Reclame is verleiden. 

 

Een open deur waar opvallend weinig copywriters doorheen durven lopen. 

 

In het dagelijks leven gebruiken we een dialoog om iemand te verleiden. Maar als we een reclametekst moeten schrijven beperken we ons vaak tot kijkmijeensleukzijn-monologen. Waardoor de verleiding eindigt in een blauwtje. 

 

Voordat je als copywriter de mentale stap hebt gezet om te stoppen met commercieel schrijven en te beginnen met het voeren van een dialoog om consumenten te verleiden, ben je al snel tien jaar verder in je carrière. 

 

Hopelijk gaat het met dit boekje iets sneller. 

 

Hierin wordt elke stap van commercieel schrijven vergeleken met een dialoog uit het dagelijks leven. Zodat je jezelf sneller door die open deur van verleiden heen durft te schrijven.

 

ISBN 9789491560101

Meer weten?

Commerciële teksten schrijven

De vormgevers

In 2012 gaf ik een half jaar les in ‘copy en concept’ aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. 

 

Een van mijn studenten kwam op het idee om mijn lesmateriaal uit te geven als boekje. Hij stimuleerde me om contact op te nemen met de uitgeverij van de Adformatie Groep. 

 

Deze student - Frank Ouwerkerk - bood bovendien ook aan om de vormgeving van het boek op zich te nemen. Samen met zijn vriendin Irne Brouwer.

 

Het vormgevingstriootje werd helemaal compleet toen ik een oud klasgenootje van me (van diezelfde academie in Rotterdam) kon strikken om de illustraties te maken. 

 

Lieve Frank, Irne en Willemijn, 

 

Jullie hebben geen idee hoe blij ik ben met jullie hulp en inspiratie. 

Meer weten?

art direction: Frank Ouwerkerk 

graphic design: Irne Brouwer

illustratie: Willemijn de Lint

fotografie: Jouk Oosterhof

 
 

De workshop

Een fijne impressie van een workshop. De interactieve les is losjes gebaseerd op het boek en duurt ongeveer twee en een half uur. 

Deze bedrijven en instellingen hebben inmiddels al met veel jolijt kennis kunnen nemen van de lessen van Pascal: 

 

Willem de Kooning Academie

​IKEA

HEMA

Qmusic

GRRR

Voetbal International

Marcom Academy

RegioBank

De Upstarter

Social Inc.

Meer weten? 

 

De reviews 

Ik heb ervan genoten. En nog wat van opgestoken ook.Het zit goed in elkaar!!!

Serge van Wijngaarden, freelance copywriter

 

Ik heb je boekje van voor tot achter (en weer terug) gelezen, haha. Heel fijn boek met goede en handige tips. Het wordt zeker mijn nieuwe SAS survival boek voor "How to handle copy". 

Sascha Walstra, copywriter

 

Niet zomaar een boekje. Een heel fijn boekje. Er staat precies in wat we allemaal in het dagelijkse leven doen. En wat we overigens ook allemaal kunnen! Wat dan? Iets van iemand gedaan krijgen bijvoorbeeld. Of ervoor zorgen dat ze je leuk vinden. Niet geheel onbelangrijk als persoon en al helemaal niet als merk. Want tegenwoordig gedragen merken zich net als personen. Ze spreken je aan. Letterlijk en of figuurlijk. Je moet alleen wel weten tegen wie je het hebt. Voordat je daarmee begint, eerst even lezen: Verleiden met een dialoog!

Frank Ouwerkerk, junior creative

Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die commerciele teksten schrijft [....] Tevens is het een handig hulpmiddel voor teamleiders en managers die teksten beoordelen.[....] Ben je een ervaren schrijver en bekend met deze adviezen? Dan is dit boekje alsnog een goede opfrisser en een middel om te reflecteren op je teksten. Voor beginnende schrijvers levert het boekje naast een aantal open deuren ook een flink aantal nieuwe inzichten op. Bovendien schrijft Boogaert ontzettend vlot en een tikkeltje eigenzinnig, het boekje heb je dus zo uit.

Reinanke Haagsma, Communication Adviser at MDF Training & Consultancy

Superleuk boekje

Floris Hülsmann, freelance copywriter

 

Complimenten voor het boek. Laat me weten wanneer ie bij Bol.com tussen de bestsellers staat. Bestel ik 'm zelf ook. 

