Gids voor het schrijven van een copy platform.
Wat is het nut van een copy platform? Hoe kan het me helpen? Lees alle tips en adviezen.

Copy platform
Bij belangrijke projecten in communicatie wordt vaak gebruik gemaakt van een copy platform als basis. Een schriftelijke samenvatting die je nog het best kunt vergelijken met een potloodschets van wat een schilderij moet worden.
Als je bijvoorbeeld een mail pack, brochure of folder moet ontwikkelen, kun je hiermee de basis van je tekst neerzetten.
Afhankelijk van het project en de soort tekst, kun je zo'n copyplatform op drie manieren gebruiken:

​1. Een raamwerk voor je tekst
Geef voor alle gewenste elementen suggesties voor kopjes en subkopjes en geef grofweg aan hoe je alle informatie verdeelt in je tekst.

2. Een indicatie voor de tone of voice
Voordat je aan de slag gaat met een advertentie of copy voor internet kun je het copyplatform gebruiken om de klant alvast warm te maken voor een bepaalde tone of voice die je in gedachten hebt. De inhoud is dan minder belangrijk dan de schrijfstijl. Dus probeer details te vermijden en schrijf gewoon een lekkere tekst die wat jou betreft precies de juiste snaar raakt.

3. Een eerste approach voor een campagne
Hier is het copyplatform een stevige basis waarop je jouw meesterwerk bouwt. Een raamwerk met ideeën voor slogans, concepten, bodycopy en een pay-off. Door deze elementen slim in je copyplatform te verwerken, sla je al een eerste slag voor de campagne die je gaat ontwikkelen.

Let op!
Als je een copyplatform aanlevert, geef dit dan ook goed van te voren aan. Als de klant in de veronderstelling is dat hij definitieve copy leest in plaats van een ruwe schets, kan dit voor problemen zorgen. Noem je document dan ook ‘copyplatform’ en zet het groot boven je tekst.