top of page

Gids voor het schrijven van een e-mail.

Wat is een snippet? Wat is het nut van emoji's? Lees alle tips en tricks voor het schrijven van een goede e-mail.

Cover van het boekje 'Verleiden met een Dialoog' met lessen voor copywriters
E-mail

E-mailmarketing copywriting

E-mailmarketing: een belangrijk digitaal communicatiemiddel. Voor grote merken, maar ook voor kleine bedrijven. Het gaat erom dat jouw e-mail zo onweerstaanbaar is, dat de ontvanger spontaan een vreugdedansje doet en in actie komt. Hier zijn mijn tips om jouw e-mailmarketing naar een hoger plan te tillen met goede copywriting.

 

Over de meest effectieve manier om een mail te schrijven lopen de meningen enorm uiteen. De een zweert bij plaatjes in een e-mailcampagne. De ander houdt het alleen bij woorden omdat anders de kans bestaat dat je mail in de spamfilter van lezers terechtkomt. De een gelooft in ultrakorte subject lines. De ander is weer overtuigd van personaliseren, en gebruikt de naam van de ontvanger in het subject ‘Hé Mathijs, is dit iets voor jou?'

​

Mijn ervaring is dat veel afhankelijk is van het merk, product of dienst. Vraag dus bij de briefing naar resultaten uit het verleden. Hoe doen de mailtjes het? Hoe reageren lezers? Zijn er in het verleden weleens tests gedaan met campagnes? Zijn er wel eens e-mails verstuurt met verschillende subject lines?

​

Veel elementen van een mail komen overeen met elementen van een DM-brief, maar er zijn wel een aantal extra kansen/valkuilen waar je op moet letten bij e-mailmarketing: 

Icoon voor e-mailmarketing
E-mail

​1. Subjectlines: kort en krachtig

De subject line is natuurlijk een essentieel onderdeel van je mail: houd ‘m kort en krachtig, zo rond de 40-50 tekens. Dit zorgt ervoor dat je mail opvalt in de inbox van de ontvanger. Gebruik sterke woorden die aanzetten tot actie of nieuwsgierigheid opwekken. Bijvoorbeeld: "Ontdek jouw geheime korting" of "Interesse in de deal van je leven?" 

​

Subject lines met mijn voornaam erin zijn voor mij een teken om het overduidelijke reclame mailtje meteen weg te klikken. ‘Pascal je bent de 1000e bezoeker!' Brrrr.

​

Een lange onderwerpregel kan natuurlijk ook weer enorm opvallen. Om inspiratie te krijgen scroll ik wel ‘ns door m'n eigen mailbox of door de spambox. Om te kijken welke teksten mijn aandacht trekken en of ik daar iets van kan leren.

Reclame e-mail in mijn spambox

​2. Snippets: de inhoudelijke voorspeller

Snippets – de kleine tekstjes onder je subjectline – zijn belangrijker dan je denkt bij e-mailmarketing. Ze maken de ontvanger nieuwsgierig en moeten perfect aansluiten bij je e-mailinhoud. Houd ze rond de 50-80 tekens. Geef een hint van de waarde die de mail biedt, zoals: “Je persoonlijke korting wacht op je... open snel!”

De snippets in mijn mailbox

3. Emojis: spice it up, but don't go crazy

Maak gebruik van emojis. Ze geven kleur aan je subjectline en maken het speels. Maar pas op: te veel emojis kunnen amateuristisch overkomen. Gebruik ze met mate en alleen als het past bij jouw merk. Denk aan een subtiele 😎 of 🎉.

Mailtjes met emoji's

​​4. Afbeeldingen: visuele krachtpatsers

Afbeeldingen kunnen je mail een flinke boost geven. Ze maken je verhaal visueel aantrekkelijk, maar houd rekening met laadtijden en het feit dat niet alle lezers ze meteen zien.

 

Voordeel: de afbeeldingen trekken de aandacht van de ontvanger en maken je verhaal krachtiger.

 

Nadeel: grote bestanden kunnen vertraging veroorzaken. Zorg voor snelle laadtijden en voeg alleen relevante beelden toe.

Mailtje met plaatjes

​5. Links: buttons vs. tekstlinks

Beide! Buttons zijn ideaal voor duidelijke call-to-actions en trekken de aandacht van de lezer. Tekstlinks kunnen helpen bij het natuurlijk inleiden van acties in je tekst. Combineer ze voor het beste resultaat: een button voor de hoofdactie en enkele tekstlinks als extra opties. Zo heb je het beste van twee werelden.

 

Maak in je mail crystal clear welke actie je verlangt van de lezer. Dus maak een duidelijke call to action met linkjes naar sites waar je de lezer naartoe wilt hebben. Denk ook aan de ‘koffie of thee?-truc' en zorg dus altijd voor twee linkjes.