Erwin Schieven, freelance copywriter

 

Het is een erg leuk boekje! 

Jochem Visjager, freelance copywriter

“Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen.”

Hét uitgangspunt voor communicatie is meestal een tekst. Of het nu gaat om een briefing, een strategische visie of, al verder in het proces, een tekst voor advertenties, tv, radio, billboards, folders, promotie, social media of apps. Commercieel schrijven is echter niet zomaar schrijven. Het is het voeren van een dialoog tussen twee mensen: de afzender en de ontvanger.

 

Pascal Boogaert schreef daar een bijzonder boekje over: 'Verleiden met een dialoog - een strategie voor het schrijven van commerciële teksten'. Hij vertelt zijn lezers stap voor stap over de geheimen, de tips en de trucs van de ervaren copywriter en hoe je al doende de lezer voor je wint. In deze tijd waar storytelling en contentmarketing hoogtij vieren is dit een welkome puntjes-op-de-i-klapper die garant staat voor duurzame inspiratie.

Huub Koch, designer

 

Met plezier heb ik je boekje "Verleiden met een dialoog" gelezen! Bedankt voor je tips en suggesties. 

Marion van Bakel, freelance copywriter

 

Vergeet dat je schrijft, voer 'n dialoog. Aanrader voor copywriters, dit boekje van Pascal Boogaert.

Jeroen Fidder, Online SEO-tekstschrijver

Superleuk boekje

Floris Hülsmann, freelance copywriter

 

“Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen.”

 

Complimenten voor het boek. Laat me weten wanneer ie bij

Bol.com tussen de bestsellers staat. Bestel ik 'm zelf ook. 

Erwin Schieven, freelance copywriter

 

Het is een erg leuk boekje! 

Jochem Visjager, freelance copywriter

 

Hét uitgangspunt voor communicatie is meestal een tekst. Of het nu gaat om een briefing, een strategische visie of, al verder in het proces, een tekst voor advertenties, tv, radio, billboards, folders, promotie, social media of apps. Commercieel schrijven is echter niet zomaar schrijven. Het is het voeren van een dialoog tussen twee mensen: de afzender en de ontvanger.

 

Pascal Boogaert schreef daar een bijzonder boekje over: 'Verleiden met een dialoog - een strategie voor het schrijven van commerciële teksten'. Hij vertelt zijn lezers stap voor stap over de geheimen, de tips en de trucs van de ervaren copywriter en hoe je al doende de lezer voor je wint.

In deze tijd waar storytelling en contentmarketing hoogtij vieren is dit een welkome puntjes-op-de-i-klapper die garant staat voor duurzame inspiratie.

Huub Koch, designer

 

Met plezier heb ik je boekje "Verleiden met een dialoog" gelezen! Bedankt voor je tips en suggesties. 

Marion van Bakel, freelance copywriter

 

Vergeet dat je schrijft, voer 'n dialoog. Aanrader voor copywriters, dit boekje van Pascal Boogaert.

Jeroen Fidder, Online SEO-tekstschrijver

De reviews 

Ik heb ervan genoten. En nog wat van opgestoken ook.Het zit goed in elkaar!!!

Serge van Wijngaarden, freelance copywriter

 

Ik heb je boekje van voor tot achter (en weer terug) gelezen, haha. Heel fijn boek met goede en handige tips. Het wordt zeker mijn nieuwe SAS survival boek voor "How to handle copy". 

Sascha Walstra, copywriter

 

Niet zomaar een boekje. Een heel fijn boekje. Er staat precies in wat we allemaal in het dagelijkse leven doen. En wat we overigens ook allemaal kunnen! Wat dan? Iets van iemand gedaan krijgen bijvoorbeeld. Of ervoor zorgen dat ze je leuk vinden. Niet geheel onbelangrijk als persoon en al helemaal niet als merk. Want tegenwoordig gedragen merken zich net als personen. Ze spreken je aan. Letterlijk en of figuurlijk. Je moet alleen wel weten tegen wie je het hebt. Voordat je daarmee begint, eerst even lezen: Verleiden met een dialoog!

