Beste opdrachtgever,

Kijk even goed naar uw werkvloer. Kijk even goed naar elke vaste kracht die direct onder het managementniveau zit.

En vergelijk deze vaste kracht vervolgens even met een freelance kracht.


U zult zien - op het gebied van efficiëntie, motivatie, flexibiliteit, inspiratie, specialisatie en uiteindelijk ook prijs - wint de freelancer altijd.


"Zelfstandig creatieven kunnen zich veel beter verplaatsen in de marketeer die aan de andere kant van de tafel zit. Omdat ze beide ondernemers zijn. De waardering naar elkaar toe is daardoor ook groter." Remco Vroom, Creative Managing Director TABWORLD


Efficiëntie

Met freelancers kunt u als opdrachtgever altijd het juiste talent op de juiste klus zetten. U zit dus niet meer vast aan uw vaste krachten. Voorbeeldje: die hippe hipster met z'n vette skatedesign is natuurlijk de koning van uw studio. Maar kan ie ook uit de voeten als opeens een wat vrouwelijker merk zich aanmeldt? En is ie nog wel te motiveren als u 'm retailopdrachten geeft of een vormgeefklus van een jaarverslag voor een bank?


"Vroeger zat je vast aan een vaste copywriter. En dan wist ik al dat ik met die klus niet bij die persoon terecht kon. We kunnen voor elke klus een ander talent nodig hebben. Bij elke klant past een andere freelancer. Zo werken we met een hele goeie designer. Waarbij zijn output 9 van de 10 keer spot on is. Maar soms zijn er andere opdrachtgevers waar hij niet zo goed bij past. En dan kiezen we voor een andere freelancer. Dat maakt ons werk veel leuker. We zitten nergens aan vast." Mehrnoesh Forouzandeh, Client Director Anyone?


Met een freelancer heeft u altijd een blije vogel voor elke klus. U zet een skatefreelancer op skatedesign, een gevoelige freelancer op het vrouwenmerk en een jaarverslagnerd op uw financiële klant.


"Hoe lang blijft het leuk om in vaste dienst steeds hetzelfde foldertje te moeten maken voor steeds dezelfde klant? Het is veel beter om af te wisselen met freelancers. Dat is leuker voor de creatieven. En leuker voor ons. Omdat je dan weer 'ns een andere invalshoek krijgt." Esther Groot, Operations Manager Jump! communications


Bovendien kunt u als opdrachtgever ook beter uw uren managen. Zodra de freelancer klaar is met z'n werk, gaat ie naar huis. Het uurtarief is misschien wat hoger, maar u betaalt alleen voor de gewerkte uren. Als uw vaste krachten geen werk op hun bord hebben, moet u ze nog steeds doorbetalen. En in tijden van recessie - weten we inmiddels - kan dat lekker oplopen.


Freelancers zijn ook veel efficiënter om tijdelijke drukte op te vangen. Natuurlijk kunt u dwingend - doch vriendelijk - aan uw vaste personeel vragen om avonden en weekenden door te werken. En als u de contracten goed hebt opgesteld, hoeft u er niet eens extra voor te betalen. Maar al dat overwerk eist op den duur wel z'n tol. Uw werknemers raken uitgeput en steeds minder gemotiveerd. Alhoewel u dat niet direct zult merken. De meesten zullen namelijk nog steeds zonder mopperen tot diep in de nacht voor u blijven ploeteren. Uit angst hun baan te verliezen. Maar of dat nou een positieve drijfveer is...


Kortom, met freelancers voorkomt u stress, burn outs en wegrennende personeelsleden. Met freelancers beschermt u uw vaste werknemers en spaart u hun krachten.

Motivatie


Freelancers zijn zo goed als hun laatste werk. En bij elke klus hebben ze maar één doel voor ogen: dit project moet het nieuwe pronkstuk worden van mijn portfolio. Daardoor werken en presteren freelancers vaak beter dan werknemers in vaste dienst.