E-mail met een tekstlink en een grote button

​6. Handtekening: jouw digitale stempel

Tot slot, de handtekening. Dit is je kans om een persoonlijke touch toe te voegen. Houd het professioneel maar vriendelijk. Voeg naam, functie, logo en contactgegevens toe. Een warme boodschap zoals “Tot je dienst, altijd en overal (oké, behalve na 22.00 uur)” houdt het persoonlijk en zorgt voor een glimlach. In een mail kun je nooit een handgeschreven handtekening zetten. Dat is enorm stom.

e-mail met een handgeschreven handtekening

7. PS: niet doen

Het PS uit de DM-brief heeft in een mail weinig zin. Bij een brief ziet een lezer het PS meteen, maar bij een e-mail moet je eerst scrollen om ‘m te kunnen zien. Of je moet je e-mail ultrakort houden. Zodat je in een oogopslag de hele e-mail kunt zien.

Een ps in een e-mail
E-mail

Copywriting en e-mailmarketing vanuit de strategie van de marktkoopman.

1. Trek de aandacht

Marktkoopman: Roept iets opvallends: "Mensen, mensen, hier de beste appels van de markt!"

E-mail copywriting: Gebruik een prikkelende onderwerpregel. Bijvoorbeeld: "Deze deal is sappiger dan een vers geplukte appel!"

​

2. Creëer urgentie

Marktkoopman: “Alleen vandaag: drie halen, twee betalen!”​

E-mail copywriting: “Nog maar 24 uur voor deze deal!”

​

3. Weet wie er voor je kraampje staat

Marktkoopman: Tegen een moeder: “Uw kinderen gaan dol zijn op deze snoepjes!” Tegen een student: “Dit is goedkoop én lekker!”​

E-mail copywriting: Segmenteer je doelgroepen. Maak een e-maillijst en stem je e-mailmarketing af op de verschillende behoeften van doelgroepen. Zodat je weet welke boodschappen je moet inzetten voor welke groep.

Marktkoopman overhangt een bestelling aan een klant
E-mail

4. Benoem het voordeel, niet het product

Marktkoopman: “Deze jas houdt je droog en warm!”

E-mail copywriting: Focus op het resultaat of de voordelen voor de lezer. Bijvoorbeeld: “Met onze tool bespaar je elke week 5 uur administratie.”

​

5. Maak het persoonlijk

Marktkoopman: “Waar heeft u interesse in? Iets voor uzelf of een cadeautje?”

E-mail copywriting: Gebruik personalisatie, zoals de naam van de lezer, en toon empathie. Bijvoorbeeld: “Beste Henk, ik weet hoe druk je het hebt. Daarom hebben we iets voor je.”

​

6. Demonstreer en bewijs

Marktkoopman: “Proef deze kaas, die smelt gewoon op je tong!”

E-mail copywriting: Voeg testimonials toe: “Zie hoe anderen met ons product hun leven makkelijker maken.”

Marktkoopman demonstreert zijn messen
E-mail

7. Gebruik storytelling

Marktkoopman: “Deze honing komt rechtstreeks van een kleine imker in Toscane.”

E-mail copywriting: Gebruik storytelling in je e-mailmarketing om een connectie te maken. Bijvoorbeeld: “Toen we onze eerste klant hielpen, zagen we hoe belangrijk onze dienst echt is.”

​

8. Stel vragen en ga in dialoog

Marktkoopman: “Heeft u liever een grote of een kleine bloemkool? Wat kookt u vanavond?”

E-mail copywriting: Nodig de lezer uit om te reageren of te klikken. Bijvoorbeeld: “Welk plan past het beste bij jouw behoeften?”

​

9. Wees helder en direct

Marktkoopman: “Geen poespas, gewoon verse vis voor de beste prijs!”

E-mail copywriting: Houd de boodschap eenvoudig en duidelijk. Bijvoorbeeld: “Klik hier en ontvang morgen het product.”

Marktkoopman praat vol passie over zijn producten
E-mail

10. Creëer vertrouwen

Marktkoopman: “Al 10 jaar de beste noten van de markt!”

E-mail copywriting: “Meer dan 10.000 tevreden klanten gingen je voor.”

​

11. Verlaag de drempel

Marktkoopman: “Probeer eerst een stukje, dan weet je hoe lekker het is!”

E-mail copywriting: Maak het laagdrempelig met een gratis proefaanbod of geld-terug-garantie. Bijvoorbeeld: “Interesse? Probeer het 14 dagen gratis. Niet goed? Geld terug.”

​

12. Nodig uit tot een bepaalde actie

Marktkoopman: “Hier kun je meteen afrekenen!”

E-mail copywriting: Eindig met een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld: “Klik hieronder en download je gratis e-book.”

Illustratie van een hedendaagse markt in Nederland. Een klant heeft net heel veel fruit gekocht. Een andere klant is onder de indruk en kijkt nu ook vol interesse naar het kraampje

Ga naar terug hoofdstuk 5:
"Schrijven voor verschillende communicatiemiddelen"

Ga terug naar de overzichtspagina met alle hoofdstukken.

bottom of page