Frank Ouwerkerk, junior creative

Dit boek is een echte aanrader voor iedereen die commerciele teksten schrijft [....] Tevens is het een handig hulpmiddel voor teamleiders en managers die teksten beoordelen.[....] Ben je een ervaren schrijver en bekend met deze adviezen? Dan is dit boekje alsnog een goede opfrisser en een middel om te reflecteren op je teksten. Voor beginnende schrijvers levert het boekje naast een aantal open deuren ook een flink aantal nieuwe inzichten op. Bovendien schrijft Boogaert ontzettend vlot en een tikkeltje eigenzinnig, het boekje heb je dus zo uit.

Reinanke Haagsma, Communication Adviser at MDF Training & Consultancy

Superleuk boekje

Floris Hülsmann, freelance copywriter

 

Complimenten voor het boek. Laat me weten wanneer ie bij Bol.com tussen de bestsellers staat. Bestel ik 'm zelf ook. 

Erwin Schieven, freelance copywriter

 

Het is een erg leuk boekje! 

Jochem Visjager, freelance copywriter

“Alles wat je altijd wilde weten over verleidelijk schrijven, maar nooit durfde te vragen.”

Hét uitgangspunt voor communicatie is meestal een tekst. Of het nu gaat om een briefing, een strategische visie of, al verder in het proces, een tekst voor advertenties, tv, radio, billboards, folders, promotie, social media of apps. Commercieel schrijven is echter niet zomaar schrijven. Het is het voeren van een dialoog tussen twee mensen: de afzender en de ontvanger.

 

Pascal Boogaert schreef daar een bijzonder boekje over: 'Verleiden met een dialoog - een strategie voor het schrijven van commerciële teksten'. Hij vertelt zijn lezers stap voor stap over de geheimen, de tips en de trucs van de ervaren copywriter en hoe je al doende de lezer voor je wint. In deze tijd waar storytelling en contentmarketing hoogtij vieren is dit een welkome puntjes-op-de-i-klapper die garant staat voor duurzame inspiratie.

Huub Koch, designer

 

Met plezier heb ik je boekje "Verleiden met een dialoog" gelezen! Bedankt voor je tips en suggesties. 

Marion van Bakel, freelance copywriter

 

Vergeet dat je schrijft, voer 'n dialoog. Aanrader voor copywriters, dit boekje van Pascal Boogaert.

Jeroen Fidder, Online SEO-tekstschrijver

Leuk boekje, kan me er helemaal in vinden. Een schrijver schrijft niet, een schrijver vertelt zeg ik altijd. 

Carlo Groot, freelance copywriter

 

Leuk boekje heb je geschreven, leest lekker weg! 

Jan Willem Baggerman, freelance art director

 

Ik vind het kraakhelder, handig en een grote aanrader voor iedereen die werkt met taal als wapen of daarmee zou moeten werken.

Ebele Wybenga, journalist

 

Gelezen: Verleiden met een dialoog. Geschreven door Pascal Boogaert. Mede op grond van ervaringen opgedaan tijdens het geven van lessen, in Rotterdam. Een strategie voor het schrijven van commerciële teksten. Zo onthult de subtitel. De eerste zoveel pagina's vallen me niet mee. Ik word tezeer overspoeld door verleidingen, dialogen en marktkoopmannen. Even doorbijten Mertz. Daarna blijkt het, toch, een heel instructief boekje, vlot geschreven, ter zake en behulpzaam. Bijvoorbeeld door het aanreiken van structuren (van klikstructuur tot uitklapstructuur). Het eind vind ik wat inzakken. Maar. Op pagina  28 staat een passage die ik zal blijven omhelzen: 'Als architect van de commerciële boodschap heb je [dan ook] het recht -of de plicht - om je eindeloos te bemoeien met de vormgeving van de tekst. Als een vormgever of art director een ontwerp maakt waarbij alle boodschappen evenveel aandacht opeisen, is je hiërarchie verdwenen en is je verleidende dialoog mislukt.'

Paul Mertz, Communicatie Adviseur

Ik heb je boek gelezen en vind het een goed boek. Vooral ook omdat verder gaat dan het schrijven van een tekst. Een houding met het mantra: verleiden met een dialoog. 

John van der Stam, Algemeen Directeur SRM

 

Dank voor het schrijven van je boek Verleiden met dialoog! Blij mee. Altijd weer nuttig en nodig om scherp gehouden te worden door een collega.

Hugo de Haas van Dorsser, freelance copywriter

Meer weten?