Uitmuntend werk afleveren is voor de freelancer namelijk puur zelfbehoud. Voor uw vaste werknemer niet. Vast personeel kan wel een keer een steekje laten vallen. Ze weten dat een paar foutjes hun comfortabele vaste contract niet in gevaar zal brengen. De freelancer kan niet blunderen. Want dan is het meteen exit over en uit. De freelancer moet elke keer opnieuw leveren. En is dus veel gemotiveerder dan een vast personeelslid. Hij staat elke keer op de toppen van z'n kunnen. Om te garanderen dat ie na deze klus weer zal worden ingehuurd.


Vaste werknemers die bang zijn voor hun jaarlijks evaluatiegesprek zijn watjes. Een freelancer heeft elke dag een evaluatiegesprek.

Flexibiliteit


Moet dit nog uitgelegd worden? Nou, vooruit dan. Er is altijd wel een freelancer te vinden die 's avonds of in het weekend voor u wil werken. Bij vast personeel moet u dat nog maar afwachten. Bij grote werkdruk heeft u in no-time een leger freelancers opgetrommeld. Het werven van vast personeel duurt maanden, zo niet jaren. En dan is de hausse misschien alweer voorbij.


Met freelancers hoeft u niet bang meer te zijn voor planningen en deadlines. Omdat u niet meer hoeft te wachten tot die vastekrachtdesigner ein-de-lijk tijd heeft voor dat klusje. U zet er gewoon een freelancer op. En kan uw vaste tekstschrijver de deadline niet halen? Zet er dan vier freelance tekstschrijvers op die samen de kluit werk verdelen.

Inspiratie

“Het mooiste van freelancen is voor mij de verbreding van mijn wereld. Iedere nieuwe klus bij een nieuw bureau voelt als een cadeautje. Bijna elke dag kom je binnen bij andere bureaus en ontmoet je nieuwe mensen; ieder met hun eigen overtuigingen. Als freelancer ben je een soort antropoloog van de bureauwereld.” Freelance Art Director


Uw vaste talenten laten zich inspireren door hun directe collega's, de tv en alles wat ze vinden op internet. En ja, natuurlijk stuurt u ze een paar keer per jaar naar boeiende seminars, conferenties en festivals. Die voor freelancers helaas vaak niet te betalen zijn, maar dat is een ander verhaal...


Freelancers ontmoetten elke dag andere inspirerende vakgenoten. Overal waar ze binnenkomen ontmoeten ze nieuwe creatieve geesten, leren ze nieuwe technieken en doen ze verrassende inzichten op. En al die opgestapelde inspiratie nemen ze mee naar u; hun volgende opdrachtgever. Elke dag is voor freelancers een TEDTalk. En elke freelancer die u inhuurt, heeft in een week meer inspiratie opgedaan dan een vaste werknemer in een jaar.


"We learn from freelancers to become a better agency."

Craig Stuart, Executive Creative Director Nomads


Hoe flexibeler arbeidskrachten zijn, hoe harder de creatieve industrie groeit. Een mooi voorbeeld hiervan is de gigantische groei van Silicon Valley. AnnaLee Saxenian schreef in 1994 in haar beroemde boek over Silicon Valley dat ‘jobhoppen’ Silicon Valley in staat heeft gesteld om zich te ontwikkelen tot ’s werelds krachtigste high-tech omgeving. Het jobhoppen zorgde er namelijk voor dat informatie sneller kon worden gedeeld.


Flexibel werken is niet alleen goed voor de creatieve industrie, maar ook voor de professionele groei van de zelfstandige. Het Britse weekblad The Economist omschrijft het belang van regelmatig wisselen van werkgever als volgt: ‘The labor market rewards individual capital, being adaptable, knowing your industry, keeping your skills fresh and having an network of peers. The best way to build this is by changing jobs more frequently; a good job now must enhance your personal skill set which you can take somewhere else’


Specialisatie


Elk bureau kan een full service bureau zijn. Ook dat van u. Mits u werkt met freelancers. U hoeft zich dan niet meer te verontschuldigen bij uw opdrachtgevers dat u niet thuis bent in bijvoorbeeld mobile advertising of social media. U huurt deze specialisten gewoon in! Als bureau bewaakt u natuurlijk de grote lijnen, maar ondertussen kunt u vertrouwen op professionele specialisten. Die u assisteren bij taken waarvoor u zelf niet in de wieg bent gelegd. Een event bureau kan zo prachtige tv-commercials maken. En een themabureau kan zo briljant interactief werk maken. Dankzij de freelancer.


