top of page

Verklarende woordenlijst

Een lijst met termen, begrippen en uitdrukkingen uit de wereld van creatieve freelancers.

De art buyer is je beste vriend bij je opdrachtgever. De art buyer huurt - in opdracht van de creatief directeur, trafficer of projectmanager - creatie in. Van art directors tot tekstschrijvers. Van illustrators tot dtp’ers. En van fotografen tot regisseurs. 

 

Cover van boek 'Vogelvrij' ontworpen door Fabian Schulting
Illustratie van groep creatieve professionals

Above the line

In grote lijnen zijn dat alle communicatiemiddelen die niet direct aanzetten tot meer verkoop, maar je wel een positiever beeld geven over het merk. Above the line middelen zijn dan vaak ook tv-commercials, radiocommercials, advertenties en buitenreclame. 

Accountmanagers

Regelneef- of tante die het aanspreekpunt vormt binnen een bureau - of bedrijf - voor de klant: de opdrachtgever. De accountmanager probeert alle projecten voor deze opdrachtgever in goede banen te leiden. 

Art buyer

Je beste vriend bij je opdrachtgever. De art buyer huurt - in opdracht van de creatief directeur, trafficer of projectmanager - creatie in. Van art directors tot tekstschrijvers. Van illustrators tot dtp’ers. En van fotografen tot regisseurs. 

Art director

Een vormgever met een creatieve geest die zeer beeldend denkt. 

Below the line

In grote lijnen zijn dat alle communicatiemiddelen die direct kunnen aan-zetten tot meer verkoop. Denk daarbij aan winkelvloermateriaal, banners, folders, displays en alles dat door je brievenbus komt. 

Back-end developer

Programmeurs die verantwoordelijk zijn voor de techniek achter een site, een app of een programma. Zij ontwikkelen deze achterkant in een bepaalde programmeertaal of in een bepaald framework. 

Briefing

De opdracht voor de klus die je gaat doen. 

Coder

Een allesbehalve stoere bijnaam voor een front-end of back-end developer.

Cold callen

Bij een bedrijf, bureau of organisatie naar binnenstappen – fysiek, via de telefoon of via mail - zonder kruiwagen. Je kent dus helemaal niemand binnen de organisatie, maar trekt toch de stoute schoenen aan om contact op te nemen met de persoon die jou het best van dienst kan zijn.

Collectief

Een groep bevriende freelancers die samen hun diensten aanbieden aan opdrachtgevers. Vaak hebben deze collectieven één gemeenschappelijke specialisatie. Zoals de visualisers van Het Schetsblok. 

Creatief directeur

Ook wel creative director genoemd. De baas binnen een bedrijf of bureau wat betreft de creatieve output. Hij beoordeelt het creatieve werk van de vaste en vrije creatieven. Hij is verantwoordelijk voor de creatieve koers van zijn klanten. 

Credits

Een overzicht van de personen – of bedrijven - die verantwoordelijk zijn voor een project. Bij een bioscoopfilm staan de credits altijd in een ellenlange aftiteling. Bij marketing en communicatie vind je deze credits vaak in vakbladen, jaarboeken en prijzenfestival. Bij de credits staat duidelijk vermeld wie het concept heeft ontwikkeld, wie de executie heeft gedaan en wie verantwoordelijk was bij de opdrachtgever. De bedenkers, de schrijvers, de strategen, de vormgevers, de projectmanagers, de opdrachtgevers, de stylist, de regisseur… iedereen verdient een plekje bij de credits. 

Designer

Een vormgever. 

Developer

Zie front-end developer of back-end developer.

Direct marketing

Een-op-een reclame. Denk daarbij aan de mailings en folders die op je deur-mat vallen en aan de nieuwsbrieven in je mailbox.

Expat

Iemand die tijdelijk in een ander land werkt en woont. 

Front-end developer

Een programmeur die verantwoordelijk is voor de ‘voorkant’ van een website, app of programma. Hij programmeert dus de afbeeldingen, de lettertypes, het design enzovoorts. 

Interaction Designer

Een website, app of game bestaat altijd uit een heleboel verschillende schermen. Van homepage tot instellingenpagina tot de check-out bij een online store. De interaction designer ontwerpt een heldere en logische flow van al deze schermen. 

Opdrachtgever

1, de adverteerder die iets moois wil laten maken voor zijn merk, product of dienst. 2, het bedrijf of bureau dat graag iets moois wil maken voor nummer 1. De ene keer wordt de freelancer ingehuurd door 1 en de andere keer door 2. Dat kan af en toe een beetje verwarrend zijn in dit boekje. De schrijver biedt hiervoor zijn welgemeende excuses aan. 

Operations manager

Een über-trafficer. De operations manager overziet het verloop van alle projecten binnen een bureau. 

