Quotes over het leven als freelancer
Freelancers en hun opdrachtgevers aan het woord.
“Als mensen in een grote machine zitten, dan zien ze maar een klein deel van de keten. Bijvoorbeeld het stuk van C naar D. Omdat ze het grote geheel niet zien, worden ze niet intrinsiek gemotiveerd en volgen ze enkel een protocol. Daar wordt het werk niet beter van. Betrek daarom jezelf of je team bij het hele proces. Dat was in het post WOII-tijdperk prima, omdat geld toen synoniem voor geluk stond. In de huidige welvaartstaat weten we wel beter: money alone doesn’t do the trick, we willen zingeving (ontplooiing, Maslow). We willen een verschil maken. In het digitale tijdperk kunnen we makkelijker eigen verbindingen maken om dit na te streven. Volg je hart en verdien daarmee je inkomen.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
​
“Er is veel veranderd in de afgelopen tien jaar voor de freelancer. Aan de ene kant is het werk veel zakelijker geworden; je krijgt minder tijd en minder geld voor hetzelfde werk. Ik ben niet iemand die zegt dat vroeger alles beter was; het is gewoon nu anders. En de huidige tijd heeft ook z’n voordelen. De nood heeft mensen creatiever gemaakt en ervoor gezorgd dat er in heel veel verschillende samenstellingen wordt samengewerkt.” Freelance copywriter.
​
​“Vroeger had je een fysiek gebouw met overlegkamers nodig om dingen te doen, om überhaupt iets georganiseerd te krijgen. Dat is met de digitale revolutie niet meer voorwaardelijk voor samenwerking. De weg komt daarmee vrij voor netwerkorganisaties.” Michiel Daalmans, co-founder, The Outsiders.
​​​
“De ene klus is de andere niet en de andere klus is de ene niet. Als freelancer kan jezelf veel breder positioneren. Want binnen een reclamebureau zit je in principe gewoon op één plek.” Freelance copywriter.
Anekdote:
Een grote Nederlandse adverteerder moest de broekriem strak aan-halen. Zo strak zelfs dat een op de drie werknemers op straat zou komen te staan. Ook marketing director Martine zag haar baan bij deze adverteerder in rook opgaan. Als kostwinner van haar gezin had ze snel een nieuwe vaste betrekking nodig. Ze nam contact op met het reclamebureau waar ze al enkele jaren plezierig mee samenwerkte. De CEO van dit bureau gooide een balletje op een van zijn andere klanten.
Daardoor kon Martine snel aan de slag als marketing director bij een andere adverteerder. Uit dank voor haar nieuwe baan gaat ze er natuurlijk voor zorgen dat haar huidige werkgever - met al zijn grote reclameprojecten - nog heel lang trouw blijft aan het bevriende reclamebureau. En geef ze eens ongelijk… met deze drastische veranderingen in de markt, moet je wel uitwijken naar drastische methodes om klanten aan je te binden.
Vakgenoten over de verschuiving van vast naar vrij
“Als ik ga werken met een nieuw bureau vind ik continuïteit erg belangrijk. Onlangs heb ik bij een pitch niet eens gevraagd naar de visie van de bureaus op ons redesign, stuk voor stuk waren het namelijk toppers. We hebben het alleen maar gehad over the way of working. Een van de eerste vragen die ik stelde was hoeveel freelancers er in het team zaten bij een bureau. Ik wil het liefst dat het eigen mensen zijn. Als een op de vier flexibel komt invliegen is er niets aan de hand. Afhankelijk van de zwaarte van de rol natuurlijk. Maar als drie op de vier freelance zijn, dan kijk ik er wel anders naar.” Endre Davids, marketing manager Phone House.
​
“Als je altijd dezelfde workload hebt – dus heel gelijkmatig verdeeld - dan kun je daar je vaste bezetting goed op afstemmen. Een kleiner bureau is contant aan het balanceren met de hoeveelheid werk. Terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn: het werk komt binnen en daar heb je mensen voor nodig. En hoe fijn is het dan dat je op basis van tijdelijke contracten je personeelskosten kunt bewaken.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.
​
“Er is een nieuwe vorm van reclamebureaus ontstaan. Een harde kern met daaromheen heel veel vertrouwelingen; een tweede schil familie die niet vast bij je werkt, maar die je wel goed kent en die ook jouw bedrijf goed kent. Dat vind ik de ideale situatie. Een paar jaar geleden hebben we ons bureau bewust kleiner gemaakt. Om te zoeken naar interessantere routes om creatief werk te maken. En daarbij is het fijn dat je niet een grote groep mensen meezeult. Als je wat slanker bent, kun je sneller bewegen.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
​
“Stel, je hebt twee man personeel vast op de studio. En het derde en begin vierde kwartaal zitten ze ramvol. Maar dan hebben ze opeens niks te doen. Dan kun je ze natuurlijk niet verplichten om dan op vakantie te gaan. Want dat doen ze juist in het derde kwartaal. En dan moet je voor die periode alsnog freelancers inhuren.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.
“Als ik ga werken met een nieuw bureau vind ik continuïteit erg belangrijk. Onlangs heb ik bij een pitch niet eens gevraagd naar de visie van de bureaus op ons redesign, stuk voor stuk waren het namelijk toppers. We hebben het alleen maar gehad over the way of working. Een van de eerste vragen die ik stelde was hoeveel freelancers er in het team zaten bij een bureau. Ik wil het liefst dat het eigen mensen zijn. Als een op de vier flexibel komt invliegen is er niets aan de hand. Afhankelijk van de zwaarte van de rol natuurlijk. Maar als drie op de vier freelance zijn, dan kijk ik er wel anders naar.” Endre Davids, marketing manager Phone House.
​
“Als je altijd dezelfde workload hebt – dus heel gelijkmatig verdeeld - dan kun je daar je vaste bezetting goed op afstemmen. Een kleiner bureau is contant aan het balanceren met de hoeveelheid werk. Terwijl het eigenlijk andersom zou moeten zijn: het werk komt binnen en daar heb je mensen voor nodig. En hoe fijn is het dan dat je op basis van tijdelijke contracten je personeelskosten kunt bewaken.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.
​
“Er is een nieuwe vorm van reclamebureaus ontstaan. Een harde kern met daaromheen heel veel vertrouwelingen; een tweede schil familie die niet vast bij je werkt, maar die je wel goed kent en die ook jouw bedrijf goed kent. Dat vind ik de ideale situatie. Een paar jaar geleden hebben we ons bureau bewust kleiner gemaakt. Om te zoeken naar interessantere routes om creatief werk te maken. En daarbij is het fijn dat je niet een grote groep mensen meezeult. Als je wat slanker bent, kun je sneller bewegen.” Ronnie Besseling, digital design director Dawn.
​
“Stel, je hebt twee man personeel vast op de studio. En het derde en begin vierde kwartaal zitten ze ramvol. Maar dan hebben ze opeens niks te doen. Dan kun je ze natuurlijk niet verplichten om dan op vakantie te gaan. Want dat doen ze juist in het derde kwartaal. En dan moet je voor die periode alsnog freelancers inhuren.” Iris Buddingh, managing director Propaganda.