"We hebben steeds een andere doelstelling. En met freelancers passen we daar steeds ons team op aan. Welke mensen heb ik nodig om wat te doen? Bij een vaste creatief is het toch vaak dat ie goed is voor het een maar niet voor het ander. Vooral art directors en designers hebben een bepaalde signatuur. En daar wil ik niet aan vastzitten." Arjan Ribbe, Managing Director Hunt.


Prijs

Nog even terug naar die hippe hipster op uw studio. Hij heeft een comfortabel vast contract van u gekregen. Dus u moet nu eenmaal met 'm werken. Maar na drie dagen ploeteren ontdekt u dat hij niet uit de voeten kan met dat speelgoedmerk. Probleem. Stress. Paniek. U moet nu alsnog een externe designer inhuren. Met alle extra kosten van dien.


Huur dus voortaan meteen een freelancer in. Zet meteen het juiste talent op de juiste klus. Dat had u een hoop centen bespaard.


En dat is nog maar één voorbeeld. Er zijn nog veel meer situaties te bedenken waarbij freelancers voordeliger zijn dan vaste werknemers:

- Bij een magere workload hoeft u de freelancer niet door te betalen en uw vaste werknemer wel.

- Een arbeidsconflict oplossen is geen centje pijn met een freelancer. Bij vast personeel heeft u al snel afkoopregelingen, advocaten en oprotpremies. Vooral bij een gezellige ontslagronde tijdens een recessie kan dit de doodsteek zijn voor uw bedrijf.
- Zieke of arbeidsongeschikte freelancers hoeft u niet te betalen. Een vast personeelslid met geveinsde stress daarentegen wel.


"We hebben een eigen studio in huis. Maar verder werken we alleen maar met freelancers: vormgevers, illustrators, tekstschrijvers en productie. Vooral uit kostentechnisch oogpunt." Esther Groot, Operations Manager Jump! communications


U ziet het; de zelfstandige kracht wint het op efficiëntie, motivatie, flexibiliteit, inspiratie, specialisatie en op prijs. Ik hoop u hiermee te hebben overtuigd van de arbeider van de toekomst.


Met vriendelijke groet,


Uw freelancer.




“Waarom freelancen niet álle creatieven? We zitten in een creatieve sector, waarin meer en meer op projectbasis wordt gewerkt, waarbij elk project weer om andere specialiteiten vraagt. Zie het als de filmindustrie: daarin wordt per film de juiste samenstelling acteurs, cameramensen en andere specialisten bij elkaar gezocht. Het zou wat zijn: wil je als investeerder een fantastische film maken, kun je alleen kiezen uit een vast groepje acteurs die in loondienst zijn bij die filmmaatschappij. Een bureau heeft wat mij betreft wel kopstukken nodig op de key-posities, die het merk van de adverteerder (en de lijn van het bureau) bewaken en een vertrouwd gezicht zijn in de dagelijkse business. Maar de echte waarde zit 'm vervolgens in het netwerk van freelancende specialisten dat het bureau heeft en steeds weer in de optimale teamopstelling weet in te schakelen. Afhankelijk van de aard van de opdracht, budget en productietijd. Voor de freelancer betekent dat op zijn of haar beurt: nooit (kunnen) vervallen in routine, altijd scherp (moeten) zijn, zuivere energie (zonder moe te worden van interne politiek) en heel gericht kunnen werken aan opdrachten die precies bij jou passen. Hoe mooi wil je het hebben?” Björn Diemer, Freelance Creative Director

Vogelvrij: levenslessen voor freelancers in de creatieve industrie