Inleiding
Door wie?
​
Dit lesprogramma is gebaseerd op een boek dat ik een aantal jaren geleden heb geschreven. En dat boek is dan weer gebaseerd op ervaringen van freelancers die hun centjes verdienen in de brute wereld van marketing en communicatie. Denk daarbij aan vormgevers (die we in dat wereldje liever designers of art directors noemen) en aan tekstschrijvers (die we dan weer copywriters noemen). En vergeet ook de visualisers niet; de illustrators die een schets maken van hoe de reclame eruit kan komen te zien. En dan zijn er natuurlijk nog de studio artists; de vormgevers die een reclame-uiting zodanig in elkaar knutselen dat het meteen naar de drukker of naar de bannerfabriek kan worden gestuurd.
​
Kortom, alle soorten vrije vogels die rondfladderen in dit creatieve wereldje zijn ondervraagd voor dit boek. Van fotografen tot regisseurs. En van strategen tot projectmanagers. Zij hebben hun vrolijke (en soms minder vrolijke) anekdotes met de schrijver gedeeld. Hun ervaringen vormen de basis voor dit lesprogramma. Gelardeerd met scherpe uitspraken van tientallen opdracht-gevers die zijn geïnterviewd voor dit lesprogramma.
​
Voor wie?
​
Iedereen die zelfstandig werkzaam is in de creatieve industrie - of dit overweegt te gaan doen - kan heel wat nuttige tips vinden in dit boek. Dus niet alleen de creatieveling. Ook de freelance trafficer, back-end developer en account manager kan er zijn of haar vrije bestaan mee opleuken.
​
Interviews
​
Het lesprogramma is verrijkt met een flink aantal interviews. Want om de leefwereld van de vrije vogel goed in kaart te brengen, hebben niet alleen reclamebureaus, maar ook agenten, collectieven en netwerkorganisaties hun visie gegeven op het freelancen. Met als belangrijkste vraag; wat kunnen dergelijke tussenpersonen betekenen voor de freelancer?
​
Enquêtes
​
Om het boek nog completer te maken, zijn er twee kleine aanvullende rond-vraagjes gehouden. 30 opdrachtgevers en 50 freelancers deden mee aan een enquête om bepaalde vragen en kwesties te verhelderen. De uitslagen van deze enquêtes vind je door het hele boek terug.
Onderzoek
Tijdens het tikken van dit boek liep de schrijver tegen Wolf Meesters aan. Een student aan de Hogeschool InHolland die een grote interesse heeft in de wereld van marketing en advertising. Voor zijn opleiding deed hij onderzoek naar zelfstandige ondernemers in de creatieve industrie. Hij richtte zich daarbij voornamelijk op de manier hoe freelancers zich positioneren in de markt. Veel van zijn onderzoeksmateriaal is gebruikt in dit boekwerk.
​
Anekdotes
In dit boekje komen vrij veel anekdotes voorbij. Die zijn stuk voor stuk uit de dikke duim gezogen. Ze geven echter wel een goed beeld van de praktijk. Elke overeenkomst met bestaande personen, gebeurtenissen, plaatsen of entiteiten berust dan ook op louter toeval.