Teksten en concepten voor gemeenten, provincies en andere overheidsinstanties

Gemeente Haarlem

Campagne voor minder gasverbruik

 

Gemeente Diemen

Rekmanifest

 

Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie

TV-format voor MTV

Provincie Brabant

Op weg naar nul verkeersdoden

Gemeente Amsterdam

Meldpunt tegen racisme

Rijksoverheid

Corona-campagne pitch voor Tikkie 

Meerlanden

Webcopy kringloopwinkel Meer Winkel

Gemeente Amsterdam

Script voor de Buurtbaan

Koninklijke Marine

Radiocommercials

Gemeente Amsterdam

Pitch voor inbraakpreventie concept

Dag van de Leerplicht 

Strategisch plan

Nationaal Bureau voor Toerisme & Congressen

Pitch document

download-3.jpg

De dag van de leerplicht

Strategische aanzet (2007)

 

"Leerplicht is niet alleen een plicht, het is ook een recht."

 

Een negatieve dag

Door de focus te leggen op ‘plicht’,

maken we van de Dag van de Leerplicht een negatieve dag:

 

  • Extra controleurs op straat.

  • Communiceren van straffen.

  • Sites die ingaan op de gevolgen van spijbelen.

  • “Leerplicht. Neem het niet te licht”

  • “Jij moet verder leren”

 

Kortom, alle communicatie rond leerplicht is vrij negatief.

 

Mogen in plaats van moeten.

 En kinderen moeten al zo veel. Ze moeten een helm op op de brommer, ze moeten veilig vrijen, ze moeten tot hun 18e naar school, ze moeten een zwemdiploma, ze moeten een beugel, ze moeten in een autostoeltje tot ze 1 meter 35 zijn, ze moeten meer bewegen, ze moeten meer lezen, ze moeten meer groente en fruit eten...

 

Zitten jongeren dan wel te wachten op een campagne die hun op de Dag van de Leerplicht duidelijk maakt dat ze naar school MOETEN?

 

De boodschap van de Dag van de Leerplicht

“School is belangrijk voor je. Nu, maar ook voor later.”

 

Waarom zouden we dit kiezen als boodschap?

Jongeren weten donders goed dat school belangrijk voor ze is.

Ze horen het uit de media, ze horen het van hun ouders, ze horen het van hun leraren, ze horen het van oom agent als ze gepakt worden op spijbelen en ze horen het van de overheid.

 

Waarom zouden we dan de Dag van de Leerplicht aangrijpen om opnieuw deze boodschap over te brengen?

 

Een positieve dag

De Dag van de Leerplicht hoort niet negatief te zijn, maar positief.

De Dag van de Leerplicht is een dag om te vieren...

 

Jongeren mogen blij zijn met het feit dat ze de kans hebben om te leren, terwijl anderen die kans misschien niet hebben.

 

Laten we de Dag van de Leerplicht elk jaar een positief thema geven.

Een thema waarbij jongeren een warm gevoel krijgen en hun leerplicht niet als een last maar als een lust zien.

 

Net zoals we bij de Nationale Boomplant Dag niet stilstaan bij de ellende van ons milieu, maar een positieve daad stellen door een boom te planten.

 

Belonen in plaats van straffen

Een opvoeder anno 2007 weet het: belonen is beter dan straffen.

Het is veel effectiever om goed bedrag te belonen dan slecht gedrag te straffen.

 

Dit idee werd een aantal jaren geleden ook al eens geprobeerd tijdens de Dag van de Leerplicht. Door scholieren te belonen met 50 euro als ze die dag wel naar school kwamen.

 

Maar belonen met geld is natuurlijk niet belonen, maar eenmalig omkopen.

 

Door de Dag van de Leerplicht een positief thema te geven, belonen we jongeren met een interessant project, een unieke ervaring of een onvergetelijk moment. 

 

Thema

Alles we alles op een rijtje zetten, dient een thema voor de Dag van de Leerplicht aan de volgende eisen te voldoen:

 

  • het thema heeft te maken met leerplicht.

  • het thema is positief, het is leuk.

  • het thema is een beloning voor jongeren, het is interessant voor ze.

 

Mogelijke thema’s

 

Leerplicht in de hele wereld

  • Aandacht voor kinderen in de wereld die geen onderwijs krijgen.

  • Tijdens de Dag van de Leerplicht sturen ze schriften, pennen, rekenmachines enzovoorts naar arme landen.

  • Via webcams geven ze een dagje les.

  • In de aanloop naar de Dag van de Leerplicht ontdekken ze waarom sommige landen zo weinig onderwijs hebben.

  • Een aantal kinderen gaan een dag op uitwisseling. Bijvoorbeeld van Suriname naar Nederland en andersom.

  • Scholieren geven zelf les op de Dag van de Leerplicht. Ze verdiepen zich in een specifiek land en vertellen daarover.

 

Analfabeten in Nederland

  • Aandacht voor de 1,5 miljoen functioneel analfabeten in ons land.

  • Waarom kunnen ze niet lezen of schrijven?

  • In de maanden voorafgaand geven scholieren les aan analfabeten.

  • Tijdens de Dag van de Leerplicht krijgen ze hun ‘diploma’.

  • Analfabeten gaan tijdens de Dag van de Leerplicht lesgeven in iets waar ze zelf veel van af weten.

 

Inburgeringscursus

  • Lesgeven aan vluchtelingen.

  • Mensen die hun arme land zijn ontvlucht hebben dus nooit de kans gehad op goed onderwijs.

  • Tijdens de dag van de leerplicht krijgen ze les van de scholieren.

 

Cyberles

  • Scholieren weten meer van de digitale wereld dan volwassenen.

  • Tijdens de Dag van de Leerplicht draaien we de rollen om.

  • En gaan scholieren lesgeven aan volwassenen.

  • In het gebruik van internet, mobieltjes, social media, enzovoorts.

 

Een dag leraar zijn

  • Hoe zouden scholieren zelf lesgeven?

  • Kies een vak of onderwerp en geef les tijdens de Dag van de Leerplicht.

  • Maanden van tevoren voorbereiden zodat ze er ook van leren.

  • Vul de les in op je eigen manier en eigen onderwerp.

  • Rap-les in een disco, veilig vrijen in het park, scooter-les etc.

  • In groepjes werken aan een thema en samen lesgeven.