top of page

Levensbelangrijke levenslessen van freelancers die leven in de levendige wereld van marketing en communicatie. 

 

Denk daarbij aan vormgevers (die we in dat wereldje liever designers of art directors noemen) en aan tekstschrijvers (die we dan weer copywriters noemen). Maar vergeet ook de visualisers niet; de illustrators die een schets maken van hoe de reclame er uit kan komen te zien. En dan zijn er natuurlijk nog de studio artists; de vormgevers die een reclame-uiting zodanig in elkaar knutselen dat het meteen naar de drukker of naar de bannerfabriek kan worden gestuurd. 

 

Kortom, alle soorten vrije vogels die rondfladderen in dit creatieve wereldje zijn ondervraagd voor dit boek. Van fotografen tot regisseurs. En van strategen tot project managers. 

 

Ze hebben hun vrolijke - en soms minder vrolijke - anekdotes met de schrijver gedeeld. Hun ervaringen vormen de basis voor het boek. Gelardeerd met scherpe uitspraken van tientallen opdrachtgevers.

Meer weten?

Tips voor freelancers in marketing en communicatie

De reviews

Geschreven door Jolan Douwes.

De recensie kun je ook vinden op Villamedia, website over journalistiek.

 

Een blije vogel zeurt niet

 

‘Hoe gaat het op je werk?’‘Zijn gangetje.'Dit antwoord kwam van een binnenlandredacteur, al jaren in vaste dienst. Zo’n reactie krijg je niet gauw van een freelancer. Het is hollen of stilstaan, maar zijn gangetje gaat het nooit. Voor tekstschrijver Pascal Boogaert was de beslissing om ZZP’er te worden zijn redding. Na dertien jaar in vaste dienst en een bijna-burn-out besloot hij geen ‘loontrekker’ meer te zijn. Sindsdien bruist hij van de ideeën en vindt hij zichzelf een leuker mens.

 

In het boek ‘Vogelvrij’ raadt Boogaert iedereen in de creatieve sector aan minstens één keer in zijn leven op eigen benen te staan. ‘Vrije vogels zijn blije vogels’, schrijft hij en het CBS geeft hem gelijk. Slechts één op de tien zelfstandigen is op zoek naar een baan.

 

Hier en daar juicht de auteur wel iets te hard over het vrije leven. Dat kan komen doordat de tarieven veel hoger liggen in de sector waarin hij actief is, de marketing- en reclame­wereld. 

 

We kennen allemaal de verhalen van freelancers die met moeite rondkomen of altijd maar aan het werk zijn. Toch is het boek een aanrader. We kunnen altijd iets opsteken van de vlot geschreven tips en interviews.

 

Waar ergeren opdrachtgevers zich aan bij freelancers? Uit een steekproef haalt Boogaert dat meer dan de helft ze niet betrokken genoeg vindt bij hun klus. Onder werktijd bellen met andere opdrachtgevers, afspraken of beloften niet nakomen, rommel laten liggen en interne informatie doorbrieven, wekken ook irritatie. Evenals te veel gezeur over het tarief.

 

Een blije vogel zeurt niet, dus dat moet anders. Een slimme tip voor salarisonderhandelingen is dat freelancers eerst bij elkaar moeten informeren hoeveel ze verdienen. Begin dan met het bedrag dat iemand zou vragen die je beter vindt dan jezelf, adviseert Boogaert. Krijg je dat niet, vraag dan nooit minder dan iemand onder je niveau.Ook van toepassing op journalisten: ‘Investeer in je karakter. Wees aardig.’ In je eigen belang, want dan word je eerder teruggevraagd. Pep de sfeer op de redactie dus op met jouw tomeloze energie. En stuur met kerst een aardigheidje naar je opdrachtgevers. Weer eens iets anders dan mokken dat je geen kerstpakket krijgt.

"Ik denk dat veel freelancers behoefte hebben aan een boek zoals dit." 

Mehrnoesh Forouzandeh, Client Director Anyone? 

 

“Ik heb je boek via bol.com gekocht en ik lees het met veel plezier! Verplichte kost voor elke creatieve freelancer.” 

Theo van Aken, Adviseur marketingcommunicatie

 

“Vond het echt lekker geschreven plus... wat goede reminders voor mijn eigen business die je soms vergeet.”

Martijn de Vreeze, freelance copywriter

 

“Super leuk boek. Zeer herkenbaar en af en toe lach ik me een kriek. Top.” Piebe Piebenga, freelance copywriter

 

“Pascal Boogaert brengt op een verhelderende en openhartige wijze het werkveld van de freelancers in kaart. Door het lezen van dit boek hebben de veelal solistisch werkende creatieve geesten er een dosis inspirerende collega's bij. Om bij uit te huilen, moed te krijgen, trots te wezen en door te gaan. Het boek als klankbord. Tegelijkertijd is het een leerzaam boek voor iedereen die overweegt zelfstandig zijn creatieve beroep te gaan uitoefenen.” (via Bol.com)

 

“Ik was achterin begonnen, omdat credits nu eenmaal erg belangrijk zijn. Het einde viel niet tegen. Maar ook het begin kon me bekoren. Het voorwoord zet al gelijk de toon. Als je freelance wil gaan, lees dan in dit humoristische en eerlijke boek over de voor- en nadelen. Als je al freelance bent, dan zul je veel plezier hebben aan het lezen van de anecdotes. De situaties zijn vaak herkenbaar (of zeer goed voorstelbaar), waardoor je ontdekt dat je niet gek bent -- wel bijzonder ;-)” (via Bol.com)

 

“Wilde even mijn complimenten geven over je boek Vogelvrij. Echt waanzinnig handig en helder, en grappig ook nog. Ik ga zelf ook weer freelancen.Tja... dat krijg je met zo'n boek natuurlijk ;-)”

Een kijkje in de wereld van freelancers. Het boek Vogelvrij beschrijft heel goed waar je mee te maken kunt hebben, geeft verschillende inzichten en tips. En is met een goede dosis humor geschreven. Hoewel ik zelf geen creatief ben heb ik wel veel aan dit boek gehad!

Janet Schouten-den Butter, interim communicatie specialist

Meer weten?

Reviews
bottom of page