen maar ook af en toe geven. De rest is eigenlijk een back-up.
Hoe wil je graag benaderd worden door freelancers?
Hou het subtiel. Bel me en stuur me een mailtje met wat werk. En als ik het interessant vind dan nodig ik je wel uit voor een kop koffie. Ik vind het leuk als je tijdens de feestdagen als Kerstman verkleed langskomt. Het beaamt ook wel je creativiteit. Maar ik vind het belangrijker om portfolio’s te zien. Je kan nog zo leuk zijn, als je geen goed werk hebt, dan heb ik niks aan je.
Ben je zelf freelancer geweest?
Ik heb zelf tweeënhalf jaar gewerkt als freelance producer. Ik vond het jammer dat ik pas heel laat bij het proces werd betrokken door bureaus. Dus pas op het moment dat er een film werd gemaakt. “Dit is het idee en dat moet dan passen binnen dit budget”. Maar als er in de beginfase al eerder met mij was gecommuniceerd, dan had ik het concept zodanig kunnen schrijven dat het beter binnen het budget had gepast. Ik dacht; dat kan veel beter. Ik wilde dan ook niet meer voor bureaus werken. Ook omdat de concurrentie veel te groot was. Er waren op een gegeven moment te veel producers. Daarom ben ik Shoq Creative Studio begonnen. Om merken direct te benaderen. Met mijn grote netwerk kan ik ze dezelfde kwaliteit bieden als een bureau. En ik moet toegeven dat de crisis mij enorm heeft geholpen.