Overhead

De indirecte kosten die een opdrachtgever betaalt aan een leverancier. Een organisatie – een bureau of drukkerij – heeft een heleboel vaste lasten. Zoals de huur van het pand, het salaris van de directeur, het salaris van zijn secretaresse en het salaris van de receptioniste. Deze kosten krijgen klanten natuurlijk niet direct voor hun kiezen in een factuur, maar worden onzichtbaar meegeteld in de directe kosten. De directe kosten zijn de kosten die een opdrachtgever te zien krijgt op zijn factuur. Zoals de uren van de creatieven, de projectmanager en de strateeg. Maar ook de kosten voor bijvoorbeeld drukwerk. Freelancers zijn dus altijd voordeliger voor opdracht-gevers omdat zij nauwelijks of geen overhead hebben.

Permalancer

Een freelancer met een tijdelijk vast contract. 

Pitch

Project manager

Regelneef- of tante die het project van a tot z in goede banen probeert te leiden. En daarbij constant iedereen tevreden moet proberen te houden: de creatievelingen, de opdrachtgever en vaak ook nog de opdrachtgever van de opdrachtgever. 

Een competitie - of zeg maar gewoon een wedstrijd - waarbij verschillende partijen azen op dezelfde klus of opdrachtgever. Tijdens een pitch mogen de deelnemers een voor een hun kunstje laten zien aan de opdrachtgever. Op basis van deze kunstjes kiest de opdrachtgever dan een winnaar. Tegen-woordig eisen opdrachtgevers dat de partijen volledig gratis meewerken aan zo’n pitch. Doordat veel deelnemende partijen hier helaas aan toegeven, komen sommige spelers – en dan met name de wat kleinere – al snel in financiële problemen.

Quit claim

Een term die afkomstig is uit de movie business. Een quitclaim is een overeenkomst tussen een producent of fotograaf aan de ene kant en een figurant of model aan de andere kant. Door het tekenen van de quitclaim geeft de figurant – of het model – toestemming voor het gebruik van de gemaakte opnamen. En daarmee doet deze persoon dan ook afstand van het portretrecht. Quitclaims in marketing en communicatie worden vaak gebruikt tussen adverteerders en reclamebureaus enerzijds en illustratoren, visualisers en fotografen anderzijds. Met de quitclaim wordt het werk dat ze voor hun klant hebben gemaakt volledig afgekocht. De klant is daarmee eigenaar geworden van het creatieve werk en heeft dus het recht om het voor meerdere doeleinden te gebruiken dan alleen waarvoor het destijds oorspronkelijk was ontwikkeld. 

Review

Een vergadering waarbij je opdrachtgever samen met jou je creatieve output beoordeelt. Voor een freelancer is elke review een eindejaarsevaluatiegesprek. Want als de review niet goed gaat, is de kans klein dat er nog een vervolg-klusje komt. 

RTV-productie

Het produceren van content voor radio en televisie. 

Sales promotion

Marketing en communicatie die direct is gericht op meer sales. Plat gezegd: twee halen, een betalen. Natuurlijk zijn daar ook creatievere dingen op te bedenken. Zoals een gratis glas bij een kratje bier, spaarzegels of kans op een wereldreis of wereldprijs bij aanschaf van een aantal artikelen. 

SEA

Search Engine Advertising; reclame op Google dus. 

SEO

Search Engine Optimalisation: de teksten – en ook de omschrijvingen van afbeeldingen – zodanig omschrijven dat je site bij zoekopdrachten sneller boven komt drijven. Vogelvrij is wat dat betreft een kutterm voor dit boek. Freelancehandleiding was slimmer geweest.

Strategen

Creatieve geesten die niet zo goed kunnen tekenen of schrijven, maar wel slimme ideeën hebben over marketing en communicatie. 

Studio artist

De vormgever die een reclameuiting zodanig in elkaar kan knutselen, dat het meteen naar de drukker of naar de bannerfabriek kan worden gestuurd. 

Thema creatief / thema bureau / thema advertising

Dit noemen ze in het marketing en communicatiewereldje ook wel 'ns ATL: above the line. Thema werk bestaat vaak uit het opzetten en uitwerken van grote campagnes. Bij thema werk wordt vooral massacommunicatie zoals tv-commercials, advertenties, abri's en billboards ingezet. Het doel van thema advertising is het neerzetten - of versterken - van het merkbeeld van de adverteerder. Advertising die andere doelen nastreeft, zoals interactiviteit of sales, worden vaak niet gezien als thema advertising. Deze middelen krijgen vaak de afkorting BTL mee. Nee, niet bacon, tomato en lettuce, maar below the line. 

Trafficer

De spin in het web van elk bureau. De trafficer - de naam zegt het al - zorgt dat alle onderdelen van een project via de juiste weg worden uitgevoerd. Hij - vaker is het echter een zij - regelt de briefingmomenten en de review-momenten. Hij verdeelt de klussen over de creatieve vloer. En als deze vloer onderbemand is, dan huurt de trafficer vaak ook de freelancers in. 

UX'er

User experience designer. Zie interaction designer.

Visualiser

Een illustrator die een schets maakt van hoe de reclame eruit kan komen te zien.

bottom of page